تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۲۰۰۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار‌ها در ابهام جنگ

‌می‌متالز - به‌رغم اینکه شاخص نرخ بیکاری و شاخص میانگین درآمد ساعتی آمریکا در روز جمعه بدتر از انتظارات بازار بود و باعث نوسانات رو به بالا برای انس جهانی طلا شد، ولی انتشار همزمان شاخص اشتغال بخش غیرکشاورزی یا NFP که بسیار بهتر از پیش‌بینی‌ها بود، با تقویت مجدد شاخص دلار، باعث شد طلای جهانی نتواند خود را به سقف قیمتی هفته برساند و در نهایت در حدود قیمت ۱۸۳۲دلاری، بازار بسته شد.

به گزارش می‌متالز، اما تشدید تنش نظامی بین فلسطین و رژیم صهیونیستی باعث افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن مثل طلا شد و انس طلا توانست از ابتدای بازگشایی در هفته جاری نوسان رو به بالای ۲۴دلاری را تجربه کند و در حال حاضر هم در میانه کانال قیمتی ۱۸۴۰دلاری در حال نوسان است.

از طرفی طی هفته جاری دو آمار مهم تورم تولید‌کننده و مصرف‌کننده منتشر خواهد شد که در روند کوتاه‌مدت انس طلا تاثیرگذار است. علاوه بر این، سایه سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو همچنان روی قیمت انس طلا سایه افکنده است و سرمایه‌گذاران با دقت اظهارنظر‌های اعضای فدرال رزرو را پایش می‌کنند. با اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از فعالان بازار هنوز انتظار دارند نرخ بهره فدرال تا پایان سال جاری میلادی بدون تغییر باقی بماند، ولی آمار و ارقام قدرتمند اعلامی از اقتصاد آمریکا و تاثیر غیرمستقیم افزایش قیمت نفت بر تورم آمریکا باعث شده است اعضای فدرال رزرو با قاطعیت بیشتری نسبت به قبل در خصوص ادامه سیاست‌های انقباضی خود صحبت کنند و در صورتی که احتمال افزایش یک پله نرخ بهره دیگر تا پایان سال جاری میلادی تقویت شود، می‌توانیم شاهد افزایش فشار فروش روی طلای جهانی باشیم.

زمزمه‌های افزایش نرخ ارز در بازار داخل هم با بی‌اعتنایی بازار به اخبار مثبت در خصوص FATF و همچنین آزادسازی ۱.۷میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در لوکزامبورگ طی آخر هفته، با اظهارات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر مخالفت وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان با لغو تحریم‌های موشکی در ۲۶ مهرماه، شروع شد و با آغاز و شدت گرفتن تنش نظامی بین‌المللی شدت گرفت. سکه نقدی ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، حباب حدود ۳۲درصدی با احتساب انس طلای ۱۸۴۵دلاری را تجربه می‌کند. در بازار بورس کالا، طی دور روز متوالی سقف قیمتی ۵درصدی نماد‌های سکه بورسی باعث شد فاصله قیمتی بین این نماد‌ها با نرخ سکه نقدی بیشتر شود. استقبال از صندوق‌های طلا نیز در چند روز اخیر امیدوارکننده بود و با توجه به سقف قیمتی ۱۰درصدی در این نمادها، شاهد انجام معاملات در قیمت‌های نزدیک به NAV واقعی با احتساب نرخ سکه در بازار آزاد و حتی کمی بالاتر از آن بودیم.

حجم معاملات بازار گواهی سپرده شمش طلا هم طی دو روز اخیر رکورد زد و روز گذشته نیز شاهد انجام معامله بیش از ۴۵کیلوگرم شمش طلا در قیمت‌های کمی پایین‌تر از قیمت نقدی بازار بودیم. از این رو فروکش کردن یا ادامه و شدت گرفتن تنش‌های نظامی بین فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین لغو یا تمدید تحریم‌های موشکی در هفته آینده می‌تواند در روند کوتاه‌مدت نرخ ارز و سکه در بازار داخل تاثیرگذار باشد.

فرزانه صالحی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده