تاریخ: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۱۸۶۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تورم آمریکا تا سال ۲۰۲۳ به سطح ۲ درصدی خواهد رسید؟

سایه رکود بر طلای جهانی

‌می‌متالز - با صعود شاخص جهانی دلار به بالاترین سطح خود در ۱۰ ماه اخیر، طلای جهانی واکنش منفی خود را با سقوط به کف کانال ۱۹۰۰ دلاری نشان داد. شواهد گویای آن است که در بحبوحه برآورد‌ها از سیاست‌های انقباضی در سال آینده (۲۰۲۴) و همچنین حفظ آن در سطح ۲۵/ ۵ و ۵/ ۵ درصدی، دلار جهانی بار دیگر به افزایش نرخ‌ها امیدوار شد و برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۳ کانال ۱۰۶ واحدی را تجربه کرد.

به گزارش می‌متالز، در پیرامون این بحث باید گفت که طلا با تقویت این شاخص در هفته اخیر حدود ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده و در یک قدمی سقوط به کانال ۱۸۰۰ دلاری است. سازو‌کار اقتصادی بازار‌ها نشان می‌دهد که با افزایش یا احتمال شارژ نرخ بهره، شاخص دلار که با این اقدام فدرال رزرو تقویت می‌شود، شیب صعودی به خود گرفته و در مقابل بازار‌های ریسکی و طلا را به مسیر نزولی هدایت خواهد کرد. اما در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا برخی از تحلیلگران انتظار دارند تا طلا به عنوان دارایی محبوب و امن سرمایه‌گذاران تا اواسط سال ۲۰۲۴ از کانال ۲۰۰۰ دلاری عبور کرده و رکورد تاریخی جدید را به نام خود ثبت کند؟ دلیل محکمه‌پسند برای این برآورد‌ها چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به چرخه ضد تورمی کمیته باز فدرال رزرو، روند رشد اقتصادی آمریکا و همچنین سطح تورمی این کشور در یک‌سال اخیر نگاهی انداخت. جرمی پاول در آغاز سال ۲۰۲۲ و شروع سیاست‌های انقباضی خود در جهت مهار تورم تاکید کرد که اقتصاد این منطقه برای مدت زمان کوتاهی در رکود باقی خواهد ماند. سیاست‌های اتخاذ شده از سوی مقامات بانک مرکزی در جهت کاهش تورم و رفاه بیشتر خانوار‌ها صورت خواهد گرفت. پس از آن این مقام سیاسی- اقتصادی تا کنون بهره را ۱۱ مرتبه افزایش داد و آن را به سطح ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵ درصد رساند. گفتنی است که با صلاحدید کمیته بانک مرکزی نرخ بهره در دو ماه اخیر در سطوح قبلی خود باقی ماند و سبب شد تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۳ شیب صعودی به خود بگیرد.

با وقوع این رویداد برخی از تحلیلگران و همچنین روسای برخی از بانک‌ها در ایالات‌متحده بر این باورند که پاول با کناره‌گیری خود از تشدید سیاست‌های پولی انقباضی، در حال زایل کردن عملکرد خود در یک‌سال اخیر است. اما به نظر می‌رسد این دسته افراد فقط از یکسو به اقدامات پاول توجه کردند و ورشکستگی بانک‌های تجاری مهم آمریکا، کاهش رشد اقتصادی و سایر تبعات افزایش بهره در این کشور را به فراموشی سپرده‌اند. در راستای این موضوع پاول در نشست خود در ۱۹ و ۲۰ سپتامبر تاکید کرد که برای مهار تورم و کاهش آن به سطح ۲ درصدی از هیچ‌گونه اقدامی دست نخواهد کشید. برآورد او حاکی از آن بود که سیاست‌های انقباضی تا سال ۲۰۲۴ نیز ادامه‌دار خواهد بود؛ یا افزایش بیشتر نرخ بهره یا ثبات آن در سطح قبلی خود. اما به گفته افراد صاحب‌نظر در این حوزه، سخنرانی پاول این سیگنال را می‌دهد که تورم آمریکا با توجه به افزایش هزینه‌های انرژی و سرعت ملایم سیاست‌های پولی تا پایان سال جاری به سطح ۲ درصدی نخواهد رسید و مستلزم زمان بیشتری است. از این‌رو شاخص دلار نیز که با سیاست‌های پولی انقباضی جان تازه‌ای می‌گیرد ممکن است نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی مدت زمان بیشتری در شیب صعودی خود باقی بماند. پس از آن همان‌طور که در برآورد‌های قبلی از آن سخن به میان آمد طلا با عبور از کانال ۲۰۰۰ دلاری، رکورد جدیدی ثبت خواهد کرد. البته برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا سخنرانی بعدی فدرال رزرو و عملکرد او منتظر ماند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده