تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۱۷۳۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی قیمت طلای جهانی / رالی صعودی انس طلا آغاز شد؟

‌می‌متالز - داده‌های مربوط به شاخص بهای مصرف‌کننده ایالات متحده آمریکا، مطابق انتظارات بازار منتشر شد. آیا نگرانی‌ها در رابطه با شرایط مطلوب اقتصاد آمریکا به همراه کندی اقتصاد جهانی مزید بر علت خواهد شد تا رالی صعودی انس آغاز شود؟

به گزارش می‌متالز، سناریوی پیش بینی قیمت طلای جهانی، بر اساس اتفاقات هفته گذشته و این هفته شکل می‌گیرد. جریان معاملات انس جهانی طلا در هفته گذشته، نوسان محدودی را تجربه کرد. کارشناسان عقیده دارند تعطیلات روز کارگر در ایالات متحده بر این موضوع اثرگذار بوده است. با این حال داده‌های PMI چین که شاخصی مربوط به بخش مدیران خرید است، کمتر از پیش‌بینی‌ها منتشر شد.

باید دانست چین، به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده طلا در جهان شناخته می‌شود و داده‌های PMI این کشور در هفته گذشته موجب رفتار تهاجمی فروشندگان و کاهش ارتفاع ارزش انس جهانی طلا شد. در سوی مقابل، شاخص بخش مدیران خرید (PMI) آمریکا با افزایش ملموسی به سطح ۵۴.۵ واحدی رسید. این موضوع بازتابی از رشد ایالات متحده در بخش خدمات با سرعتی بالا را به معامله‌گران نشان داد.

پس از افزایش PMI دومینوی رشد در آمریکا به حرکت در آمد و بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری این کشور تا محدوده ۴.۳ درصدی افزایش یافت. از این رو تجدید نظر و سنجش سرمایه‌گذاران در مورد نرخ بهره منوط به تاکید فدرال رزرو مبنی بر رویکرد داده‌محور پیرامون سیاست‌های پولی، بستر کاهش هرچه بیشتر ارزش طلا در برابر اسکناس آمریکایی را تا زیر سطح ۱۹۲۰ دلار فراهم کرد.

رویداد‌های تاثیرگذار بر پیش بینی قیمت طلای جهانی

از هفته‌های قبل، نگاه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به رویداد اقتصادی انتشار داده‌های تورمی بهای مصرف‌کننده آمریکاست که روز جاری منتشر شد. پیش از انتشار این داده‌ها، انتظار بازار افزایش ۰.۶ درصدی شاخص CPI در بعد ماهانه بود. در همین حین بازار انتظار داشت شاخص بهای مصرف‌کننده رشد خالص ۰.۲ درصدی را تجربه کند.

شایان ذکر است رشد قیمت نفت جهانی طی روز‌ها و هفته‌های اخیر و به تبع آن رشد قیمت فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین در ایالات متحده آمریکا، ممکن است از اینجا به بعد، افت تورم برای فدرال رزرو را به یک چالش تبدیل کند.

در همین حین پیش‌بینی بازار از قدم بعدی فدرال رزرو توقف افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر است. همچنین مطابق با انتظار کارشناسان، افزایش حداکثر یک پله دیگر در یکی از دو ماه پایانی سال ۲۰۲۳ محتمل است.

با این حال نگرانی سرمایه‌گذاران از شرایط اقتصاد ایالات متحده با توجه به احتمال رخداد رکود و از سوی دیگر انتظارات کندی سرعت رشد اقتصاد جهانی با توجه به داده‌های ضعیف چین، بستر افزایش تقاضا برای اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده را فراهم می‌سازد. با افزایش تقاضا برای این اوراق، بازدهی آن‌ها کاهش می‌یابد؛ این موضوع فضا را برای رشد انس تا سطوح بالاتر ایجاد می‌کند. چرا که با کاهش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری، تقاضا برای این فلز گرانبها افزایش می‌یابد. این تحلیل در بعد میان‌مدت دیدگاه کارشناسان را نشان می‌دهد.

با این حال ساعتی پیش شاخص بهای مصرف‌کننده در بعد ماهانه (آگوست) منتشر شد و حکایت از افزایش شاخص CPI در حد و اندازه انتظار بازار دارد. این موضوع سناریو‌های افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را به همان ترتیب یادشده مورد توجه بازار نگه می‌دارد. در حال حاضر با توجه به اینکه بهای مصرف‌کننده، به میزان انتظار بازار منتشر شده، ممکن است فضا برای نوسانات مثبت طلای جهانی فراهم شود.

پیش بینی قیمت طلای جهانی

پیش بینی قیمت طلای جهانی / رالی صعودی انس طلا آغاز شد؟

نگاهی به چارت انس جهانی در تایم‌فریم یک ساعته نشان از آن دارد قیمت پس از خروج از کانال صعودی خود، محدوده حمایتی ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۶ دلار را نیز از دست داده است. تغییر قطبیت (COP) این محدوده، اکنون آن را به یک سطح مقاومتی تبدیل کرده است.

به نظر می‌رسد خریداران یک بار دیگر، قیمت را تا محدوده یادشده بالا ببرند و پس از آن، سفارش‌های فروش زیاد در این ناحیه موجب نزول انس تا سطح استاتیک پایینی شود (باکس سبز رنگ) که محدوده ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۹ دلار را نشان می‌دهد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده