تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۱۹۹۰۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس

۱۷میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد دارند!

‌می‌متالز - بر اساس لایحه برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰هزار خودرو فرسوده از رده خارج شود، این در حالی است که متاسفانه به دلیل عدم تحقق این امر ۴۵درصد از ناوگان حمل‌ونقل کشور فرسوده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آمار‌ها از ۳۸میلیون وسیله نقلیه کشور حدود ۱۷میلیون دستگاه معادل ۴۵درصد فرسوده است. همچنین از ۱۲میلیون موتورسیکلت درحال حرکت هم ۱۱میلیون آن فرسوده است.

در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز ۸۰درصد خودرو‌های این ناوگان فرسوده است. همه این آمار‌ها در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودرو‌های فرسوده و تلفات تصادفات رانندگی که ناشی‌از تردد خودرو‌های فرسوده است، حکایت از ضرورت ورود جدی به جایگزینی خودرو‌های فرسوده دارد.

تصویب قوانین «هوای پاک» و «ساماندهی صنعت خودرو» از سوی مجلس، دست دولت در این خصوص را باز گذشته است.

قانون‌گذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده اندیشیده که لازم است متولیان در این خصوص با اجرای دقیق قانون مشکلات این حوزه را رفع کنند. باید خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی اسقاط شوند که امکان تردد داشته باشند وگرنه اسقاط خودرو‌های متروکه قطعا نمی‌تواند اهداف قانون هوای پاک را محقق کند. در این زمینه انتظار داریم متولیان تدابیر لازم را بیندیشند.

حق داشتن هوای پاک و خودرو ایمن از حقوق اصلی و مطالبات شهروندان است، با تصویب مجلس ورود خودرو‌های دست‌دوم به کشور علاوه‌بر خودرو‌های نو مجاز شده است که امیدواریم با اجرای این قانون شاهد جایگزینی خودرو‌های فرسوده با خودرو‌های نسل جدید و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور باشیم.

فراکسیون محیط‌زیست مجلس از ورود خودرو‌های برقی و هیبرید حمایت می‌کند. امیدواریم با تدابیر دولت و ایجاد تسهیلات، اولویت واردات به این خودرو‌ها اختصاص یابد.

در عین حال خودروسازان داخلی به خصوص خودروسازان تجاری کشور هم باید به سمت تولید این خودرو‌ها بروند. اکنون ۴۵درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور فرسوده است. اگر تولید به این سمت برود می‌توانیم امیدوار باشیم در کلانشهر‌ها خودرو‌های عمومی و موتورسیکلت‌های خدمات‌رسان هرچه سریع‌تر برقی شوند.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده