تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۱۹۲۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

میلگرد صادراتی ایران از رشد قیمت جا ماند

‌می‌متالز - با وجود رشد قیمت محصولات فولادی در طول هفته‌های گذشته، ولی قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه نکرده است. روند صعودی قیمت میلگرد صادراتی ایران نیز در دو هفته گذشته متوقف شد و با کاهش تقاضا احتمالا قیمت هر تن میلیگرد صادراتی ایران هفته آینده کانال ۵۰۰ دلار را از دست خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، میلگرد صادراتی ایران هفته جاری با متوسط قیمت ۵۰۰ دلار به ازای هر تن معامله شد، ولی حجم معاملات نشان می‌دهد اگر تقاضا تقویت نشود باید منتظر برگشت قیمت میلگرد به کانال ۴۹۰ دلار باشیم. اخبار مختلف مانند محدودیت تولید فولاد در چین با افزایش قیمت محصولات فولادی در طول هفته‌های گذشته همراه بود. قیمت اسلب و شمش فولاد یکی پس از دیگری در طول هفته‌های گذشته صعودی شد، ولی کاهش شدید تقاضا مانع از رشد قیمت میلگرد صادراتی ایران شد.

متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

میلگرد صادراتی ایران از رشد قیمت جا ماند

قیمت میلگرد صادراتی ایران از اواسط خردادماه نزولی شد و از کانال ۵۴۰ دلار تا ۴۹۰ دلار فروریخت. با آغاز مرداد تقاضا اندکی در بازار جان گرفت تا قیمت میلگرد صادراتی ایران به کانال ۵۰۰ دلار بازگردد، ولی اکنون تقاضای خوبی در بازار برای حفظ کانال ۵۰۰ دلار وجود ندارد. البته باید در نظر داشت بازار جهانی میلگرد در روز‌های ملتهبی به سر می‌برد.

در سال جاری میلادی قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن از کانال ۷۵۰ دلار تا ۵۵۰ دلار ریزش کرد و امروز با وجود جو صعودی قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی، ولی قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن هنوز صعود خاصی را تجربه نکرده است.

میلگرد صادراتی ایران از رشد قیمت جا ماند


در آخرین روز معاملاتی قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن به ۵۷۳ دلار رسید. گزارش‌ها نشان می‌دهد شرایط در بازار چین به مراتب بدتر است، زیرا فولادسازان چینی در ماه آگوست به ازای تولید هر تن میلگرد زیان چشم‌گیری شناسایی کرده‌اند. قیمت هر تن میلگرد در بورس آتی بندر شانگ‌های به ۳ هزار و ۷۰۰ یوآن رسید، ولی چند ماه قبل با قیمتی بالاتر از ۴ هزار و ۳۰۰ یوان معامله می‌شد.

میلگرد صادراتی ایران از رشد قیمت جا ماند


قیمت میلگرد در آخرین روز‌های معاملاتی بازار بندر شانگ‌های نزولی بود و از ۳ هزار و ۸۴۰ یوان برای هر تن تا ۳ هزار و ۷۰۰ یوان ریزش کرد. میلگرد صادراتی ایران نیز در همین بازه قیمتی روند صعودی خود را متوقف کرد و اگر در هفته آینده تحرکی در بخش تقاضا صورت نگیرد احتمال کاهش قیمت میلگرد صادراتی ایران وجود دارد.

چشم‌انداز بازار جهانی میلگرد

نشریه متال بولتن در گفتگو با تجار چینی مدعی شد فعلا چشم‌انداز مثبتی از آینده قیمت میلگرد وجود ندارد. تجار چینی اگرچه چشم‌انداز کوتاه مدت مثبتی نسبت به ورق، شمش و اسلب دارند، ولی قیمت میلگرد را در محدوده فعلی مناسب می‌دانند و بعضی از آن‌ها معتقدند ریزش قیمت میلگرد همچنان ادامه‌دار خواهد بود. رکود بخش ساخت و ساز دلیل اصلی این پیش‌بینی مطرح می‌شود. با این تفاسیر شاید میلگرد صادراتی ایران نیز کانال قیمتی ۵۰۰ دلار را از دست بدهد. البته باید در نظر داشت قیمت میلگرد صادراتی ایران به سطح تقاضا در کشور‌های همسایه بستگی دارد و اگر سطح تقاضا بالا باشد، میلگرد صادراتی ایران بی توجه نسبت به نوسانات جهانی صعودی باقی می‌ماند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده