تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۱۸۴۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس تحلیل مدیریت دارایی آسمان:

دلالان سیمان به تکاپو افتادند

‌می‌متالز - کارشناس تحلیل مدیریت دارایی آسمان با اشاره به اینکه تنها ۱ درصد ارزش یک ساختمان متشکل از سیمان است، گفت:خروج سیمان از بورس نه تنها باعث ایجاد رانت در این صنعت می‌شود، بلکه هل دادن شرکت‌های سیمانی به سمت ورشکستگی است.

به گزارش می‌متالز، مهدیه علیجانی کارشناس ارشد تحلیل مدیریت دارایی آسمان گفت: درحالی که اقتصاد ایران درگیر ناکارآمدی و اتلاف شدید منابع طبیعی، اقتصادی و حتی منابع اجتماعی است، عده‌ای در بهترین حالت بر اساس منافع خود یا گروه نزدیک به خود سعی دارند که تنها بخش کارای این اقتصاد را از بین ببرند.

وی ادامه داد:این افراد همیشه با شعار‌های عوام فریبانه و توخالی مانند حمایت از تولید و قشر ضعیف در راستای خلاف شعار‌ها حرکت میکنند. یکی از طنز‌های تلخ این است که در جهت کاهش قیمت محصولات سعی دارند با حذف دلال‌ها کارایی سیستم توزیع محصولات و خدمات را از بین ببرند، اما در نهایت میبینید که کالا‌ها با هزینه بالاتر به دست مصرف کننده می‌رسد.

کارشناس تحلیل مدیریت دارایی آسمان با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر شاهد تلاش وزیر راه و شهرسازی برای حذف سیمان و فولاد از بورس کالا هستیم. اظهارداشت: این مقام مسوول، با فراموش کردن شواهد و تاریخ سعی بر ایجاد رانت و هل دادن شرکت‌های سیمانی به سمت ورشکستگی هستند. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا با حذف خودرو ازمعاملات بورس کالا قیمت خودرو کاهش پیدا کرد؟ یا قیمت خودرو دستوری چه ثمره‌ای جز ورشکستگی برای خودروسازان داشت؟ این مقام فراموش کرده اند که قبل از ورود سیمان به بورس کالا، شرکت‌های تولید کننده سیمان در مرز ورشکستگی قرار داشتند. متاسفانه بعد از شکست در دلار زدایی به بهانه داخلی بودن این صنایع سعی بر نادیده گرفتن مالکیت خصوصی و قیمت گذاری دستوری بر مال غیر دارند.

علیجانی ادامه داد: جدای از غیر شرعی بودن این مساله باید پرسید چرا دولت در هنگام تحویل گاز قیمت خوراک را بر اساس دلار تعیین میکند؟ در مجموع باید توجه داشت قیمت مسکن تحت تاثیر قیمت زمین است.

وی ادامه داد: بنا بر بررسی انجمن صنفی انبوه سازان، تنها ۱ درصد ارزش یک ساختمان متشکل از سیمان است که حتی اگر سیمان رایگان شود، در قیمت مسکن تاثیری ندارد.

کارشناس تحلیل مدیریت دارایی آسمان گفت: در مقابل اگر این سیاست‌ها در حد و اندازه شعار و حرف باقی بماند اثرات سهمگینی بر اقتصاد ایران دارد که سخت قابل جبران است. اولین و مهم‌ترین سیگنالی که وجود دارد این است که اصل مالکیت خصوصی را زیر سوال میبرد که کمترین زیان آن کاهش سرمایه گذاری و خروج سرمایه است مانند اتفاقی که در دهه‌ی ۹۰ در اقتصاد ایران رخ داد. همچنین نتیجه‌ای که حاصل می‌شود این است برای تمام فعالان بازار، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران، آینده دیگر قابل پیش بینی نیست و فعالیت در بازار مبهم خواهد بود.

علیجانی اظهارداشت: از این رو نه تنها بازار سهام دچار زیان میشود بلکه حتی مردم عادی و مصرف کننده هم نمیتواند از حق برنامه ریزی برای داشتن مسکن برخوردارد باشد.

وی تاکید کرد: در جایی که تعداد زیادی تولید کننده سیمان وجود دارد، هیچ شکست بازاری وجود ندارد که حاکمیت بخواهد دخالت کند، هر دخالتی در این شرایط قطعا به فساد منجر می‌شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده