تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۳۱۷۱۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست یکشنبه‌های تجارت الکترونیکی مطرح شد؛

هم‌افزایی برای رفع مشکلات و توسعه کسب‌وکار‌های حوزه بورس

‌می‌متالز - هم‌افزایی برای رفع مشکلات و توسعه کسب‌وکار‌های حوزه بورس از موضوعات مطرح شده در چهارمین نشست یکشنبه‌های تجارت الکترونیکی بود.

به گزارش می‌متالز، در چهارمین نشست یکشنبه‌های تجارت الکترونیکی که با استقبال صاحبان کسب‌وکار‌ها همراه شد، موارد مهمی در خصوص هم‌افزایی برای رفع مشکلات و توسعه کسب‌وکار‌های حوزه بورس مطرح شد.

در این نشست «حسن رضایی‌پور» مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین با تاکید بر این‌که بازار سرمایه، شفاف‌ترین بازار اقتصادی ایران است، گفت: خوشبختانه نظارت گسترده بر تمامی مراحل بازار سرمایه وجود دارد و الزامات قانون مبارزه با پولشویی در آن رعایت شده است.

وی افزود: وجود قوانین سخت‌گیرانه و متناقض، کار را برای فعالیت کسب‌وکار‌های این حوزه دشوار و آن‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته که سبب فاصله گرفتن کسب‌وکار‌ها از هم و همچنین از نهاد متولی آن‌ها شده است.

مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین در ادامه یادآورشد: این مشکل تنها در جامعه کسب‌وکار‌های حوزه فعالیت بورس مطرح نیست و در بقیه حوزه‌ها نیز مشکلاتی از این دست برای کسب‌وکار‌ها وجود دارد و فضای حاکم بیشتر ماهیت کنترلی دارد تا ماهیت حمایت از نوآوری.

وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال، با اینکه ورود کسب‌وکار‌های پرداخت‌یار به حوزه بورس برای تسهیل فرآیند بسیار مفید است، ولی کسب‌وکار‌های پرداخت‌یار در حوزه‌های دیگر که از شفافیت کافی برخودار نیستند به‌راحتی فعالیت می‌کنند، اما در حوزه بورس به آن‌ها اجازه فعالیت داده نشده است.

در ادامه، «مهدی سهرابی‌راد» مدیرعامل شرکت ایده‌های هوشمند رابین از طولانی بودن فرآیند صدور مجوز‌ها ابراز ناراحتی کرد و گفت: دریافت برخی مجوز‌ها برای آن‌ها ماه‌ها طول کشیده و به‌علاوه ضعف گسترده نرم‌افزاری و قدیمی بودن سامانه‌های مربوطه نیز بر این مشکلات افزوده است.

وی بخشی از پیشرفت‌هایی که در حوزه رمز ارز حاصل شده را ناشی از تفکر نوین، فناوری‌ها و نوآوری‌های این حوزه دانست.

در ادامه این نشست، «فرشاد زاهد» سرپرست دفتر ریاست و روابط عمومی مرکز تتا نیز با اشاره به اهداف کلی نشست یکشنبه‌های تجارت الکترونیکی، گفت: معرفی کسب‌وکار‌ها به کل کشور و رفع موانع سر راه آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های مرکز تتا همواره در دستور کار این مرکز قرار داشته است.

وی در خصوص رفع خلاء‌های قانونی حوزه نوآوری، به معرفی سندباکس تجارت الکترونیکی پرداخت و عنوان کرد: مجوز این سندباکس در کمیته‌ای متشکل از شورای عالی فضای مجازی، سایر نهاد‌های دولتی و سایر تشکل‌های صنفی صادر شده است و نکته مهمی که درخصوص سندباکس وجود دارد این است که مصوبات آن لازم‌الاجرا بوده و از چندگانگی قوانین اعلام شده توسط نهاد‌های حاکمیتی مختلف جلوگیری می‌کند؛ لذا در راستای هم‌افزایی لازم است کسب‌وکار‌های فعال در حوزه بورس نیز مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند و پیشنهاد‌هایی که برای توسعه و ورود نوآوری به بازار سرمایه دارند را به‌صورت مدون ارائه دهند تا بتوان درخصوص آن برنامه‌ریزی نمود.

در ادامه، صاحبان این کسب‌وکار‌ها با ابراز خرسندی از فضای گفتمان شکل گرفته در قالب یکشنبه‌های تجارت الکترونیکی به این مساله اشاره کردند که در راستای هم‌افزایی، بازار سرمایه می‌تواند راه حل‌هایی برای کاهش تورم در کشور ارائه داده و این گفتمان‌ها و تشکیلاتی که حول آن شکل گرفته را بستری دانستند که کسب‌وکار‌ها راه حل مشکلات خود را در آنجا پیدا کنند و در نتیجه هم‌افزایی ایجاد شده، آن‌ها نیز راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات حاکمیتی ارائه کنند.

همچنین با پیشنهاد طرفین تصمیم گرفته شد در جلسات آتی یکشنبه‌های تجارت الکترونیکی از کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار دعوت به‌عمل آید تا درخصوص همکاری و هم‌افزایی‌های ممکن در سطح جامع‌تری به بحث و گفتگو پرداخته شود.

گفتنی است، پیگیری موارد مطرح شده در این جلسات آغاز شده است و گزارش اقدامات انجام شده متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده