تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۳۱۶۲۴۴
سرویس خبر : زمین شناسی

امضای قرارداد‌های کلان استخراج معادن در افغانستان

‌می‌متالز - دولت حاکم طالبان افغانستان اعلام کرد که هفت قرارداد استخراج معادن به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار امضا کرده است که بزرگترین معاملات آن از زمان به دست گرفتن قدرت در دو سال اخیر بوده است.

به گزارش می‌متالز، این هفت قرارداد با شرکت‌های داخلی بسته شده که البته بسیاری از آن‌ها شرکای خارجی در کشور‌هایی از جمله چین، ایران و ترکیه دارند.

این قرارداد‌ها شامل استخراج و فرآوری سنگ آهن، سرب، روی و طلا در چهار ولایت هرات، غور، لوگر و تخار است.

طالبان وارد جزییات نشده، ولی اظهار داشت که این قرارداد‌ها هزاران شغل ایجاد می‌کند و وضعیت اقتصادی کشور را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

طالبان می‌دانند که افغانستان ذخایر معدنی فراوان دارد، ولی نقد کردن این دارایی‌ها خیلی آسان نیست. استخراج مواد معدنی یک عملیات فوق العاده پیچیده است. نیازمند چارچوب، استراتژی، نهاد‌ها و زیرساخت مناسب است. نزدیک به ۸۰ درصد بودجه دولت قبلی افغانستان تحت حمایت غرب از جامعه بین المللی تامین می‌شد. این پول که اکنون تا حد زیادی قطع شده، بودجه بیمارستان ها، مدارس، کارخانه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی را تامین می‌نمود. طالبان، مانند دولت‌های قبلی در افغانستان، امید خود را به منابع معدنی وسیع و دست نخورده این کشور بسته تا خزانه‌های کشور را تامین کنند. گمان می‌رود که ولایت لوگر بزرگترین ذخایر مس جهان را در خود جای داده باشد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده