تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۱۷۶۳۳
سرویس خبر : انرژی

پیام افزایش قیمت نفت چیست؟ / جهان در آستانه ترک سوخت‌های فسیلی!

‌می‌متالز - قیمت نفت طی دو هفته اخیر وارد کانال ۹۰ دلار شده و تصور نفت ۱۰۰ دلاری چندان دور از ذهن نیست. اما پیام سقف‌شکنی سالانه طلای سیاه چیست؟ آیا جهان در آستانه خداحافظی با سوخت‌های فسیلی قرار دارد؟

به گزارش می‌متالز، قیمت نفت پس از کاهش تولید روسیه و عربستان سعودی و افزایش تقاضا از سوی چین، برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ از مرز ۹۴ دلار گذشت و در مسیر رسیدن به ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت.

قیمت هر بشکه نفت برنت، به‌عنوان شاخص اصلی بازار، امروز، ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ و در لحظه تنظیم این گزارش ۹۴.۶ دلار معامله شد. نرخی بی‌سابقه در یک سال اخیر که می‌تواند چند پیام مهم برای بازار داشته باشد.

پیام مهم افزایش قیمت نفت

آژانس بین‌المللی انرژی برای نخستین بار پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ تا پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج می‌رسد و جهان در آستانه آغاز دوران پایان عصر سوخت‌های فسیلی قرار گرفته است.

آن‌طور که یورونیوز گزارش داده تازه‌ترین برآورد‌های این آژانس نشان می‌دهد مصرف نفت، گاز و زغال‌سنگ به دلیل رشد سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و گسترش وسایل نقلیه برقی در دهه جاری به دوران پایانش نزدیک می‌شود.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی درباره این پیش‌بینی‌ها گفت: ما شاهد آغاز پایان دوران استفاده از سوخت‌های فسیلی هستیم و باید خود را برای دوره بعدی آماده کنیم، این شرایط نشان می‌دهد سیاست‌های آب‌وهوایی کارساز بوده‌اند.

تقاضا برای سوخت‌های فسیلی صفر شد؟

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در مقاله‌ای برای فایننشال تایمز ضمن استقبال از یک نقطه عطف تاریخی از سیاست‌گذاران خواست با وجود موانع سیاسی برای کربن‌زدایی، به‌منظور تسریع در مسیر انتقال انرژی و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بیشتر تلاش کنند.

دولت‌ها در سراسر جهان سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را در واکنش به تغییرات آب‌وهوایی و بحران انرژی ناشی از تنش‌های مسکو – کی‌یف افزایش داده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها در طول بحران هزینه‌های زندگی با واکنش منفی نسبت به هزینه‌ها روبه‌رو شده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی که بیشتر از سوی کشور‌های عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی OECD) تأمین مالی می‌شود، سال گذشته میلادی اعلام کرده بود تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در مجموع می‌تواند حدود سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج خود برسد، اما اکنون برآورد‌های خود را با توجه به تسریع در توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر طی ۱۲ ماه گذشته تغییر داده ست.

درهمین حال افزایش تقاضا برای پرواز‌ها در ایالات متحده و اروپا در فصل تابستان و بازگشت رونق کم‌سابقه به صنعت گردشگری اخیرا به چین نیز سرایت کرده تا قیمت سوخت جت روندی صعودی به خود بگیرد.

در مقابل، عرضه کنندگان عمده نفت یعنی عربستان سعودی و روسیه تصمیم گرفته‌اند تا با هدف حمایت از قیمت‌های بالاتر، بازار جهانی نفت را تشنه‌تر کنند. بر همین اساس، ریاض اوایل ماه جاری، کاهش تولید ۱.۳ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال تمدید و کاهش ذخایر جهانی را تسریع کرد. مسکو نیز اعلام کرد که از تلاش‌های اعضای ائتلاف اوپک پلاس برای رساندن قیمت جهانی نفت به ۱۰۰ دلار حمایت می‌کند و در همین جهت، صادرات نفت خود را طی ماه سپتامبر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) هفته پیش هشدار داد که کاهش مداوم عرضه توسط این دو رهبر اوپک پلاس باعث ایجاد «کمبود قابل توجه عرضه» می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده