تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۱۷۲۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس خانه معدن در نشست خبری نمایشگاه کانمین مطرح کرد:

وابستگی معادن ایران به طالبان/ زیان‌دهی صنایع معدنی افزایش می‌یابد؟

‌می‌متالز - به‌رغم وجود معادن عظیم در ایران، همچنان صنایع معدنی چالش‌های متعددی دارند که ازجمله آن می‌توان به تأمین سوخت اشاره کرد. محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، در نشست خبری که امروز برگزار شد، گفت: اگر قیمت سوخت که امروز ۱۰ سنت است افزایش پیدا کند، صنایع معدنی زیان‌ده خواهند شد. در این بین ایران برای تهیه مواد اولیه به افغانستان روی آورده است.

به گزارش می‌متالز، امروزه صنایع معدنی در دنیا جایگاهی پیدا کرده‌اند که ۵۰ سال پیش صنعت نفت داشت. با توجه به افزایش جمعیت و سرعت بالای مصرف‌گرایی، معادن به یکی از اولویت‌های کشور‌ها تبدیل شده‌اند.

این صنعت مانند نفت تجدید‌پذیر نیست و اگر به صورت هوشمندانه و با تکنولوژی پیشرفته اکتشاف و استخراج نشود، قیمت تمام‌شده و هدررفت سرمایه عمومی کشور بالا می‌برد. مشکلی که امروز کشور ما به دلیل تحریم‌ها و غیبت شرکت‌های مطرح این حوزه در ایران به آن مبتلاست.

سه کشور ایران، آمریکا و روسیه دارای بالاترین تنوع مواد معدنی هستند و معادن این کشور‌ها وابسته به گاز و نفت مدیریت می‌شوند. اما ایران به دلیل درگیر بودن با تحریم‌ها در ۴۰ سال اخیر نتوانسته از این مزیت استفاده کند؛ زیرا شرکت‌هایی که این تکنولوژی را در اختیار دارند به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا حاضر به همکاری و ارائه تکنولوژی به صورت مستقیم نیستند.

در حالی که مهم‌ترین مساله کشور کمبود آب است و صنایعی مانند فولاد آب زیاد مصرف می‌کنند. شرکت‌های فولادی معروف جهان مانند انی ایتالیا به سمت تولید بدون آب می‌روند، اما تحریم‌ها باعث شده که این شرکت حتی پاسخ ایمیل‌هایی که مربوط به قطعات یدکی ماشین‌آلات ازپیش‌نصب‌شده هستند را ندهد.

چرا صنایع معدنی تعطیل می‌شوند؟

در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز درباره آمار ارائه‌شده مبنی بر تعطیلی ۸۰ تا ۹۰ درصد صنایع معدنی کوچک و متوسط گفت: ما یک سرمایه خدادای داریم که نتوانستیم از آن استفاده کنیم. اگر امروز وضعیت معادن به این صورت است که به دلیل مدیریت ضعیف و سیاست‌های کلان نادرست است، امروز سوختی که ما مصرف می‌کنیم ۱۰ سنت است اگر قیمت بنزین و گازوئیل افزایش پیدا کند و مثلا قیمت سوخت ۶۰ سنت شود بساری از صنایع معدنی زیان‌ده خواهند شد.

وی ادامه داد: در تابستان صنایع ایران برق و در زمستان گاز ندارند. در حالی که ایران جزو کشور‌هایی است که بیشترین ذخایر را در این حوزه دارد، این مساله نشان‌دهنده یک چیز است و آن بی‌عرضگی و ناتوانی ماست.

بهرامن افزود: در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای معدن دیده شده که تحقق آن نیاز به ملزوماتی دارد. ما باید در کشور‌هایی مانند افغانستان سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم از آن‌ها مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنیم، خوشبختانه تحریم در بخش مواد معدنی ضعیف‌تر بوده و در بخش مالی بیشتر اثرگذار بوده است.

۱۵ میلیارد دلار نیاز حداقلی معدن

بهرامن در خصوص نیاز بخش معدن به سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: تاکنون حدود ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه‌گذاری شده است. رشد بخش معدن در سال قبل سه درصد بود و برای تحقق رشد ۱۳ درصدی که در برنامه هفتم دیده شده و همچنین برای افزایش سهم معدن در تولید ناخالص داخلی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری است. برآورد‌ها نشان می‌دهد برای اینکه رشد بخش معدن به هفت تا هشت درصد برسد، حداقل به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن نیاز است.

وی در خصوص نمایشگاه کانمین گفت: در نمایشگاه پیش رو که ۱۳ تا ۱۶ آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، ۳۰۰ شرکت شامل ۷۰ شرکت خارجی مشارکت دارند و روسیه، چین، ترکیه، هند، امارات، افغانستان، اسپانیا، آلمان، کانادا و بلاروس از جمله کشور‌هایی هستند که در نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین با چند هیئت تجاری هم برای حضور هماهنگ شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده