تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۳۱۷۴۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

نورد گرم ۲ می‌تواند دست بالای فولاد مبارکه را در بازار حفظ کند

‌می‌متالز - پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه یکی از ابر پروژه‌هایی است که در این مجموعه تعریف شده است و بهره برداری از آن می‌تواند در فروش و افزایش سوددهی تاثیر بسزایی داشته باشد. با بهره برداری از این پروژه نیاز خودرو‌ها به ورق فولادی تامین می‌شود و نورد گرم ۲ سهم بسیاری در کاهش ارزبری دارد.

به گزارش می‌متالز، فولاد مبارکه در تلاش است تا با اجرای ابر پروژه‌های مختلف علاوه بر توسعه سبد محصولات خود، سهم بیشتری از بازار داخلی و صادراتی فولاد را در اختیار بگیرد. فولاد مبارکه با تمرکز بر زیرمجموعه‌های خود در سال‌های اخیر توانسته این سهم را افزایش دهد. اما در کنار آن پروژه‌های مهمی در این مجموعه در حال اجرا است که بهره برداری از آن‌ها می‌تواند بر نقش آفرینی بیش از پیش فولاد مبارکه در صنعت اثر گذار باشد.

یکی از محصولاتی که در فولاد مبارکه تامین می‌شود و نقش مهمی در توسعه صنایع پایین دستی دارد، تولید ورق فولادی برای صنایعی همچون خودروسازان و لوازم خانگی است.

در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد از نیاز‌های خودروسازان به ورق‌های سرد از طریق فولاد مبارکه و شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری که تامین کننده ورق گالوانیزه خودرویی است تامین می‌شود.

این در حالی که در یک ماهه فروردین ۱۴۰۲ حدود ۱۷ هزار تن ورق سرد وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشدی ۱۱۳ درصدی داشته است. درواقع با توجه به رشد تولید در صنایع خودرویی و لوازم خانگی این نیاز رو به افزایش است و همین باعث شد تا پروژه نورد گرم ۲ پس از، اما و اگر‌هایی در دستور کار قرار بگیرد تا بتواند با تولید ۴.۲ میلیون تن بخشی از نیاز به ورق سرد را تامین کند.

بدون شک توسعه صنایع پایین دستی می‌تواند تقاضا برای این محصول را افزایش دهد و بهره برداری از این پروژه برای فولاد مبارکه سود آوری خوبی به همراه داشته باشد. اما شاید بهتر باشد این بار بهره برداری از نورد گرم ۲ از زاویه دیگر مورد بررسی قرار بگیرد. فولاد مبارکه امروز بزرگترین تولید کننده ورق در خاورمیانه محسوب می‌شود و بهره برداری از این پروژه می‌تواند برقدرت آن بیفزاید.

اما عربستان سعودی با سرمایه گذاری چشمگیر در صنعت فولاد و آغاز همکاری مشترک با بائواستیل چین به دنبال احداث کارخانه تولید ورق است که هشداری برای بازار‌های صادراتی فولاد ایران و همچنین فولاد مبارکه باشد.

ظرفیت تولید ورق تخت این کارخانه تا ۱.۵ میلیون تن در سال برآورد شده است. اما آن طور که برخی فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی می‌گویند، عربستان در اعلام چشم انداز‌های خود چندان شفاف نیست این ارقام می‌تواند بیشتر از آن چیزی باشد که اعلام می‌شود.

درنتیجه فولاد مبارکه امروز باید با رصد بازار پیش رو چه در داخل و چه صادراتی و بررسی تحرکات تولیدکنندگان منطقه برای اجرای پروژه‌های خود قدم بردارد هرچند با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در این ابر پروژه جای آنچنان نگرانی نیست و فولاد مبارکه با بهره برداری از این پروژه می‌تواند دست بالای خود را در بازارحفظ کند.

بهره برداری از نورد گرم ۲ علاوه بر اشتغالزایی جدید در این مجموعه منجر به تامین نیاز بازار و بی نیازی به واردات می‌شود.

در عین حال باید دید آیا با توجه به شرایط موجود در بحث انرژی و تامین مواد اولیه وهمچنین قوانین و مقررات در بحث صادرات، اجازه می‌دهد فولاد مبارکه توان خود را بیش از پیش در بازار‌های صادراتی افزایش دهد؟

البته با توجه به اولویت قراردادن انقلاب صنعتی چهارم در فولاد مبارکه که منجر به افزایش بهره وری می‌شود، می‌توان به افزایش توان رقابتی این مجموعه امیدوار بود، اما از سویی دیگر اگر برخی موانع منجر به تاخیر در اجرای این پروژه نمی‌شد امروز فولاد مبارکه می‌توانست خود را برای افزایش ظرفیت یا حتی تعریف پروژه‌ای جدید‌تر آماده کند.

اما باید دید سیاست‌های این هلدینگ بزرگ فولادی در قبال اتفاقات بازار بین المللی چیست و چطور خود را برای چیره شدن بر رقبا آماده می‌کند.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده