تاریخ: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۱۹۴۷۵
سرویس خبر : انرژی

اوپک دورنمای تقاضا برای نفت را در بلند مدت افزایش می‌دهد

‌می‌متالز - اوپک دورنمای خود از تقاضای نفت در میان مدت و بلند مدت را علی رغم انتقال به سمت انرژی‌های تجدید پذیر افزایش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، برخی منابع اوپک خبر داده‌اند این گروه دورنمای خود از تقاضای نفت در میان مدت و بلند مدت را علی رغم انتقال به سمت انرژی‌های تجدید پذیر افزایش می‌دهد که نشان دهنده رویکرد خوشبینانه‌تر این گروه از صادر کننده نفت است.

سازمان کشور‌های صادر کننده نفت قرار است پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در بلند مدت را در گزارش خود از چشم انداز جهانی نفت در ۲۰۲۳ در نهم اکتبر منتشر کند.

تقاضای بالاتر برای نفت به نفع تولید کنندگان و ۱۳ عضو اوپک است و بر لزوم ادامه سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش تاکید می‌کند. اوپک نسبت به آژانس بین المللی انرژی و سایر سازمان‌های پیش‌بینی کننده رویکرد خوشبینانه‌تری نسبت به دورنمای تقاضای نفت دارد.

اوپک در ۲۰۲۰ یعنی زمانی که بحران کرونا تقاضا برای نفت را به شدت پایین آورده بود، پیش‌بینی خود از تقاضا برای نفت را پایین آورد. اما از آن زمان به بعد و به دنبال افزایش مصرف نفت، باز هم دورنمای خود از تقاضا برای این کالا را افزایش داده است.

اوپک در گزارش خود در ۲۰۲۲ پیش بینی کرد تقاضا برای نفت پس از سال ۲۰۳۵ ثابت می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی و سایر تحلیلگران اوج تقاضای نفت را زودتر اعلام کرده‌اند.

فاتح بیرول دبیرکل آژانس بین المللی انرژی در ماه سپتامبر اعلام کرد دوره رشد قابل توجه تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در همین دهه پایان می‌یابد. اما اوپک ضمن رد این پیش بینی اعلام کرد این نوع پیش‌بینی‌ها از آن جهت خطرناک هستند که مانع سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت نفت و گاز می‌شوند.

دیدگاه‌های اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی طی سال‌های اخیر در تضاد با یکدیگر بوده و اوپک همواره از آژانس به خاطر پیش‌بینی‌های غیرمسوولانه انتقاد کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده