تاریخ: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۳۲۰۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاثیر تجارت خارجی در حمایت از کالای ایرانی- مرتضی میری

می متالز - سال حمایت از کالای ایرانی به پایان رسیده است و هم اکنون فرصتی برای بررسی عملکرد کشور در خصوص حمایت از تولید و کالای ایرانی است.
تاثیر تجارت خارجی در حمایت از کالای ایرانی- مرتضی میری

به گزارش می متالز، به طور قطع حمایت از کالای ایرانی از دو سوی دولت و ملت باید مورد توجه قرار گیرد که اولی مسئول تسهیل در امور تولید است و دومی با خریداری کالای ایرانی از آن حمایت خواهد کرد اما برای اینکه این هر دو امر حیاتی صورت پذیرد، لازم است تغییراتی بنیادین در نظام فکری ایران شکل بگیرد.

آنچه سبب می شود ملت بتواند از کالای ایرانی به خوبی و با اشتیاق کامل بهره ببرد اجبار یا تبلیغ استفاده از کالای ایرای نیست بلکه افزایش کیفیت کالای ایرانی است. مخاطب ایرانی در این شرایط اقتصادی و تحصیل درآمد محدود حق دارد در حد توانمندی خود از بالاترین کیفیت برخوردار باشد و مسئولین و تولیدکنندگان هم طبعا باید این حق را به رسمیت بشناسند.

برای نیل به این هدف که بی گمان صلاح مُلک و ملت در آن است، ضروری است نظام تولید را از نظام تجارت خارجی منفک نداست و برای این امر باید به چند نکته عنایت ویژه داشت:

ایجاد موانع تعرفه ای برای واردات کالاها هم ایران را از استانداردهای بین المللی تجارت خارجی دور می کند و هم نیاز تولیدکننده داخلی را برای رقابت با کالای با کیفیت خارجی از میان می برد و در نتیجه تمایل به بهبود کیفیت را تحت تاثیر قرار می دهند. در چنین شرایطی اتفاقی که رخ می دهد واردات کالاهای بی کیفیت خارجی به بهای گزاف و تسخیر بازار داخلی توسط آنهاست. بنابراین تولید کالای ایرانی بهبود نخواهد یافت از حداقل معیارها برای حمایت هم برخوردار نخواهد بود.

طبیعتا سرازیر کردن منابع اقتصاد ملی به سمت واردات راه چاره نیست، اما منع بخش خصوصی در خصوص هر بخش از تجارت خارجی از جمله واردات سیاستی زیان آور است. نکته اساسی سرازیر کردن منابع اقتصاد ملی به سمت زیرساخت های تولید به منظور کالاهایی در تراز جهانی و با معیارهای رقابت پذیر در بازارهای صادراتی است. و البته مبرهن است که استفاده از منابع کشور می بایست از کانال بخش خصوصی واقعی و بدون تصدی گری دولتی انجام پذیرد.

در چنین شرایطی است که کالای تولید شده در تراز جهانی، علاوه بر رقابت جدی در بازارهای خارجی می تواند بازار داخلی را هم به تسخیر خود درآورد و از ورود کالاهای بی کیفیت خارجی نیز جلوگیری کند و حق انتخاب مخاطب را نیز برای گزینش میان گزینه های با کیفیت مطلوب به رسمیت می شناسد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که در صورت وضع موانع و ممنوعیت برای واردات از یک کشور خاص امکان صادرات به آن کشور از ما سلب خواهد شد لذا احترام به مسیر دو سویه تجارت بین المللی امری بدیهی و در عین حال ضروری است.

بنابر آنچه ذکر شد تغییر نظام فکری حاکم بر فضای اقتصادی بویژه در بخش حاکمیتی و نگرش یکپارچه و به هم پیوسته تولید، صادرات و واردات و برقراری توازن میان این زنجیره می توان به تولید و صادرات کشور کمک شایانی کرد که از مهمترین پیامد های آن افزایش صادرات غیرنفتی منفصل از نفت (که هم اکنون حدود 25% از جمع صادرات غیر نفتی 40 میلیارد دلاری است) و رشد تراز تجاری کشور، افزایش کیفیت کالاهای ایرانی و رقابت پذیر شدن آنها در بازارهای داخلی و خارجی و تقویت زیست بوم کارآفرینی کشور خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن جوانان کارآفرین استان تهران

عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران

عناوین برگزیده