تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۱۸۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل شرکت ذوب آهن البرز غرب:

اصلی‌ترین چالش صادرات، دولت است!

می متالز - مدیرعامل شرکت ذوب آهن البرز غرب گفت: با توجه به کاهش مصرف سرانه فولاد، تنها راه حل موجود برای جلوگیری از کاهش تولید، صادرات محصولات فولادی است. که این امر به توجه اساسی از سوی دولت نیاز دارد اما دولت خود به عنوان چالش اصلی در مسیر تولیدکننده قرار گرفته است.
اصلی‌ترین چالش صادرات، دولت است!

به گزارش می متالز، احمد سعدی،  با اشاره به این که اصلی‌ترین چالش صادرات کشور، دولت است، گفت: امروز دولت تکلیف خود را نمی‌‎داند. درسال 1397 تعدد در بخشنامه‌های متناقض نمونه‌ای از آشفتگی شدیدی بود که دولت برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.

وی افزود: باتوجه به اینکه تمامی مشکلات با بخشنامه‌های جدید دولت آغاز می‌شود، چنانکه گفته شد اصلی‌ترین چالش خود دولت است. صدور این بخشنامه‌های دست و پاگیر تنها به عنوان مانعی، سد راه تولید و صادرکننده شده و او را با مشکلات اساسی رو به رو می‌کند. امروز بسیاری ازصادرکنندگان بازارهای بسیار مناسبی را به دست آورده‌اند و باید آن‌ها را حفظ کنند. اما در مواجه با بی‌تدبیری‌های دولت امکان دست از دست رفتن آن‌ها وجود دارد.

سعدی اظهار داشت: رویکرد صادرات محور، امری کوتاه‌مدت نیست. بلکه کاملا عکس آن صادق است. یکی از اصول اولیه در صادرات برخورداری از راهبردهای بلندمدت است. برنامه‌ریزی، بازاریابی، شناخته شدن از سوی مشتریان، مسائل بازرگانی و مواردی از این دست همگی زمان‌بر بوده و مسلتزم صرف هزینه‌ هستند. غیر از آن، تولیدکننده تمام تلاش خود را می‌کند تا مولفه‌های موثر بر بازار را در نظر گرفته و محصول خود را به فروش برساند اما ناگهان با تصمیمات جدید دولت مواجه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن البرز غرب اضافه کرد: سال آینده برای مردم و نیز شرکت‌های تولیدی بسیار دشوار خواهد بود. امر تولید نیازمند برنامه‌ریزی برای تولید رقابتی است تا تولید کالا افزایش و هزینه‌های سربار کاهش پیدا کند. از دیگر سوی تولیدکنندگان باید هزینه‌های خود را کاهش دهند اما به عنوان مثال طی یک ماه اخیر قیمت گاز بیش از دو برابر افزایش یافته است که کاملا بی‌برنامه بوده ‌است. مواردی این چنین منجر به آشفتگی بیشتر در فضای تولید می‌شود. در ارائه‌ وام‌ها و تسهیلات بیشتر به تولیدکنندگان لازمه عبور از بحران است. مشکل تولید در نهایت به بسته‌شدن مسیرهای مالیاتی برای خود دولت خواهد شد این درحالی است که بیشترین مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان دریافت می‌شود. در نتیجه محل درآمدی دولت از مالیات مستلزم فعالیت مناسب تولیدکننده است و این فضا باید برای فعالیت باز شود.

عناوین برگزیده