تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۶
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۱۹۶۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
Prophecy Market Insights بررسی کرد:

نشانه های رشد در بازارآهن

‌می‌متالز - آخرین گزارش تحقیقاتی Prophecy Market Insights حکایت از آن دارد که تا انتهای دهه حاضر، ارزش بازار آهن در دنیا به هزار و ۲۳۶ میلیارد دلار با نرخ رشد مرکب سالانه‌ای در حدود ۱۰.۴ درصد خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، این گزارش که به تجزیه و تحلیل جامعی از سناریوی بازار فعلی، فرصت‌های رشد، چالش‌ها و روند‌های نوظهور می‌پردازد، بینش‌هایی را در مورد اندازه و سهم بازار، بازیگران کلیدی، کانال‌های توزیع و ترجیحات مصرف‌کننده ارائه می‌دهد و تجزیه و تحلیل مفصلی از چشم‌انداز رقابتی از جمله اتحاد‌های استراتژیک، ادغام‌ها و تملک‌ها ارائه می‌کند.

آهن یک عنصر شیمیایی با نماد Fe و یکی از فراوان‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات روی زمین است و نقش اساسی در صنایع و کاربرد‌های مختلف از جمله فولاد دارد و یکی از مهمترین مصالح ساختمانی و مهندسی در سطح جهان به شمار می‌رود و در عین حال به طور گسترده در صنعت خودروسازی برای بدنه و قطعات خودرو استفاده می‌شود و امروزه انتظار می‌رود رشد بخش خودرو، از جمله وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)، به تقاضا در بازار آهن کمک کند. بازار آهن تا پایان ۲۰۳۰ تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که از جمله این عوامل می‌توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

آهن یک نهاده کلیدی در تولید فولاد است که در طیف وسیعی از صنایع از جمله ساخت و ساز، تولید و حمل و نقل استفاده می‌شود. با رشد اقتصاد جهانی تا پایان این دهه، انتظار می‌رود تقاضا برای فولاد و آهن افزایش یابد. از سوی دیگر به دلیل کاربرد وسیعی که این فلز در زیرساخت‌ها مانند جاده‌ها، پل‌ها و ساختمان‌ها دارد و با توجه به توسعه سرمایه‌گذاری کشور‌های در حال توسعه در زیرساخت‌ها، انتظار می‌رود تقاضا برای آهن نیز در دوره پیش‌رو افزایش یابد. این در حالی است که با افزایش مهاجرت بیشتر مردم به شهرها، نیاز به مسکن و زیرساخت‌های دیگر وجود دارد و این منجر به افزایش تقاضا برای فولاد و آهن می‌شود. نوآوری‌های فناوری عامل موثر دیگر بر بازار آهن به شمار می‌رود.

فناوری‌های جدید برای بهبود کارایی و پایداری تولید آهن و فولاد در حال توسعه هستند و انتظار می‌رود این فناوری‌ها، هزینه‌ها را کاهش داده و آهن و فولاد را در بازار‌های جهانی رقابتی‌تر کنند.

با این حال بازار آهن در سال‌های پیش‌رو در معرض محدودیت‌هایی قرار دارد. قیمت سنگ آهن، ماده اولیه اصلی مورد استفاده در تولید فولاد، بی‌ثبات است و این امر می‌تواند برنامه‌ریزی تولید و بودجه بندی هزینه‌ها را برای تولیدکنندگان فولاد دشوار کند. در عین حال از آنجا که تولید آهن و فولاد یک فرآیند انرژی‌بر است و می‌تواند آلودگی ایجاد کند، مقررات زیست محیطی می‌تواند هزینه‌های تولید را افزایش دهد و رقابت را برای تولیدکنندگان فولاد دشوارتر کند. در عین حال تنش‌های تجاری بین کشور‌ها در سال‌های آتی افزایش می‌یابد و این امر نیز می‌تواند زنجیره تامین جهانی آهن و فولاد را مختل و دسترسی تولیدکنندگان فولاد را به مواد اولیه و دسترسی مصرف‌کنندگان به محصولات فولادی را دشوار کند. به طور کلی، بازار آهن یک بازار پیچیده و پویاست که توسط عوامل متعددی هدایت می‌شود و شرکت‌هایی که در بازار آهن فعالیت می‌کنند، باید بتوانند از چالش‌ها و فرصت‌های ارائه‌شده توسط این عوامل عبور کنند تا بتوانند موفق شوند.

گزارش Prophecy Market Insights در ادامه برخی از روند‌های کلیدی که روند‌های پویا در بازار آهن را شکل می‌دهند، مورد بررسی قرار داده و معتقد است یکی از این عوامل ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی و شاید اقتصاد اول دنیا تا پایان دهه فعلی است. چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده آهن و فولاد در جهان است و رشد اقتصاد چین عامل اصلی تقاضا برای سنگ آهن و فولاد در سال‌های اخیر بوده و انتظار می‌رود توسعه صنایع، زیرساخت‌ها، توسعه بخش‌های مسکن و رشد اقتصادی در این کشور در سال‌های پیش‌رو یکی از مهمترین مولفه‌ها در توسعه بازار آهن باشد. در عین حال تغییر به سمت تولید آهن با خلوص فوق‌العاده بالا که در صنایع مختلفی از جمله الکترونیک، هوافضا و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود، از موضوعات دیگری است که در سال‌های پیش‌رو با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد و این موضوع تولید باکیفیت را به یک موضوع رقابتی برای فعالان این حوزه تبدیل خواهد کرد. بر همین اساس توسعه فناوری‌های جدید برای بهبود کارایی و پایداری تولید آهن و فولاد در دستور کار تولیدکنندگان قرار دارد و انتظار می‌رود این فناوری‌ها در سال‌های آینده تأثیر قابل توجهی بر پویایی بازار و صنعت داشته باشد./ شماره ۵۱۲ هفته نامه اطلاعات بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده