تاریخ: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۱۹۵۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان وضعیت بورس در هفته پیش‌رو را بررسی کردند

بیم و امید‌ها در هفته سوم مهر

‌می‌متالز - بازار سرمایه در حالی قدم به سومین هفته از مهرماه می‌گذارد که ارزش معاملات همچنان در سطوح حداقلی قرار دارد و بورس همچنان محرکی قوی برای آغاز موج صعودی به خود ندیده است. قیمت‌های جهانی نیز در حالی کاهش محسوسی داشته‌اند که متاسفانه دامان بورس ایران از خوشه‌های رشد چشمگیر هفته‌های اخیر این بازار خالی مانده‌است.

به گزارش می‌متالز، تحلیلگران نگرانند بازار کم رمقی که نتوانست از رشد قیمت‌های جهانی و مخصوصا نفت منتفع شود، حال تحت‌تاثیر این کاهش قیمت قرار گیرد. از سوی دیگر بازار همچنان تحت‌تاثیر حواشی به‌وجود آمده برای عرضه سیمان و فولاد در بورس‌کالاست. خودرو نیز قرار است در جلسه امروز شورای‌رقابت تعیین‌تکلیف شود و نتیجه این جلسه تاثیر قابل‌توجهی بر این صنعت لیدر و کلیت بازار سرمایه خواهدداشت. نرخ دلار در بازار آزاد نیز به گواه آنچه در فضای‌مجازی منتشرشده، مجددا به بالای کانال ۵۰‌هزار‌تومان رسیده است که چنانچه در این کانال تثبیت شود تاثیر مثبتی بر بورس می‌گذارد. کارشناسان در آستانه سومین هفته مهرماه از بیم و امید‌های خود برای بازار سرمایه می‌گویند.

احتمال افزایش تقاضا

حسن حسین نیا، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: در هفته گذشته بعد از چندین هفته بازار بی رمق، تقاضا کمی افزایش پیدا کرد و شاهد بهبود نسبی وضعیت بازار بودیم، ولی با وجود تعطیلی وسط هفته همچنان ارزش معاملات با رشد خاص و معناداری مواجه نشد و انتظار داریم در هفته پیش‌رو ارزش معاملات تا حدودی افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: متاسفانه بازار نتوانست از رشد جهانی قیمت نفت که شاهد آن بودیم بهره کافی ببرد و حال باید دید در هفته پیش‌رو، معاملات نماد‌های کالایی و مرتبط با بورس‌کالا به چه صورت خواهد بود. با توجه به اخبار و حاشیه‌های پیرامون صنعت سیمان و فولاد همچنان این صنعت می‌تواند شاهد نوسانات و تاثیرپذیری از حواشی باشد. در کنار آن صنعت خودروسازی شاهد خبر‌هایی از افزایش نرخ محصولات کارخانه‌ها و احتمالا تغییرات خاصی در نحوه و روش توزیع محصولات به بازار سرمایه بوده‌است. در کنار اخبار پیرامونی که صنعت خودرو در ماه‌های گذشته با آن مواجه بوده، شاید در هفته پیش‌رو مجددا لیدری خود را نشان‌داده و به نحوه معاملات در بازار کمک کند. حسین نیا ضمن خوش‌بینی نسبت به افزایش تقاضا و بهبود نسبی بازار در هفته پیش‌رو گفت: می‌توانیم در این هفته معاملات مثبتی را شاهد باشیم و رشد ارزش معاملات می‌تواند به جذابیت بیشتر بازار کمک کند.

روند صعودی کوتاه مدت

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: در هفته‌ای که گذشت طبیعتا بازار کم‌رمقی داشتیم و تعطیلی وسط هفته نیز مزید بر علت شده‌بود. شاخص‌کل افت محدودی را در چند روز معاملاتی به‌ثبت رساند که البته در دو روز انتهایی هفته با توجه به اینکه دلیل خاصی برای فشار فروش وجود نداشت کمی شرایط بازار متعادل‌تر شد. وی افزود: انتظار می‌رود در هفته‌های آینده با نزدیک‌شدن به انتهای مهرماه و انتشار گزارش‌های فصلی و ۶ ماهه شرکت‌ها شرایط بازار بهبود پیدا کند و بازار بتواند روند کوتاه‌مدت صعودی ایجاد کند. آنچه مشخص است این است که بازار در حال‌حاضر شرایط بلاتکلیفی را پشت‌سر می‌گذارد و این موضوع را می‌توان از ارزش معاملات متوجه شد. انگیزه فروش در دل فروشندگان نیست و خریداران نیز با قدرت در سمت خرید تابلوی معاملات ظاهر نمی‌شوند. ساسانی اظهار کرد: امروز، شنبه ۱۵ مهر جلسه شورای‌رقابت را پیش‌رو داریم که قرار است مجددا برای قیمت‌گذاری خودرو تعیین‌تکلیف کنند. باید منتظر ماند و دید این جلسه چه خروجی دارد. به‌نظر می‌رسد رفته‌رفته با انتشار اخبار مثبت و تاثیرگذار شاهد بهبود وضعیت بازار سرمایه نیز باشیم.

احتمال تغییر شرایط نیست

محمد خبری زاد، تحلیلگر بازار سهام درخصوص وضعیت بازار در هفته سوم مهرماه نظر متفاوتی دارد. او در این‌خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: به‌نظر نمی‌رسد در هفته‌جاری شرایط تغییر چندانی نسبت به هفته گذشته داشته‌باشد. طی دوسه هفته اخیر، بازار حجم معاملات ۴ هزار میلیاردتومانی به خود گرفته و پول زیادی در بازار نیست. پولی که وجود دارد نیز در صنایع مختلف گردش می‌کند. صنایع نیز هر روز به بهانه‌ای از سوی سرمایه‌گذار انتخاب می‌شود؛ یک روز یک صنعتی به بهانه تجدیدارزیابی، یک روز یک صنعت به بهانه رشد قیمت جهانی و... وی ادامه داد: این گردش در حال تکرار است و اتفاق خاصی رخ نداده است. چند خبر در هفته گذشته رسید، شرکت پتروشیمی زاگرس شفاف‌سازی کرد و گفت هنوز فاکتور‌های ما با نرخ گاز ۷ هزار‌تومانی چاپ می‌شود. بعد از آن نامه‌ای منتشر شد و وزارت نفت اعلام کرد که نرخ را به قبل برگردانید. وی ادامه داد: نرخ دلار نیز در هفته گذشته تغییر چندانی نداشت، اما در آخر هفته گذشته قیمت‌های جهانی بعد از رشد قابل‌توجه هفته‌های اخیر افت محسوسی داشت؛ این در حالی است که متاسفانه بازار سرمایه و با رشد قیمت‌های جهانی، رشد چندانی نکرد و باید امیدوار بود با افت قیمت‌ها، افت نکند. بازار جهانی آخر هفته گذشته افت خیلی شدیدی داشت. نفت از بشکه‌ای ۹۴ دلار دوباره به ۸۳ دلار رسید و برخی از محصولات فلزی نیز افت ۳‌درصدی داشتند. خبری زاد گفت: نکته دیگر اینکه آخر هفته دلار باز در کانال‌های تلگرامی به بالای ۵۰‌هزار‌تومان رسید؛ این در حالی است که قیمت این ارز آمریکایی چندین‌بار به بالای ۵۰‌هزار‌تومان رسیده است و بعد از آن مجدد افت داشته. چنانچه دلار بالای این کانال تثبیت شود، می‌تواند موتور محرکی برای بازار باشد، در غیر این‌صورت هفته آینده بازار روند فعلی را ادامه خواهد داد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده