تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۱۹۷۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دورخیز سکه بورسی برای صعود دو پله‏‏‌ای و تثبیت در کانال ۲۸ میلیون تومانی

آتش بازی در رینگ دارایی‏‏‌های بورسی

‌می‌متالز - احتمال بروز تنش ژئوپلیتیک در منطقه، سکه بورسی را از کانال ۲۶میلیون تومانی به کانال ۲۷میلیون تومانی بازگرداند و در حالی که این دارایی در این کانال قیمتی تثبیت شد، برای ساعاتی به کانال ۲۸میلیون تومانی نیز رسید. به این ترتیب در شرایطی که بازار دارایی‌های مالی و کالایی داخلی در احاطه کاهش انتظارات تورمی ظرف نیمه ابتدایی مهرماه عمدتا قرمزپوش شده بود، بروز تنش ژئوپلیتیک در منطقه غزه و واهمه از تشدید آن باعث شد تا طلا به عنوان دارایی استراتژیک در زمان بحران، صعود نرخ قابل‌ملاحظه‌ای را ظرف یک‌روز به ثبت برساند.

آتش بازی در رینگ دارایی‏‏‌های بورسی

جهش قیمتی در بازار مالی بورس‌کالا

به گزارش می‌متالز، بازار مالی و مشتقه بورس‌ کالا سومین هفته مهرماه را افزایشی آغاز کرد. به این ترتیب در شرایطی که فروکش انتظارات تورمی میان فعالان بازار باعث شده بود تا سیگنال‌های منفی جهانی بر بهای دارایی‌های بر پایه طلا تاثیر منفی بگذارد، صعود دلار آمریکا به کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومانی در بازار آزاد موجب شد تا مجددا جریان رشد قیمت در بازار‌های داخلی غالب شود و به این ترتیب از روز ابتدایی هفته، رینگ مالی و مشتقه در بازار مالی بورس‌کالا سبزپوش شد. احتمال افزایش تنش ژئوپلیتیک در نوار غزه و احتمال سرایت ترکش‌های این درگیری به منطقه خاورمیانه در سالروز حمله اسرائیل به اعراب فلسطین در ساعات ابتدایی روز شنبه ۱۵ مهرماه عامل اصلی صعود نرخ ارز در بازار آزاد و سبزپوشی بازار‌های مالی بود.

صعود نرخ دلار به کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومانی در ساعات ابتدایی روز شنبه پانزدهم مهرماه باعث شد تا در ساعات میانی روز بیش از ۳‌درصد بر ارزش گواهی‌های سکه افزوده شود؛ گواهی‌های طلای سرخ رشد ۰.۵ تا ۲ درصدی داشته باشند و ۳ تا ۵‌درصد بر ارزش هر واحد صندوق طلا افزوده شود. در حالی که اغلب دارایی‌ها در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا ظرف روز شنبه پانزدهم مهرماه با رشد قیمتی همراه شدند، افزایش قیمت در دارایی‌های بر پایه طلا به مراتب بیشتر بود. طلا از تنش‌های ژئوپلیتیک بیش از سایر دارایی‌ها اثر می‌پذیرد و به این ترتیب انتشار اخباری مبنی بر بروز درگیری در نوار غزه و احتمال تشدید این درگیری‌ها زمینه ساز صعود ارزش دارایی‌های بر پایه طلا شد.

دلار به کمک سکه بورسی آمد

سکه بورسی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز شنبه پانزدهم مهرماه و همزمان با دورخیز سکه در بازار فیزیکی برای صعود به کانال قیمتی بالاتر، به کانال ۲۷ میلیون تومانی بازگشت. به این ترتیب در شرایطی که طلا در بازار جهانی تحت فشار غلبه سیگنال‌های کاهشی متاثر از سیاست‌های انقباضی در حال عقب نشینی قیمتی است، این دارایی در بازار داخل بر اثر واهمه از افزایش تنش در منطقه و جهش نرخ ارز گران شد. البته این پایان ماجرا نبود و در ادامه سکه بورسی در ساعات پایانی روز ۲۸ میلیون تومانی نیز شد.

