تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۷
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۱۸۵۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سایه رکود بر سر بازار

‌می‌متالز - روز گذشته روزی کم‌رمق برای بازار سرمایه بود. بازار سرمایه در حالی گام به سومین روز مهرماه می‌گذارد که گویا رمق چندانی برای پیشروی ندارد. نماگر‌های اصلی تالار شیشه‌ای گویای چنین واقعیتی‌اند و پس از هفته‌های خوشایندی که در هفته‌های نخست شهریورماه به تصویر کشیدند در روز‌های اخیر عملکرد چندان دلچسب‌کننده‌ای نداشتند.

به گزارش می‌متالز، سرخ‌پوشی شاخص کل با وجود رکودی که در بازار‌های مالی حکم‌فرما شده است، روز‌های تلخی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده است. روز گذشته تابلوی معاملاتی سرخ‌پوش بود و شاخص کل بورس تهران نتوانست با سبزپوشی روز‌های ابتدایی پاییز را سپری کند. در این میان نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل‌اتکایی برای بررسی همه‌جانبه نماد‌های مختلف بازار است حدود ۷۲/ ۰‌درصد قرمز‌پوش بود و ارتفاع ۷۲۰هزار واحدی را از دست داد و در سطح ۷۱۶هزار و ۵۹۴ واحدی ایستاد. سومین روز مهرماه، روز معاملاتی چندان جالبی برای فرابورسی‌ها نبود؛ به طوری که شاخص کل فرابورس تهران که نماگری برای ارزیابی وضعیت سهام فرابورسی است، حدود ۶۹/ ۰درصد نزول داشت و در ارتفاع ۲۶هزار واحدی آرام گرفت. سه نماد «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین تاثیر بر شاخص کل بورس و نماد‌های «آریا»، «شگویا» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را در شاخص فرابورس داشتند. «تکاردان»، «شستا» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار سهام بودند.

الناز جمالی، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون اوضاع و احوال بازار گفت: دومین روز معاملاتی مهرماه سال جاری، درحالی با وقفه یک‌روزه آغاز شد که از ابتدای روز شاهد افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار بودیم. با این وجود بازار در مقابل واکنش خریداران به برخی از تک‌سهم‌ها مثبت بود. با گذشت زمان شدت عرضه‌ها افزایش پیدا کرد که در‌نهایت نتیجه آن ریزش ۱۷ هزار واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای و ایستادن شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار واحدی بود. در این میان نماگر‌های دیگر بازار نیز وضعیت مطلوبی را تجربه نکردند. از سوی دیگر روز گذشته حواشی عرضه سیمان و آهن در بورس کالا اتمسفر عجیب‌و‌غریبی را در فضای بازار حاکم کرد که به موجب آن این دو صنعت با افزایش عرضه‌ها در روز دوشنبه به روز معاملاتی پایان دادند. با‌این‌حال و با توجه به عدم‌وجود فروشنده جدی در بازار سهام به نظر می‌رسد خریداران با اندکی تلاش می‌توانند در روز‌های آینده پیروز نبرد این روز‌های بازار باشند.

اما به نظر می‌رسد عدم‌وجود اخبار مثبت و گنگ بودن سیاست‌های دولت، شک‌و‌تردید‌ها را در فضای بازار دو‌چندان کرده است. از این رو مادامی که معامله‌گران نتوانند رفتار غیر‌قابل پیش‌بینی و متناقض دولت را در بازاری که شفافیت در آن حرف اول را می‌زند، تحلیل کنند بازار در مسیر بی‌اعتمادی (نوسانی یا نزولی) به مسیر خود ادامه می‌دهد. جمالی ادامه داد: از طرفی نابسامانی این روز‌های بازار را می‌توان به کاهش جدی حجم و ارزش معاملات خرد، تداوم خروج پول و تراز منفی حقیقی‌ها نسبت داد که این نشانه‌ها از کاهش اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه خبر می‌دهد؛ اعتمادی که از بین رفتن آن موجب شده فعالان و معامله‌گران چشم خود را روی همه‌چیز ببندند و بدون توجه به اخبار و اتفاقات در طرف فروش ظاهر شوند.

از این رو می‌توان بدین صورت اظهار کرد که در شرایط کنونی بازار انگیزه چندانی برای رهایی از وضعیت رکودی و خسته‌کننده و کم‌رمق فعلی نداشته باشد. از این رو بازار برای حرکت در مسیر قله‌ها و ارتفاعات جدید باید دلایل محکمه‌پسند بیشتری را بیازماید. این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: با این وجود برای هفته ابتدایی مهر‌ماه می‌توان گفت با توجه به راهی شدن گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها به روی سامانه کدال، روندی متعادل در بازار سهام و توجهات سهامداران به تک‌سهم‌ها را می‌توان پیش‌بینی کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده