تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۳۱۵۷۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«می متالز» گزارش می‌دهد:

هوشمندسازی معدنکاری منتظر دولت نیست

‌می‌متالز - دومین همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال و هوشمند با حضور فعالان معدنی و بخش خصوصی برگزار شد تا بار دیگر بر ضرورت حرکت در این مسیر تاکید کند.

به گزارش می‌متالز، این همایش که دور دوم خود را پشت سر می‌گذارد، محفلی برای تبادل نظر، باید‌ها و نباید‌ها و الزاماتی است که معدنکاری هوشمند به آن نیاز دارد می‌پردازد و تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر این هدف در بخش معدن کشور محقق شود. معدنکاری هوشمند سال‌ها قبل در کشور‌های معدنی آغاز شده و اگر بخش معدن کشور در این زمینه وارد اقدامات اجرایی نشود، بی تردید در سال‌های پیش رو کاهش بهره وری می‌تواند ایران را از بازار‌های جهانی حذف کند.

هوشمندسازی معدنکاری منتظر دولت نیست

منتظر دولت نباشیم

ابراهیم جمیلی مدیرعامل هلدینگ و گروه صنعتی و معدنی زرین در مراسم افتتاحیه این همایش با اشاره به موضوع حقوق دولتی بیان کرد: مطالبه حقوق دولتی از سوی دولت نیازمند پیش نیاز‌هایی است، در واقع دولت باید بستر رونق گرفتن اقتصادی فعالیت در بخش معدن را فراهم کند در غیر این صورت معدنی‌ها نمی‌توانند به تکالیف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: باید افق‌های تحول را شناسایی کرد تا بتوانیم خود را به دانش روز دنیا مجهز کنیم.

جمیلی اظهار کرد: با شناسایی چالش‌های بخش معدن باید آن‌ها را پیگیری کرد، اگر در بحث دیجیتال به صورتی خود را مجهز نکنیم میزان فاصله ما با کشور‌های معدنی جهان افزایش پیدا می‌کند و سهم بازار‌های جهانی کامودیتی‌ها را از دست خواهیم داد.

به گفته جمیلی، دولت به دنبال دریافت حقوق دولتی است و به دنبال راهکاری برای آن است تا میزان بیشتری حقوق دولتی دریافت کند.

متاسفانه در بحث توجه دولت به بخش معدن با خلا‌هایی مواجه هستیم که همین موضوع باعث می‌شود تا ما به عنوان معدنکار خود سند تحول دیجیتال در این حوزه را تدوین کنیم. باید چالش‌های هوشمندسازی را به دقت پیگیری کرده و این حوزه را در اولویت قرار دهیم.

وی با اشاره به دوران همه گیری کرونا، بیان کرد: در این دوره مشاهده کردیم بنگاه‌هایی به زیربنای مستحکم دیجیتالی تکیه داده بودند، چه اندازه توانستند که سوددهی در تراز‌های مالی خود ثبت کنند یا ارزش سهام‌شان چقدر تقویت شد. همه فهمیدند که چقدر هوشمندسازی اقتصاد دیجیتال مهم است.

جمیلی در پایان تاکید کرد: انتظار ما از دولت این است که به وظیفه تنظیم گری خود در بخش تولید و مقررات این حوزه عمل کند. امروز استارتاپ‌های زیاد فعالیت دارند که منتظر هستند تا دولت زمینه فعالیت‌های اقتصادی را تسهیل ببخشد، اما تمامی ایده‌ها روی کاغذ باقی می‌ماند. البته فراموش نکنیم هیچ زیرساختی بدون آموزش مطلوبیت ندارد حتی تحول دیجیتال بدون آموزش امکان پذیر نیست.

هوشمندسازی معدنکاری منتظر دولت نیست

افزایش بهره وری با معدنکاری هوشمند

حسین سلاح ورزی رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به گزارشات جهانی بیان کرد: مهم‌ترین مشکل در بخش معدن بهره وری پایین است در حالی که استفاده از فناوری بسیار حائز اهمیت است.

رییس اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: تا سال سال ۲۰۲۵ سطح فراگیری فناوری نسل چهار در بخش معدن به میزان ۵۷ تا ۹۰ درصد می‌رسد. استفاده از فناوری و هوشمندسازی معادن برای جامعه و صنعت ارزشی معادل ۴۲۷ میلیارد دلار دارد.

وی با اشاره به مطالعات مکنزی، افزود: مطالعات مکنزی حاکی از آن است که پیاده سازی فناوری‌های نسل چهارم در عملکرد بسیاری از شرکت‌های معدنی موثر بوده و می‌تواند هزینه‌های تولید را به میزان ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهد. همچنین با حرکت در این میسیر هزینه‌های نگهداری ۱۰ تا ۴۰ درصد، هزینه‌های عملیاتی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، هزینه تبدیل بین ۱۵ تا ۲۵ درصد و بهره وری به میزان ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

امید اصغری دبیر علمی این همایش نیز در سخنرانی آنلاین خود به اهمیت معدنکاری دیجتیال اشاره داشت و گفت: تحول دیجیتال در مناطق معدنی موثر بوده و باید به این سمت حرکت کرد.

به گزارش می‌متالز، تاکید بر اهمیت معدنکاری هوشمند از اصلی‌ترین موضوعاتی بود که به صورت مشترک در صحبت‌های تمامی سخنران‌ها دیده می‌شد. از سویی دیگر امروز بخش خصوصی به این باور رسیده است که باید بخش زیادی از این موضوع را خود به دوش کشیده و توقع چندانی از دولت نداشته باشد.

طبق آمار‌های اعلام شده در دهه آینده با استفاده از هوشمندسازی می‌توان مرگ و میر و جراحات ناشی از عملیات معدنکاری را ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش داد. همچنین استفاده از سیستم‌های خودران در عملیات؛ افزایش ۳۴ درصدی بهره وری و کاهش ۱۳ درصدی را در هزینه تعمیرات به دنبال خواهد داشت و بهره وری با استفاده از راهبری از راه دور در ماشین آلات حفاری می‌تواند تا ۶۰ درصد افزایش داشته باشد. اما مساله اصلی تغییر نگاه سنتی در بخش معدن و ایجاد این ضرروت در بین مدیران معدنی است. نگاه سنتی حاکم بر بخش معدن می‌تواند گلوگاه جدی برای تحقق معدنکاری هوشمند باشد، به همین دلیل بخش زیادی از اهداف چنین همایش‌هایی صرف آموزش و فرهنگ سازی می‌شود.

عناوین برگزیده