سکه بورسی، یک‌پله پایین‌تر از دارایی فیزیکی

ظرف نیمه ابتدایی مهرماه سکه بورسی یک‌پله پایین‌تر از سکه در بازار فیزیکی نوسان داشت. در شرایطی که سکه در بازار فیزیکی برای حفظ کانال قیمتی ۲۷ میلیون تومانی مقاومت موفقی از خود نشان داد، سکه بورسی از چهارم تا دوازدهم مهرماه به کانال قیمتی ۲۶ میلیون تومانی سقوط کرد. این افت نرخ در حالی رقم خورد که دلار در بازار آزاد کانال قیمتی ۴۹‌هزار تومانی را حفظ کرد؛ اما کاهش انتظارات تورمی و عقبگرد بهای طلا در بازار جهانی باعث شد تا معامله گران سکه بورسی حاضر به خرید و فروش این دارایی در نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن شوند.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم قیمت خرید و فروش آن در بازار فیزیکی است. اما پیش‌بینی فعالان بازار از آینده قیمتی این دارایی باعث می‌شود تا سکه بورسی، نرخی کمتر یا بیشتر از سکه فیزیکی داشته باشد. ظرف نیمه ابتدایی مهرماه معامله گران بورسی با پیش‌بینی استمرار افت نرخ در بازار دارایی‌های بر پایه طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، حاضر به معامله گواهی سکه با نرخی حدود یک تا ۲‌درصد ارزان‌تر از ارزش بنیادی آن شدند. به این ترتیب در حالی که گواهی سکه در کانال قیمتی ۲۶۰‌هزار تومانی معادل سکه بورسی ۲۶ میلیون تومانی نوسان داشت، سکه در بازار فیزیکی کانال ۲۷ میلیون تومانی را حفظ کرد. در این شرایط ظرف ساعات ابتدایی روز شنبه پانزدهم مهرماه و در پی صعود نرخ دلار در بازار آزاد به کانال ۵۰‌هزار تومانی، سکه بورسی نیز به کانال ۲۷ میلیون تومانی بازگشت.

سیگنال جهانی؛ عامل سقوط رینگ داخلی

بهای طلا در بازار جهانی، سیگنال بنیادی تعیین کننده بهای دارایی‌های بر پایه طلا در بازار جهانی است. در شرایطی که نرخ ارز به‌عنوان دیگر سیگنال بنیادی اثرگذار بر بهای دارایی‌های بر پایه طلا برای چندمین هفته متوالی در کانال قیمتی ۴۹‌هزار تومانی نوسان دارد، سقوط قیمت طلای جهانی مهم‌ترین سیگنال ساز دارایی‌های طلایی در بازار داخل و به‌خصوص سکه بورسی شده است. صعود شاخص دلار آمریکا و رشد بازدهی اوراق خزانه داری، مهم‌ترین دلیل سقوط بهای طلا ظرف هفته‌های اخیر بود. به این ترتیب بهای هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا روز جمعه ششم اکتبر با نرخ هزار و ۸۳۲ دلار معامله شد که این رقم کف نرخ فروش این دارایی پس از روز‌های ابتدایی ماه مارس امسال بود. به این ترتیب بهای طلا در بازار جهانی به کف نرخ هفت‌ماهه رسید. این افت نرخ از کاهش ارزش سکه بورسی به‌رغم مقاومت دلار برای حفط کانال قیمتی ۴۹‌هزار تومانی کمک کرد.

در شرایطی که طلای جهانی در احاطه سیگنال‌های منفی قرار دارد، داده‌های اشتغال ایالات‌متحده برای ماه سپتامبر بهتر از انتظار اعلام شد و این موضوع نیز کفه سیگنال‌های منفی در رینگ طلا را سنگین‌تر کرد. در ماه سپتامبر میزان اشتغال غیرکشاورزی به ۳۳۶‌هزار مورد افزایش یافت که این رقم بیشترین میزان آن در هشت‌ماه گذشته بود. بهبود بازار کار در ایالات‌متحده ظرف ماه سپتامبر دست فدرال‌رزرو را برای افزایشی دیگر در نرخ بهره تا پایان سال بازمی گذارد. در این شرایط فعالان بازار منتظر انتشار داده‌های تورمی ایالات‌متحده هستند که ظرف روز‌های آینده منتشر می‌شود و نتایج آن چشم انداز بعدی نرخ بهره در آمریکا را نمایان می‌کند. بخشی از سقوط بهای طلا در بازار جهانی درنتیجه واهمه فعالان بازار‌های مالی دنیا از رشدی دیگر در نرخ بهره آمریکا رقم خورده است. افزایش نرخ بهره، هزینه نگهداری طلا را بالا می‌برد و با خروج بخشی از متقاضیان سرمایه‌ای از این بازار، زمینه عقبگرد بهای آن را فراهم می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده