تاریخ: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۳۲۰۲۳
عملکرد وزارت راه و شهرسازی در سالی که گذشت؛

سال سخت، اما خوب حمل و نقل ایران / افتتاح چندین مسیر ریلی و ورود ناوگان جدید هوایی به کشور

می متالز - سال ۹۷ سال بسیار سختی برای صنعت حمل و نقل ایران بوده، اما با توجه به ۴۰ سالگی انقلاب این صنعت توانست اقدامات خوبی را برای اقتصاد ایران رقم بزند.
سال سخت، اما خوب حمل و نقل ایران / افتتاح چندین مسیر ریلی و ورود ناوگان جدید هوایی به کشور

به گزارش می متالز، حوزه حمل و نقل به عنوان مهمترین بخش اقتصادی کشور به شمار می رود که طی یکسال گذشته اقدامات بسیار زیادی از سوی مسئولان دولتی جهت ارتقای این بخش انجام شده است. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۷ صنعت حمل و نقل در بخش‌های جاده‌ای، هوایی، ریلی، دریایی شاهد تحولات بسیار زیادی بوده است به طور مثال افتتاح راه‌آهن در استان‌های کرمانشاه، همدان، ارومیه، رشت و اتصال ریلی این استان‌ها به شبکه ریلی از مهمترین اقدامات این حوزه به شمار می رود.

همچنین آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار، اینچه‌برون امضای قرارداد ساخت صد واگن لبه بلند میان کنسرسیوم واگن پارس – آروین و شرکت سینا ریل پارس و امضا تفاهم‌نامه پروژه‌های بازسازی تعمیرات اساسی دو دستگاه ماشین زیرکوب و تدارک ۲۱ دستگاه ماشین‌آلات خطی از عمده فعالیت‌های بخش حمل و نقل در سال گذشته محسوب می شود.

در بخش هوایی با توجه به تحریم‌ها شاهد ورود ناوگان جدید هوایی بوده‌ایم به طور مثال خرید سه هواپیما توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین افتتاح بزرگترین کترینگ هوایی خاورمیانه در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و همچنین برگزاری اولین نمایشگاه فرصت‌های طراحی و ساخت قطعات هوانوردی از مهمترین تحولات بخش هوایی طی سال گذشته بوده است.

امضای قرارداد خرید تجهیزات فرودگاهی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و بومی‌سازی سامانه‌های ناوبری هوایی و همچنین رونمایی از طرح‌های هوشمندسازی شهر فرودگاهی امام خمینی و افتتاح ۶ پروژه ناوبری هوایی و کنترل فضای کشور در شرکت فرودگاه‌ها از مهمترین فعالیت‌های بخش حمل و نقل هوایی در سال گذشته بوده است.

بخش دریایی سال گذشته به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های حمل و نقلی شاهد تحولات بسیار چشمگیری بوده است که یکی از این اقدامات امضای ۴ قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار با سرمایه ۱۸۴ میلیارد تومان بوده است همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری در اجرای طرح ملی ارتقای ظرفیت‌های ساخت و تعمیر شناور در کشور و برگزاری چهارمین نشست همکاری در زمینه ایمنی دریانوردی در دریای خزر از مهمترین اقدامات در بخش دریایی بوده است.

همچنین افتتاح ۱۰ پروژه مجتمع بندری امام خمینی (ره) در استان خوزستان انجام گرفت و قرارداد تمام مکانیزه مواد معدنی و همچنین تفاهم‌نامه احداث و بهره برداری از کارخانه تصفیه شکر بین سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی جهت توسعه اقتصای استان سیستان و بلوچستان به امضا رسید.

هم زمان با خروج آمریکا از برجام و ایجاد محدودیت‌های اقتصادی بسیار زیاد در حوزه دریایی و کشتی‌رانی خوشبختانه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسیه ایران از این تحریم‌ها مستثنی شد و همین موضوع باعث توسعه چندین برابری این بندر شده است به طور مثال برگزاری نشست سه جانبه‌ای وزیر راه و شهرسازی با معاونان وزرای حمل و نقل هند، افغانستان و امضای الحاقیه شماره یک قرارداد اجاره بخشی از فاز یک بندر چابهار بین ایران و شرکت هندی از مهمترین اقدامات توسعه این بندر به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش در خرداد ماه سال ۹۷ کامیون‌داران به دلیل حضور واسطه‌گران، دلالان و گرانی لاستیک و قطعات یدکی اعتصاب کردند همین موضوع باعث شد که دولت طرح تن کیلومتر را مطرح کند و با افزایش حق دستمزد آن‌ها بخش عمده‌ای از خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند.

بر اساس این گزارش حوزه حمل و نقل امسال شاهد یک تغییر و تحول بسیار عمده از جمله تغییر وزیر راه و شهرسازی به طوری که عباس آخوندی در ۲۸ مهر ماه سال ۹۷ از متن استعفانامه خود رونمایی کرد و در ۲۹ مهر ماه ماه رئیس جمهور با قبول استعفای وی، محمد اسلامی وزیر جدید را معرفی کرد.

عناوین برگزیده