تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۱۵۶۹۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مصرف‌کننده محصول ارائه‌شده توسط خودروسازان را با قیمت و حباب خیلی بالایی خریداری می‌کنند؛

قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو

‌می‌متالز - مصرف‌کننده و تولیدکننده هیچ‌کدام از این وضع راضی نیستند و یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث عدم رضایت همه طرف‌ها می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مهرداد حقگو کارشناس تحلیل بازار سرمایه در خصوص عوامل آسیب زننده به صنعت خودرو این‌چنین گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در صنعت خودرو وجود دارد و خیلی به این صنعت آسیب رسانده، قیمت‌گذاری دستوری است که موجب زیان انباشته بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای خودروسازان ایجاد شده است. بر همین اساس به‌طورکلی کج‌کاری و ناکارآمدی صنعت خودروسازی را خیلی زیاد کرده است و به‌طوری‌که مصرف‌کننده محصول ارائه‌شده توسط خودروسازان را با قیمت و حباب خیلی بالایی خریداری می‌کنند و خودروساز‌ها نیز با قیمتی پایین محصول خود را به فروش می‌رسانند و در اثر این اتفاق با زیان انباشته بالایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: مصرف‌کننده و تولیدکننده هیچ‌کدام از این وضع راضی نیستند و یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث عدم رضایت همه طرف‌ها می‌شود، قیمت‌گذاری شورای رقابت است که بر اساس فرمولی که دارند (درستی آن شاید جای شک داشته باشد) و نکته‌ای که هست این فرمول طبق تورم صنعت خودرو هر سال به‌روز می‌شود و نکته دیگر آن نیز مربوط به بهای تمام‌شده و صورت‌های مالی حسابرسی شده خودروساز‌ها هست که گذشته‌نگر است.

باتوجه‌به تورمی که در کشور وجود دارد صورت‌های مالی معمولاً خیلی دیر بارگذاری می‌شود و همین موضوع دلیلی است بر قیمت‌گذاری که معمولاً گپ زیادی با بازار دارد و تورم آن تولید‌کننده در ب‌ها‌ی تمام‌شده خود را نشان دهد و دچار زیان دهی خودروساز‌ها شود.

این کارشناس ادامه داد: بحثی که از سال ۹۷ داشتیم، شاهد ممنوعیت واردات خودرو بوده‌ایم که این حباب خیلی باعث شد تا حباب صنعت خودرو بیشتر شود و بخشی از آن مصرف از طریق واردات تأمین می‌شد که این اتفاق ممنوع شد و مدتی است که بحث خودروی کارکرده یا خودروی جدید وجود دارد. احتمالاً با افزایش عرضه‌های خودرو‌های وارداتی می‌خواهند باعث ایجاد تعادل در بازار شوند اما؛ یکی از چالش‌های مهمی که در بازار وجود دارد، تأمین ارز برای واردات خودرو هست و طبق آیین‌نامه‌ای که ابلاغ خواهد شد بانک مرکزی مسوولیت تأمین ارز این موضوع را بر عهده دارد که خود یکی از مخالفان این لایحه برای خودرو است.

وی ادامه داد: کشور ما در چند سال گذشته کلاً چالش‌های ارزی داشته‌ایم و احتمالاً خواهیم داشت و یکی از محل‌های بحث واردات خودرو می‌توانیم بگوییم همین تأمین ارز هست.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده