تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۲۰۲۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روسیه خواستار افزایش استفاده از ارز‌های ملی در تجارت منطقه‌ای شد

‌می‌متالز - رئیس جمهور روسیه از کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع (CIS) خواست تا در تجارت خارجی از دلار فاصله گرفته و بیشتر به ارز‌های ملی تکیه کنند تا آسیب پذیری خود را در برابر تأثیرات خارجی کاهش دهند.

به گزارش می‌متالز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع (CIS) خواست تا در تجارت خارجی از دلار فاصله گرفته و بیشتر به ارز‌های ملی تکیه کنند تا آسیب پذیری خود را در برابر تأثیرات خارجی کاهش دهند.

پوتین روز جمعه در نشست سران کشور‌های مستقل مشترک المنافع در بیشکک پایتخت قرقیزستان گفت: ایجاد زیرساخت مالی پایدار مستقل از نفوذ خارجی و همچنین استفاده گسترده‌تر از پول ملی در تسویه حساب‌های متقابل، ابزار مهمی برای افزایش عملیات تجاری و جریان سرمایه‌گذاری است.

وی در ادامه تأکید کرد که روسیه با همکاری با موسسات مالی و اقتصادی و بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو، به گسترش استفاده از پول ملی در تجارت "به هر طریق ممکن" کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، از زمانی که غرب تحریم‌های بی سابقه خود را علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین به راه انداخت، تلاش برای کنار گذاشتن دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی و روی آوردن به ارز‌های ملی به جای آن، در میان کشور‌های در حال توسعه افزایش یافته است.

این در حالی است که تحریم‌های آمریکا عملاً ارتباط روسیه را با نظام مالی غرب که دلار و یورو بر آن حاکم است، قطع کرد.

کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع یک سازمان منطقه‌ای است که شامل روسیه و بسیاری از جمهوری‌های شوروی سابق می‌شود. ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان از جمله آن‌ها هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده