تاریخ: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۱۹۵۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی عملکرد صنعت بیمه تا پایان مرداد ۱۴۰۲/ شرکت‌های بیمه ۵۳.۶ همت خسارت دادند

‌می‌متالز - تا پایان مردادماه ۱۴۰۲ تعداد بیمه‌نامه‌های صادره ۳.۶ درصد افزایش و تعداد خسارات پرداختی سه درصد کاهش یافت. نسبت خسارت صنعت بیمه نیز به ۴۸.۳ درصد رسید.

به گزارش می‌متالز، شرکت بیمه مرکزی ایران در پایان هر ماه با انتشار گزارشی از اعداد و ارقام صنعت بیمه کشور، عملکرد این بخش را بررسی می‌کند. آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه، مربوط به مردادماه سال جاری است که در آن، عملکرد صنعت بیمه در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ واکاوی شده است. لازم به ذکر است که اطلاعات ارائه شده در این گزارش، بر اساس خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب جمع‌آوری شده‌اند.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی بیمه مرکزی ایران، تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، با رشدی ۳.۶ درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته همراه شده است. با این وجود، تعداد خسارت‌هایی که شرکت‌های بیمه در این مدت پرداخت کرده‌اند، سه درصد کمتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بوده است.

به علاوه طبق آمار‌های بیمه مرکزی، سهم بخش غیردولتی از کل حق بیمه‌های صادره در بازه زمانی مورد بررسی معادل ۷۸.۵ درصد بوده و این رقم برای خسارت‌های پرداختی نیز به ۷۵.۲ درصد می‌رسد.

بررسی عملکرد صنعت بیمه تا پایان مرداد ۱۴۰۲/ شرکت‌های بیمه ۵۳.۶ همت خسارت دادند

افزایش ۵۹.۵ درصدی حق بیمه‌های تولیدی

بررسی داده‌های بیمه مرکزی حاکی از آن است که شرکت‌های بیمه تا پایان مردادماه بیش از ۲۸.۴ میلیون فقره بیمه‌نامه به ارزش ۱۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان صادر کرده‌اند. این در حالیست که رقم حق بیمه‌های تولیدی در مقایسه با پنج ماهه نخست سال گذشته، حدود ۵۹.۵ درصد افزایش یافته است.

بیمه درمان با سهم ۴۰.۱ درصدی، بیشترین سهم از کل پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار را به خود اختصاص داده و رشته‌های شخص ثالث با ۲۵ درصد، زندگی با ۱۱.۱ درصد و بدنه اتومبیل با ۱۰.۶ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

بیشترین خسارت در کدام رشته‌های بیمه‌ای پرداخت شد؟

آمار‌های بیمه مرکزی حاکی از آن هستند که تعداد خسارت‌های پرداختی توسط شرکت‌های بیمه تا پایان مردادماه امسال از ۲۹.۱ میلیون فقره گذر کرده است؛ به این ترتیب، در این مدت ۵۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بیمه گزاران پرداخت شده که این رقم ۸۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

علاوه بر این، بیشترین سهم از خسارت‌های پرداخت شده توسط شرکت‌های بیمه، همچنان به چهار رشته درمان، شخص ثالث، زندگی و بدنه اتومبیل با به ترتیب ۴۱.۶ درصد، ۲۷.۸ درصد، ۱۰.۹ و ۹.۴ درصد تعلق دارد.

نسبت خسارت صنعت بیمه به ۴۸.۳ درصد رسید

یکی از شاخص‌های مهم صنعت بیمه که در گزارش بیمه مرکزی مورد بررسی قرار گرفته، نسبت خسارت است. این نسبت که حاصل تقسیم مبلغ خسارت‌های پرداختی به حق بیمه تولیدی است، نشان می‌دهد که چند درصد از حق بیمه‌ها بابت خسارت به بیمه گذاران برگشت داده شده یا خواهد شد.

طبق گزارش بیمه مرکزی، نسبت خسارت در پایان مردادماه ۱۴۰۲ به رقم ۴۸.۳ درصد رسیده و افزایشی ۷.۱ واحد درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. این در حالیست که نسبت خسارت در چهار رشته اعتبار با ۱۷۰.۸ درصد، بدنه اتومبیل با ۷۴.۷ درصد، شخص ثالث مازاد با ۵۳.۸ درصد و درمان با ۵۰.۱ درصد بالاتر از میانگین سطح بازار بود.

با این وجود بیمه مرکزی در گزارش خود تاکید کرده که بررسی آمار عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه از حیث نسبت خسارت در این مدت پنج ماهه نمی‌تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آن‌ها در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی‌شان را نشان بدهد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده