تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۳۲۰۵۶
سرویس خبر : انرژی
تاثیر خروج احتمالی عمان از اوپک

ایران دوست بزرگی را در کنار خود ندارد

می متالز - در آخرین روز کاری سال 97 خبر خروج عمان از اوپک از سوی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه منتشر شد. این خبر برای بازار نفت شوک بزرگی تلقی نمی شود چرا که سطح تولیدات عمان به اندازی نبود که با خروجش از اوپک تاثیری بازار نفت بگذارد اما خروجش به لحاظ دوست استراتژیک ایران بود ممکن است برای ایران مهم باشد.
ایران دوست بزرگی را در کنار خود ندارد

به گزارش می متالز، در روز دوشنبه 27 اسفند 97 ، سلطنت عمان اعلام کرد که از کمیته نظارت بر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج شده است.

تولید نفت خام و میعانات این سلطان‌نشین، ۹۷۳ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز و صادرات نفت خام در عمان به ۷۸۲ هزار و ۵۴۰ بشکه در روز است.

صادرات این کشور به چین اخیرا ۱۰ درصد افزایش یافته که ۸۴ درصد از مجموع صادرات عمان را شامل می شود. حدود ۹ درصد از صادرات عمان به هند انجام گرفت در حالی که ژاپن و تایلند نیز سایر مقصدهای صادراتی عمان هستند.

عمان یکی از تولیدکنندگان غیرعضو اوپک است که در توافق کاهش تولید مشارکت کرده است. اوپک به همراه ۱۰ تولیدکننده خارج از این سازمان شامل روسیه در ۲۳ ژوئن موافقت کردند تولیدشان را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند، اما به نحوه تخصیص افزایش تولید هیچ اشاره‌ای نشده است.

تاثیر در رای گیری های اوپک

در خصوص خروج عمان از اوپک، یک کارشناس انرژی اظهار کرد: عمان کشوری با اهمیت بالا در بازار نفت نیست، حضور یا عدم حضورش در تولید نفت اوپک نیز چندان تاثیرگذار نبود، بنابراین خروجش نمی تواند بازار نفت و اوپک را تحت تاثیر قراردهد.

حسن مرادی در ادامه افزود: ولیکن خروج عمان از اوپک برای ایران تاثیر زیادی دارد. عمان در نشست های اوپک به نفع ایران رای می داد و همواره با تصمیمات ایران هماهنگ بوده و در گروه ایران قرار داشت و در مقابل همسو با تصمیمات عربستان و دیگر کشورهایی که به سود اعضای اوپک رفتار نمی کرد.

وی در ادامه گفت: هنوز علت رسمی کشور اوپک برای خروج اعلا نشده است اما این کشور همواره از تصمیمات عربستان و هم پیمانانش نگران بوده و مخالفت کرده است بنابراین ممکن است دلیل رفتارهای نادرست این کشورها عامل خروج عمان باشد چرا که هیچ سودی برای برای عمان نداشت.

عناوین برگزیده