تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۱۸۴۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت آهن اسفنجی با افزایش تقاضا نزولی شد

‌می‌متالز - قیمت آهن اسفنجی برای دومین هفته متوالی در معاملات بورس کالا کاهش پیدا کرد و به کیلویی ۱۲ هزار و ۲۲۱ تومان رسید. کاهش قیمت آهن اسفنجی در روز‌هایی اتفاق می‌افتد که تقاضا افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است با این حال چشم‌انداز مثبتی از روند قیمتی آهن اسفنجی وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، هفته اول مهرماه ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد و تمام حجم عرضه مورد معامله قرار گرفته بود، با این حال قیمت آهن اسفنجی ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد و از ۱۲ هزار و ۳۰۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به ۱۲ هزار و ۲۲۱ تومان رسید. مرداد و شهریور امسال کاهش تقاضا برای آهن اسفنجی باعث شد تا بورس کالا امکان ثبت سفارش را غیربهین‌یاب کند با این حال قیمت آهن اسفنجی از اول مردادماه صعودی شد. ولی در طول دو هفته گذشته با وجود افزایش تقاضا قیمت آهن اسفنجی نزولی بود.

متوسط قیمت آهن اسفنجی به صورت نمودار زیر است:

قیمت آهن اسفنجی با افزایش تقاضا نزولی شد

قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی در آخرین معامله شهریور و معامله اول مهر ماه بیش از ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرد ضمن اینکه برآیند قیمتی آهن اسفنجی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ منفی ۵.۷ درصد است. از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی به ارزشی بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده است.

آهن اسفنجی در آرزو ۱۳ میلیون تومان به ازای هر تن

۳ هفته قبل انتظار می‌رفت قیمت آهن اسفنجی به سطح ایستگاه قیمتی ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم حرکت کند، ولی تاکنون برای رسیدن به این هدف ناموفق بود. اگرچه فعالان بازار عقیده دارند آهن اسفنجی اکنون از هر زمان دیگری، بیشتر آماده افزایش قیمت است، زیرا با آغاز نیمه سرد سال و محدودیت‌های مصرف گاز تقاضا برای آهن اسفنجی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش تقاضا با توجه به رشد قیمت‌های جهانی احتمالا منجر به رشد قیمت آهن اسفنجی در نیمه دوم سال می‌شود. نیمه دوم سال گذشته قیمت آهن اسفنجی حتی به کیلویی ۱۴ هزار تومن هم رسید، با این تفاسیر به نظر می‌رسد هدف ۱۳ میلیون تومان برای هر تن آهن اسفنجی در نیمه دوم سال جاری اتفاقی شدنی باشد.

چراغ سبز بازار‌های جهانی به افزایش قیمت آهن اسفنجی

ماه گذشته رویترز در گزارشی مدعی شد دولت چین قوانین محدودکننده‌ای برای تولید محصولات فولادی را در ۳ ماه پایانی سال وضع خواهد کرد و این مساله احتمالا به معنای محرکی برای افزایش قیمت محصلات فولادی است. قیمت بسیاری از محصولات فولادی مانند شمش، ورق‌گرم و میلگرد نیز تحت تاثیر این خبر افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت جهانی محصولات در زنجیره فولاد خبر خوبی برای آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره در بورس کالا خواهد بود تا قیمت‌ها تحت تاثیر بازار‌های جهانی پتانسل بالاتری برای رشد قیمت در نیمه دوم سال داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده