تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۱۹۸۹۸
سرویس خبر : انرژی

مدل‌های احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع کشور

‌می‌متالز - مدیر اجرایی انجمن ساتکا گفت: بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع با دیماند بیشتر از ۱ مگاوات موظف هستند که ۱ درصد از برق مصرفی سالیانه خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین نمایند و این عدد در سال پنجم به ۵ درصد برسد.

به گزارش می‌متالز، محمد حسن غفوری، مدیر اجرایی انجمن ساتکا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صنایع کشور می‌توانند بر اساس مدل‌های مختلف، نیروگاه خورشیدی تاسیس نمایند.

وی افزود: در مدل اول صنایع می‌توانند نیروگاه خورشیدی روی سقف خود احداث نمایند و برق تولیدی را طی قرارداد ۲۰ ساله به شبکه بفروشند؛ در این مدل قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله بین صنعت با وزارت نیرو منعقد می‌شود و نرخ‌های خرید تضمینی برق در این سیستم مشمول ضریب تعدیل هستند که بر اساس تورم و نرخ تسعیر ارز افزایش می‌باید.

غفوری با بیان اینکه "مدل دیگر با نام تهاتر برق صنایع شناخته می‌شود"، گفت: در این مدل، صنایع می‌توان برق تولیدی خورشیدی را بصورت خودتامین مصرف نمایند؛ همچنین می‌توانند برق تولیدی را به شبکه تزریق و همان برق را از شبکه بصورت خط هموار دریافت نماید.

وی ادامه داد: در این مدل، برق دریافتی از شبکه برق مشمول عدم قطعی برق است، بدین ترتیب که میزان انرزی تزریقی به شبکه از شبکه برق دریافت می‌گردد، مشمول مدیریت مصرف در زمان ناترازی برق نخواهد بود و صنایع می‌توانند از مزایای عدم قطع برق بهره‌مند شوند؛ همچنین در صورت احداث نیروگاه تجدیدپذیر و تهاتر برق با شبکه، این میزان برق تجدیدپذیر تعهدات ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان را نیز براورده می‌سازد.

مدیر اجرایی انجمن ساتکا خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع با دیماند بیشتر از ۱ مگاوات موظف هستند که ۱ درصد از برق مصرفی سالیانه خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین نمایند و این عدد در سال پنجم به ۵ درصد برسد؛ در غیر اینصورت در قبض برق صنایع مذکور، به اندازه همان درصد ذکر شده، تعرفه برق با مبلغ نرخ تجدیدپذیر (هم اکنون ۳۰۸۰۰ ریال) محاسبه و از صنایع اخذ می‌شود.

وی افزود: انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام به برگزاری سری سمینار‌هایی برای تشریح موارد فوق به صنایع در استان‌ها نموده؛ در این سمینارها، موارد فنی، قانونی و اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر برای صنایع تشریح می‌شود و همچنین نمایشگاه‌های جانبی نیز در محل برگزار می‌گردد که در این زمینه، سمیناری فردا سه شنبه ۱۸ شهریور در استان البرز و برای صنایع این استان برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده