تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۶۷۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه «خرگوشناب» سلسله ممنوع است

‌می‌متالز - دادستان عمومی و انقلاب سلسله گفت: برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه «خرگوشناب» این شهرستان ممنوع شده است و در صورت مشاهده، تجهیزات کارخانه‌های متخلف جمع آوری می‌شود.

به گزارش می‌متالز، "یونس آزادپور" روز جمعه در بازدید از منطقه خرگوشناب با اشاره به قانون شکنی برخی از کارخانجات شن و ماسه و اشخاص حقیقی و حقوقی در این منطقه، اظهار کرد: خرگوشناب یکی از مناطق ممنوعه سه گانه استان بوده و برداشت رودخانه‌ای از آن ممنوع شده است، اما با وجود مصوبات و اخطار‌های قبلی باز هم شاهد قانون شکنی در این منطقه هستیم.

وی با تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای حل این معضل، افزود: این منطقه بیش از این ظرفیت برداشت شن و ماسه ندارد بنابراین برداشت‌های غیر مجاز از بستر رودخانه باید هرچه سریعتر متوقف شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سلسله بیان کرد: اگر کارخانجات شن و ماسه ظرف مدت ۱۰ روز تجهیزات خود را جمع آوری نکنند با آن‌ها به شدت برخورد قانونی می‌شود.

پلمب ۲ کارخانه برداشت شن و ماسه رودخانه‌ای

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سلسله نیز گفت: پنج کارخانه شن و ماسه در منطقه خرگوشناب وجود دارد که سه کارخانه از این تعداد رودخانه‌ای و ۲ کارخانه نیز کوهی است که ۲ کارخانه رودخانه‌ای به دلیل برداشت غیرمجاز و بیش از حد تا اطلاع ثانوی پلمب شده اند.

"محمد حسنوند" افزود: منطقه خرگوشناب در گذشته‌ها یکی از بهترین مناطق گردشگری شهرستان بوده است که به دلیل عدم رعایت موارد زیست محیطی، به یکی از کانون‌های دفع نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است.

وی با اشاره به دستور صریح دستگاه قضایی شهرستان برای جمع آوری این نخاله ها، بیان کرد: روز گذشته با محوریت محیط زیست و همکاری ادارات صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور آب، منابع طبیعی و شهرداری نسبت به پاکسازی منطقه از نخاله‌ها اقدام و مقرر شد ظرف مدت ۱۰ روز تمامی کارخانه‌های شن و ماسه نسبت به جمع آوری نخاله‌های موجود و پر کردن مناطق گود شده بر اثر برداشت بیش از حد اقدام نمایند.

وی افزود: با کارخانه‌های شن و ماسه‌ای که خارج از محدوده قانونی مشخص شده اقدام به برداشت نمایند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا منطقه "خرگوشناب" یکی از مهمترین مناطق گردشگری شهرستان سلسله در سالیان گذشته بوده که از تنوع زیست محیطی و جانوری بسیار خوبی برخوردار است، اما به علت واقع شدن سایت دفع زباله و واحد‌های برداشت شن و ماسه، ضربه‌های زیست محیطی جبران ناپذیری به آن وارد شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) لرستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده