تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۱۹۷۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کار سامانه ملی گارانتی چیست؟

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر خدمات فنی وزارت صمت، ضمن اشاره به اتصال همه خودروسازان و واردکنندگان به سامانه ملی گارانتی، در رابطه با نحوه عملکرد این سامانه گفت: پس از اظهار تولید یا واردات خودرو و ثبت اضافه شدن آمار آن به ناوگان، شناسه رهگیری نیز به شناسنامه خدمات پس از فروش اضافه می‌شود و از آن لحظه به بعد، خدمات پس از فروش قابل پیگیری است و شبکه خدماتی باید طی حدفاصل هفت روز پاسخ مردم را بدهد.

به گزارش می‌متالز، چندی پیش، موضوع اتصال خودروسازان به سامانه جامع خدمات پس از فروش مطرح و اعلام شد که خودرو به «سامانه ملی گارانتی» اضافه شده است و فرآیند حضور خودروسازان داخلی در این سامانه در دستور کار قرار گرفته است؛ برای این منظور خودروسازان باید شبکه خود را معرفی کنند تا پس از ارزیابی و تایید شبکه آنها، در سامانه قرار گیرند.

طبق اعلام وزارت صمت، وعده داده شد که تا پایان مهرماه، همه خودروسازان داخلی به سامانه ملی گارانتی بپیوندند. در این مورد، حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، با حضور در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: خودرو‌ها دارای یک شناسه رهگیری (VIN خودرو) منحصر‌به‌فرد هستند و وقتی شناسنامه خدمات پس از فروش برای آن‌ها در سامانه درج می‌شود، در حقیقت تضمین‌کننده خدمات و ارائه‌دهنده خدمت و همچنین شبکه مشخص خواهد بود. وی ادامه داد: تعهدات خدمات پس از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری می‌شود؛ وقتی اظهار تولید یا واردات می‌شود، همان شماره تک‌رقمی یا شناسه رهگیری خودرو هم به شناسنامه خدمات پس از فروش پیوست می‌شود.

محله‌ای تصریح کرد: از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهگیری خودرو به شناسنامه خدمات پس از فروش، شناسنامه گارانتی فعال می‌شود و از آن پس، تمامی خدمات پس از فروش قابل‌رصد و پیگیری است. ضمن اینکه اطلاعات از طریق پیامک برای خریدار و مصرف‌کننده ارسال خواهد شد. همچنین برای ارائه دهنده خدمات نیز مشخص می‌شود که چه خودرو‌هایی تحت خدمات قرار دارند. وی افزود: در سامانه جامع گارانتی (irangs.ir) با انتخاب گروه کالایی خودرو‌های سواری، مشخص می‌شود کدام خودروسازان یا واردکنندگان خودرو حضور دارند، شبکه خدمات مجاز آن‌ها کجاست و... و مشتریان می‌توانند از این طریق اطلاعات لازم را کسب کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده