تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۱۹۳۵۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

هزینه آماده سازی زمین دولتی

‌می‌متالز - وزارت راه‌وشهرسازی هزینه آماده سازی زمین‌های دولتی در طرح نهضت ملی مسکن و برنامه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در این باره اعلام کرد: امروز منابع مالی که برای آماده سازی اراضی مسکونی هزینه می‌شود بسته به موقعیت مکانی و دسترسی به زیرساخت‌ها، چیزی حدود ۱۵ تا ۳۰۰ میلیون است که با توجه به مدل‌های مختلف آماده سازی و محل موردنظر هزینه ساخت تغییر پیدا می‌کند که ضرورت دارد این موضوع در بودجه سالانه مورد توجه واقع شود.

آن طور که سیدجواد سادات، اعلام کرده است مساحت این زمین‌ها برای خانوار‌های دارای سه فرزند و بیشتر حدود ۲۰۰ مترمربع است. وی در این باره افزود: در حال حاضر موضوع اعطای زمین در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مصوب مجلس شورای اسلامی، در حال پیگیری است. تصویب این قانون به مهرماه سال ۱۴۰۰ بازمی‌گردد که ماده‌های ۳ تا ۵ این قانون تکالیفی را برای وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های مربوطه در جهت اعطای زمین در نظر گرفته است که به خانواده‌هایی که بیش از ۳ فرزند زیر ۲۰ سال دارند باید زمینی در حدود ۲۰۰ مترمربع تخصیص داده شود و هزینه‌های ساخت واحد مسکونی برای این خانواده‌های هدف نیز کاهش داده شود.

سادات همچنین به ارقام در نظر گرفته در بودجه برای این واگذاری‌ها اشاره کرد و از ناکافی بودن آن‌ها خبر داد. به گفته وی رقمی که در بودجه ۱۴۰۱ برای این موضوع در نظر گرفته شد عددی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بود که اگر آن را در سال ۱۴۰۲ برای آماده سازی ۷۰‌هزار قطعه زمین در نظر بگیریم رقمی بیش از ۱۰‌هزار میلیارد تومان نیاز است که در بودجه سنواتی در نظر گرفته شود تا به تسریع در آماده سازی و در اختیار گذاشتن اراضی مسکونی به خانواده‌ها کمک کند. این موضوع به معنای آن است که برای آماده سازی این زمین‌ها دست کم به حدود ۱۰ برابر اعتباری که تاکنون درنظرگرفته شده است نیاز است که باید تامین شود. سادات افزود: نکته مهم در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت این است که مالکیت اراضی اعطایی به این گونه است که ۵۰‌درصد از آن به نام پدر و ۵۰‌درصد به نام مادر خانوار تعلق خواهد گرفت.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: اگر ما بتوانیم این زمین را در اختیار مردم بگذاریم و در بحث ساخت وساز از مردم حمایت کنیم مردم می‌توانند مسکن موردنظر خود را بر اساس سبک و سلیقه و توانمندی خودشان تهیه کنند و این تجربه جدیدی است که ما به صورت هدفمندتر به بحث توزیع زمین و ساخت مسکن بپردازیم. او همچنین در تشریح سایر سیاست‌های حمایت از تامین مسکن از سوی دولت گفت: وزارت راه و شهرسازی برای توسعه ساخت وساز مسکن روستایی مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای پرداخت به ۳۵۰‌هزار نفر پیشنهاد کرده است. این مقام مسوول در وزارت راه وشهرسازی در حالی از هزینه آماده‌سازی ۱۵ تا ۳۰۰ میلیون تومانی اراضی دولتی خبر داده است که این هزینه شامل زمین‌های ۹۹ ساله که قرار است سالانه یک میلیون مسکن روی آن‌ها در شهر‌های مختلف کشور احداث شود نیز می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده