تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۲۰۴۵۴
سرویس خبر : انرژی

چین و ونزوئلا؛ بازو‌های ایران برای صادرات نفت/ سخت‌گیری‌های آمریکا تشدید می‌شود؟

‌می‌متالز - صادرات نفت در شرایط تحریمی، ایران را واداشته که سیاست‌های ضدتحریمی برای صادرات نفت اعمال کند؛ یکی از این سیاست‌ها، استفاده از کشور‌های دیگر است.

به گزارش می‌متالز، افزایش فشار‌ها روی بایدن برای جلوگیری از صادرات نفت ایران از اخباری است که روز‌های گذشته بیشتر شنیده شده است؛ تیتر یک نشریه پالیتیکو به گزارشی درباره این مساله مهم اختصاص یافته که حمله حماس به اسرائیل، جو بایدن را تحت فشار قرار داده تا صادرات نفت ایران را محدود کند. این محدودیت حتی به قیمت آن خواهد بود که باعث افزایش مخرب قیمت‌های جهانی نفت شود!

بایدن در تنگنای فشار بر ایران!

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، تسهیل در امر صادرات نفت ایران به خاطر سیاست‌های دولت بایدن را تلاشی ناگوار برای ادامه سیاست مماشات می‌خوانند. از این رو ممکن است رئیس جمهوری آمریکا با هدف اینکه برای خود رای بخرد تن به افزایش فشار بر ایران بدهد.

اخیرا رویترز با استناد به منابعی مطلع گزارش داد که پس از تحریم نفت ایران و ونزوئلا از سوی ایالات متحده، یک شرکت چینی نقشی عمده و محوری در فروش نفت این دو کشور بر عهده گرفته و ایفا کرده است.

چین و ونزوئلا بازو‌های ایران برای صادرات نفت!

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک شرکت لجستیک چینی در خرید نفت تحریم‌شده ایران و ونزوئلا، و انتقال آن به چین، نقش محوری داشته است. صادرات نفت ایران و ونزوئلا حتی پس از آنکه آمریکا این شرکت را در فهرست تحریم‌ها قرار داد، همچنان ادامه یافته است.

خبرگزاری رویترز به استناد هفت منبع آگاه از جمله مقام‌های ایرانی، منابع نزدیک به یک شرکت نفت چینی و یک منبع آشنا با شرکت دولتی نفت ونزوئلا، در گزارشی تاکید کرده که نقش بسیار بزرگ شرکت نفت کنکورد چین در خرید نفت از ایران و ونزوئلا پیشتر گزارش نشده بود.

این شرکت در سال جاری میلادی از راه معامله با پالایشگاه‌های مستقل در چین که به «تی‌پات» مشهورند، به واردات نفت از ونزوئلا اقدام کرده است؛ با این حال بسیاری از پالایشگاه‌های سراسر جهان، از جمله پالایشگاه‌های دولتی در چین، خرید نفت خام از ایران را در پی اعمال تحریم‌های ایالات متحده متوقف کردند و از این راه، جلوی صادرات میلیون‌ها بشکه نفت کشور گرفته شد.

تهران و کاراکاس با توجه به وابستگی شدید به فروش نفت خام، در تلاش بودند راهی برای دورزدن تحریم‌ها پیدا کنند و با شگرد‌های فراوان و بسیار پیچیده، و بازی موش و گربه با واشنگتن، به فروش مخفیانه نفت ادامه دهند. انتقال نفت از یک نفتکش به نفتکش دیگر، از جمله این شگرد‌ها بوده است.

وابستگی شدید به درآمد‌های نفتی، ایران را مجبور کرده است برای فروش نفت و دورزدن تحریم‌ها به راه‌هایی تازه و پیچیده متوسل شود؛ از جمله این روش‌ها، فروش پنهانی نفت از طریق شرکت‌های پوششی، کشتی به کشتی و شرکت‌هایی است که از سیستم مالی آمریکا استفاده نمی‌کنند.

با این حال، به نظر نمی‌رسد افزایش تولید و صادرات نفت ایران هم با شگرد‌های ضدتحریمی صورت گرفته باشد. گفته می‌شود شاید در راستای مذاکرات برجامی نوعی توافق نانوشته میان ایران و آمریکا صورت گرفته باشد تا ایران بتواند راحت‌تر از قبل نفت بفروشد و صادر کند. با تمام این تفاسیر، اما جواد اوجی، وزیر نفت ایران در روز‌های گذشته اعلام کرد که برای فروش نفت ایران نیازی به چراغ سبز آمریکا ندارد!

اوجی در این باره گفت: امروز بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم. همه این‌ها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است. البته بیژن نامدار زنگنه هم پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود: ایران بدون توافق با آمریکا نمی‌تواند نفت بفروشد حتی اگر این توافق برجام هم نباشد!

در مجموع بعید به نظر می‌رسد در شرایط تحریم، نفت ایران بدون تخفیف و در شرایط عادی به فروش برسد چراکه کشور در لیست سیاه FATF هم قرار دارد و این موضوع از ورود ارز حاصل از صادرات به ایران هم جلوگیری خواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده