تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۱۹
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۱۹۲۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش قیمت‌ها در بورس کالا برخلاف بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - در معاملات این هفته بورس کالا قیمت شمش فولاد برای چهارمین هفته متوالی کاهش پیدا کرد و به کیلویی ۱۹ هزار و ۴۰۲ تومان رسید، قیمت گندله سنگ آهن از کیلویی ۴ هزار و ۶۸۵ تومان به کیلویی ۴ هزار و ۶۸۲ تومان کاهش پیدا کرد، ولی قیمت کنسانتره صعودی بود.

به گزارش می‌متالز، معاملات این هفته در بورس کالا با حواشی مختلفی انجام شد. قیمت شمش فولاد برخلاف روند بازار‌های جهانی برای چهارمین هفته متوالی کاهش پیدا کرد، قیمت گندله پس از ۲ ماه نزولی شد و در معاملات کنسانتره با وجود رشد قیمت در معاملات این هفته، تنها ۲۹ درصد از کنسانتره عرضه شده در بورس کالا معامله شد. محدودیت‌های توزیع گاز در نیمه سرد سال و روند افزایشی قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی شاید روند قیمت شمش فولاد و گندله را در هفته آینده صعودی کند.

شمش فولاد

قیمت شمش فولاد برای چهارمین هفته متوالی در بورس کالا کاهش پیدا کرد و به کیلویی ۱۹ هزار و ۴۰۲ تومان رسید. روند قیمتی شمش فولاد در بورس کالا از اوایل اردیبهشت‌ماه نزولی شد و امروز با وجود اخبار مثبت از بازار‌های جهانی و رشد قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه و شمش فولاد صادراتی ایران، ولی در بورس کالا قیمت‌ها گارد نزولی گرفته است و شاید به زودی کانال کیلویی ۱۹ هزار تومان را از دست بدهد. در معاملات هفته جاری قیمت شمش فولاد بیش از ۰.۶ درصد کاهش یافت و در مجموع چهار هفته گذشته شمش فولاد ۵.۵ درصد از قیمت خود را در بورس کالا از دست داده است. متوسط قیمت شمش فولاد در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

کاهش قیمت‌ها در بورس کالا برخلاف بازار‌های جهانی

در معاملات این هفته بورس کالا ۱۲۳ هزار تن شمش فولاد معامله شد. این مقدار برابر با ۵۵ درصد از کل حجم عرضه بود و ۴۵ درصد از عرضه‌ها مشتری نداشت.

گندله

قیمت گندله سنگ آهن در آخرین معامله بورس کالا از کیلویی ۴ هزار و ۶۸۵ تومان به کیلویی ۴ هزار و ۶۸۲ تومان کاهش پیدا کرد. قیمت گندله از دهه سوم شهریور ماه در همین بازه قیمتی نوسانات محدودی دارد و با توجه به کاهش قیمت سنگ آهن احتمال نزول قیمت گندله نیز وجود دارد. البته قیمت گندله از اول مردادماه تا این هفته ۶.۴ درصد افزایش پیدا کرد.

روند قیمتی گندله در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

کاهش قیمت‌ها در بورس کالا برخلاف بازار‌های جهانی

این هفته از ۵۷۰ هزار تن گندله عرضه شده در بورس کالا حدود ۴۲ درصد یعنی ۲۴۳ هزار تن معامله شد. حجم معاملات گندله در بسیاری از عرضه‌های بورس کالا طی سال جاری حدود یک سوم است.

کنسانتره

قیمت کنسانتره سنگ آهن در معاملات هفته جاری بورس کالا برخلاف شمش و گندله افزایش پیدا کرد. دو هفته قبل هر کیلوگرم کنسانتره سنگ آهن با قیمت ۳ هزار و ۵۷۴ تومان معامله شد و این هفته قیمت به کیلویی ۳ هزار و ۵۹۰ تومان رسید. قیمت کنسانتره مانند گندله از اول مردادماه صعودی شد و در این بازه زمانی از قیمت کیلویی ۳ هزار و ۵۴۵ تومان با رشد ۱.۲ درصدی مواجه شد.

روند قیمتی کنسانتره به قرار نمودر زیر است:

کاهش قیمت‌ها در بورس کالا برخلاف بازار‌های جهانی

حجم معاملات کنسانتره در هفته جاری کمتر از حد انتظار بود. این هفته ۵۱۵ هزار تن کنسانتره در بورس کالا عرضه شد و تنها ۱۵۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفت در نتیجه این هفته تنها ۲۹ درصد از کنسانتره عرضه شده معامله شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده