تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۱۸۸۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه، بازیگر اصلی توسعه صنایع پایین دستی

‌می‌متالز - اجرای پروژه نورد گرم ۲ به عنوان ابر پروژه ملی از سوی فولاد مبارکه، منجر به دلگرمی صنایع پایین دستی می‌شود که در انتظار توسعه تولیدات خود هستند. تامین ورق از سوی فولاد مبارکه می‌تواند بازار صنایع‌ای همچون خودرویی‌ها و لوازم خانگی را گسترش دهد. درواقع ابر پروژه نورد گرم ۲ می‌تواند یکی از اصلی‌ترین ستون‌های توسعه در صنایع پایین دستی زنجیره ارزش فولاد باشد.

به گزارش می‌متالز، توسعه صنعتی در هر کشور نیازمند توسعه در بالادست برخی زنجیره هاست که بر اساس منابع در اختیار انجام می‌شود. به عنوان مثال توسعه صنعت خودروسازی و لوازم خانگی می‌تواند به ارزآوری بیشتر صادرات غیر نفتی و همچنین تامین نیاز داخلی منجر شود، اما توسعه این صنعت نیازمند تامین مواد اولیه است. صنعتی مانند صنعت خودرو نیازمند تامین قطعات، ورق فولادی در کنار پلتفرم‌هایی است که براساس آن تولید خود رو را انجام می‌دهد. در نتیجه توسعه زنجیره ارزش فولاد می‌تواند کمک بسیاری به توسعه صنایع پایین دستی کند.

برهمین اساس و با توجه به ذخایر سنگ اهن، گاز و نیروی انسانی، هدف گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم انداز ۱۴۰۴ قرار گرفت تا بتوان در این افق علاوه بر تامین نیاز داخل، شاهد صادرات محصولات فولادی باشیم. اما فراموش نکنیم که همه چیز تولید شمش فولاد نیست. صنعت فولاد نیز باید در سبد محصولات خود تنوع ایجاد کرده و به سمت محصولاتی با ارزش افزوده بیشتری برود که بتواند نیاز صنایع پایین دستی به ویژه صنعت خودرو و لوازم خانگی را تامین کند.

در نتیجه ورق‌های فولادی را باید محصولی استراتژیک در زنجیره ارزش فولاد دانست که می‌تواند ارزش افزوده بسیاری به همراه داشته باشد. تعریف پروژه‌های نورد و تولید ورق در واحد‌های فولادسازی می‌تواند با ارزش افزوده بسیاری همراه باشد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، در گام‌های بعدی به صادرات نیز بینجامد. تولید ورق به اندازه‌ای حائز اهمیت است که عربستان نیز در یک قرارداد با بائواستیل در حال ساخت کارخانه تولید ورق است.

اما نگاهی به وضعیت تولید ورق در ایران و تامین نیاز خودرویی‌ها و تولیدکنندگان لوازم خانگی نشان می‌دهد، امپراتوری این صنعت در دست گروه فولاد مبارکه است. در حال حاضر مجموعه شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز حدود ۱۳ درصد از کل محصولات فولاد مبارکه را خریداری می‌کنند. همچنین در حوزه محصولات سرد حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد و در زمینه محصولات اسیدشویی حدود ۸۰ درصد از تولیدات فولاد مبارکه در اختیار شرکت‌های خودرو ساز و قطعه ساز قرار می‌گیرد. اکنون نزدیک به ۹۰ درصد از نیاز‌های خودروسازان به ورق‌های سرد از طریق فولاد مبارکه و شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری که تامین کننده ورق گالوانیزه خودرویی است تامین می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که واردات ورق به نوعی در دست فولاد مبارکه است و با عرضه ترکیبی در بورس تلاش می‌کند نیاز خودرویی‌ها را تامین کند. این موضوع نشان می‌دهد، گروه فولاد مبارکه به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان فولاد در کشور به سمت ارزش افزوده بیشتر حرکت کرده و امروز بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی در خاورمیانه محسوب می‌شود.

افزایش نیاز در کشور و توسعه صنایع خودروسازی و دیگر صنایع که مشتریان ورق محسوب می‌شوند تا پروژه نورد گرم دو تعریف و مطالعات آن روی میز قرار بگیرد. البته برخی مشکلات باعث شد تا کلنگ احداث این واحد بعد از ۱۲ سال به زمین خورده و در دستور کار قرار بگیرد. اما نگاهی به وضعیت فعلی این پروژه نشان می‌دهد این ابر پروژه ملی در مسیر خوبی قرار گرفت است و به سرعت مراحل اجرایی را پشت سر می‌گذارد.

نکته مهم آن است که با اجرای این خط جدید، ظرفیت تولید انواع ورق به ویژه ورق‌های فولادی خاص به ۸ میلیون تن افزایش خواهد یافت. به گفته مدیران این مجموعه با بهره برداری از این پروژه، از واردات ورق بی نیاز خواهیم شد. این موضوع می‌تواند خبری خوش برای صنایع متقاضی برای ورق باشد.

ورق گرم با گرید‌های مختلف در صنایع متفاوتی از جمله در صنایع مادر و برای تولید ستون‌ها، صفحه مشبک، بدنه خودرو، پل هوایی، دستگاه‌ها، تجهیزات صنعتی و مانند آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگاهی به کاربری‌های ورق نشان می‌دهد، افزایش تولید این محصول و بی نیازی از واردات، به توسعه صنایع پایین دستی کمک بسیاری می‌کند. شاید در حال حاضر این صنایع برای تامین نیاز خود مجبور هستند بخشی را از طریق واردات تامین کنند که بی تردید بر هزینه‌های تولید و سوددهی اثر گذار خواهد بود. با بهره برداری از پروژه نورد گرم ۲ که بدون شک مسیر طولانی را پشت سر گذاشته می‌توان به توسعه صنایع پایین دستی بیش از گذشته امیدوار بود. با توجه به نوسانات بسیار قیمت ارز و مشکلاتی که در بحث تخصیص ارز وجود دارد، افزایش تولید داخلی می‌تواند بر قیمت تمام شده محصولات صنایع پایین دستی تاثیر زیادی داشته باشد به همین دلیل پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

امروز صنایع پایین دستی در توسعه خود در بحث تامین زیرساخت‌ها که شامل مواد اولیه، انرژی و حمل و نقل می‌شود، با مشکلات بسیاری همراه هستند که حالا بخشی از این مشکل می‌تواند توسط حلقه‌های میانی حل شود.

شرکت فولاد مبارکه در تلاش است با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در شرکت خود و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه بخش زیادی از مواد اولیه برای صنایع پایین دستی را تامین کند و همین موضوع باعث می‌شود تا صنایع پایین دست نیز دلگرم به توسعه‌های بالادستی، پروژه‌های جدیدی را تعریف کرده و به سراغ بازار‌های صادارتی بیشتری بروند. درواقع فولاد مبارکه می‌تواند یکی از بازیگران اصلی توسعه صنعتی کشور باشد که با تامین مواد اولیه صنایع پایین دست، اشتغالزایی و ارزآوری بیشتری را به ارمغان آورد.

بی تردید در سال‌های آینده با توسعه هرچه بیشتر صنایع پایین دستی سهم فولاد مبارکه نیز در تولید محصولاتی همچون ورق بیشتر خواهد شد و همین موضوع بر سوددهی این مجموعه و افزایش سرمایه گذاری هایش موثر خواهد بود.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده