تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۰۴
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۱۷۳۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

آهن اسفنجی و گندله به سوی سقف قیمتی سال

‌می‌متالز - معاملات هفته جاری آهن اسفنجی و گندله سنگ آهن در بورس کالا با افزایش قیمت همراه بود تا هر دو در فاصله چند قدمی با سقف قیمتی سال قرار بگیرند. البته همچنان سمت تقاضا در معاملات بورس کالا قدرت زیادی ندارد، ولی طرح‌هایی مثل فروش اعتباری باعث شده تقاضا نسبت به مرداد تقویت شود.

به گزارش می‌متالز، روند صعودی قیمت آهن اسفنجی و گندله در بورس کالا ادامه دارد ضمن اینکه معاملات اعتباری منجر به تقویت تقاضا در بخشی از بازار شده است. افزایش قیمت آهن اسفنجی و گندله از هفته اول مرداد آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در این مدت قیمت آهن اسفنجی از کیلویی ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان با افزایش ۸.۴ درصدی به کیلویی ۱۲ هزار و ۴۵۱ تومان رسید. قیمت گندله نیز با افزایش ۶.۴ درصدی از کیلویی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان به ۴ هزار و ۶۸۲ تومان رسید. بسیاری از فعالان بازار مدعی بودند روند قیمت آهن اسفنجی و گندله با آغاز شهریورماه نزولی خواهد شد، ولی برخلاف پیش‌بینی‌ها این دو همچنان به روند صعودی خود در بورس کالا ادامه می‌دهند و با ادامه این روند شاید به زودی سقف قیمتی جدیدی در سال ۱۴۰۲ ثبت کنند.

آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی در آخرین معاملات بورس کالا با افزایش ۲۳۷ تومانی در هر کیلو به قیمت ۱۲ هزار و ۴۵۱ تومان رسید. افزایش قیمت آهن اسفنجی برای هفتمین هفته متوالی اتفاق افتاد و با ادامه این روند ممکن است قیمت آهن اسفنجی خیلی زود به سقف قیمتی سال ۱۴۰۲ برسد. بالاترین قیمت آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۳ هزار و ۱۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است و اگر تب تقاضا مانند ۳ ماه ابتدایی سال جاری گرم باشد آهن اسفنجی در هفته‌های آینده سقف قیمتی جدیدی ثبت خواهد کرد.

متوسط قیمت آهن اسفنجی به قرار نمودار زیر است:
آهن اسفنجی و گندله به سوی سقف قیمتی سال

در معاملات هفته جاری ۲۱۹ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد، ولی تنها ۶۳ درصد از آن‌ها معادل ۱۳۸ تن معامله شد. با این حساب شاید شکست سقف قیمتی با این حجم از معاملات شدنی نباشد. حجم معاملات آهن اسفنجی در سال جاری به بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

گندله

هفته جاری افزایش قیمت گندله در بورس کالا به مراتب کمتر از آهن اسفنجی بود. قیمت هر کیلوگرم گندله با افزایش ۲۵ تومانی به ۴ هزار و ۶۸۲ تومان رسید. گندله با ثبت این عدد در هفته گذشته به روند صعودی قیمت ادامه داد. این روند از هفته اول مردادماه آغاز شد و تا سقف قیمتی سال ۱۴۰۲ فاصله چندانی ندارد. بالاترین قیمت گندله در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴ هزار و ۸۴۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است.

متوسط قیمت گندله در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

آهن اسفنجی و گندله به سوی سقف قیمتی سال

هفته جاری ۹۱۰ هزار تن گندله در بورس کالا عرضه شد و ۴۸۷ هزار تن از آن‌ها مورد معامله قرار گرفت. عرضه‌های اعتباری توسط تولیدکنندگان تقاضا برای گندله را افزایش داده است. این هفته نیز گندله چادرملو و گهرزمین با تسویه اعتباری ۶ ماهه و با کارمزد به ترتیب ۲ و ۲.۱ درصدی با قیمتی بالاتر از قیمت پایه معامله شدند.

با معاملات این هفته حجم معاملات گندله در بورس کالا طی سال جاری به بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده