تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۲۰۹۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تاثیر قیمت مس و هزینه‌های سرمایه‌ای بر توسعه معدن «Bagdad»

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت «Freeport-McMoRan» گفت: قیمت مس و هزینه‌های سرمایه‌ای بر تصمیم این شرکت در خصوص زمان توسعه معدن مس «Bagdad» واقع در ایالت آریزونا ایالات متحده آمریکا، نقش اساسی را ایفا خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، کاتلین کویرک طی سخنرانی خود در گردهمایی سالانه تولیدکنند‌گان فلزات به میزبانی بورس فلزات لندن با عنوان «LME Week»، بیان کرد: شرکت «Freeport-McMoRan» عجله‌ای برای پیشبرد پروژه مس خود در ایالت آریزونا ندارد. در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۶۵ میلیون پوند (حدود ۷۵ هزار تن) مس در معدن «Bagdad» تولید شد.

وی در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد: این شرکت در حال تکمیل مطالعات امکان‌سنجی در معدن «Bagdad» است و این مساله مبنایی را برای این شرکت ایجاد خواهد کرد تا بهترین زمان توسعه این پروژه را مشخص کند.

مدیرعامل شرکت «Freeport-McMoRan» در ادامه مطرح کرد: البته این موضوع به قیمت مس هم بستگی دارد. در حال حاضر قیمت این فلز در حدود ۳٫۵ دلار در هر پوند است و به دلیل افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای، توسعه پروژه چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

کویرک بر این باور است اگر قیمت مس حدود پنج دلار در هر پوند باشد، توسعه این پروژه صرفه اقتصادی دارد؛ حتی اگر هزینه‌های سرمایه‌ای آن بالا باشد.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت کنونی مس و افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای و محدودیت دسترسی به کارگران، این شرکت عجله‌ای برای توسعه پروژه مس خود در معدن «Bagdad» ندارد.

مدیرعامل شرکت «Freeport-McMoRan» خاطرنشان کرد: حجم تقاضای چین برای مس علی‌رغم مجموعه‌ای از داده‌های ارزیابی شده منفی از جمله شاخص مدیران خرید «Caixin» در این کشور که از ۵۱ به رقم ۵۰٫۶ افت پیدا کرد، در حال افزایش است.

کویرک در ادامه به کاهش حجم تقاضا برای مس در برخی از بخش‌های خاص بازار ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و گفت: در برخی بخش‌ها مانند مراکز داده، تقاضا برای این فلز با روند صعودی همراه بوده است.

به گفته وی، با توجه به افزایش حجم تقاضا برای مس در برخی از بخش‌ها، در حال حاضر و در آینده ضعف در برخی از شاخص‌ها جبران خواهد شد.

به موازات این مساله، شرکت «Freeport-McMoRan» در حال پیشبرد طرح‌های خود برای توسعه پروژه‌های زیرساختی ضایعات در راستای توسعه بلندمدت پروژه مس خود در معدن «Bagdad» است. این شرکت از قبل اعلام کرده بود که زمان توسعه این زیرساخت‌های ضایعات به شرایط بازار، میزان دستمزد نیروی کار و زنجیره تامین و سایر عوامل اقتصادی بستگی خواهد داشت.

فرآیند لیچینگ «Leaching»

به نظر می‌رسد شرکت «Freeport-McMoRan» برای بهبود بازیابی مس، از فرآیند لیچینگ به همراه فناوری‌های جدید استفاده می‌کند.

به گفته مدیرعامل شرکت «Freeport-McMoRan»، حدود نیمی از محل دپو لیچینگ این شرکت در معدن مس روباز «Morenci» در ایالت آریزونا واقع شده است. همچین حدود ۱۶ درصد از حجم کل محل دپو لیچینگ در معادن این شرکت، در آمریکای جنوبی قرار دارد و مابقی آن در سایر معادن تحت مدیریت این شرکت در ایالات متحده آمریکا است.

انجام این اقدامات تا به امروز این شرکت را در مسیری قرار داده است که تا پایان سال ۲۰۲۳، سالانه ۲۰۰ میلیون پوند (تقریبا ۹۰ هزار و ۷۰۰ تن) مس را از طریق فرآیند لیچینگ در محل‌های دپوی خود تولید کند. به علاوه، امکان افزایش حدود ۶۰۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون پوند از ظرفیت فعلی تولید مس از این طریق در آینده وجود دارد.

کویرک خاطرنشان کرد: تا پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، حدود ۶۰ درصد از این هدف گذاری اجرایی شده است و در سه ماهه چهارم سال، این مسیر رشد ادامه پیدا خواهد کرد. عملیاتی کردن پروژه لیچینگ شرکت در مسیر درستی قرار دارد و تلاش‌ها برای تکمیل آن تا پایان سال ۲۰۲۳ در حال انجام است.

لیچینگ فرآیندی است که به وسیله آن، مواد اولیه از معدن خارج شده و مستقیما در محل دپو قرار می‌گیرد. سپس این محل‌های دپو به وسیله محلول اسید سولفوریک شست‌وشو داده می‌شوند و بعد از این مرحله، ناخالصی‌ها از آن تفکیک شده و سنگ مس باقیمانده شست‌وشو داده می‌شود تا فلز مس از آن جدا شود.

آنچه فناوری لیچینگ را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند، این است که با توجه هزینه‌های سرمایه‌ای بسیار بالا و کاهش دسترسی به نیروی کار، می‌توان از آن برای ایجاد ارزش استفاده کرد؛ بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه‌هایی هنگفت برای راه‌اندازی و توسعه پروژه‌ها باشد.

وی اظهار داشت: فناوری لیچینگ در هر زمان ارزشمند بودن خود را ثابت کرده، اما این موضوع به ویژه در شرایطی که این شرکت به سرمایه بیشتری نیاز داشته است، بیشتر به چشم می‌آید.

اقدام برای بازیابی مس از محل دپوی ضایعات توسط سایر شرکت‌های فعال در حوزه معدن از جمله شرکت‌های «Rio Tinto» و «Codelco» نیز انجام شده است. به دلیل کاهش راه‌اندازی پروژه‌های جدید و انتظار برای افزایش حجم تقاضا برای این فلز در آینده و به دلیل استفاده از آن در حمل‌ونقل الکتریکی که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر نقش مهمی ایفا می‌کند، شکاف حجم عرضه و تقاضای مس افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت «Freeport-McMoRan» معتقد است که تصمیم‌گیری راجب توسعه پروژه معدن «Bagdad» با در نظر گرفتن مزایا و معایب بررسی شده انجام می‌شود، اما برای انجام این کار در کوتاه‌مدت نمی‌توان پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد و زمان اجرای چنین اقدامی را نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد.

کویرک بر این باور است که شرکت «Freeport-McMoRan» باید برای اجرای چنین سناریو در آینده آماده باشد و تلاش کند چالش‌های موجود در این مسیر را رفع نماید. کویرک در پایان عنوان کرد مشکلات و چالش‌های روند عرضه هر چه بیشتر ماندگار باشد حل آن‌ها سخت‌تر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، قیمت مس در LME نسبت به روز معاملاتی پیشین، ۰٫۴ درصد رشد پیدا کرد و به هفت هزار و ۹۲۰ دلار رسید. قیمت مس در روز جمعه ۱۳ اکتبر، هفت هزار و ۸۹۱ دلار بود. هم‌اکنون در بورس فلزات لندن، قیمت مس در شرایط کانتنگو به سر می‌برد و اختلاف قیمت سه ماهه و نقدی برابر با ۷۳ دلار بر تن گزارش شده است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده