تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۲۱۱۶۸
سرویس خبر : انرژی

کاهش سهم خاورمیانه در تامین نفت چین

‌می‌متالز - تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد چین در ماه سپتامبر همچنان به شدت به نفت خام تحریم شده متکی بود و رشد فزاینده واردات نفت از کشور‌های تحریم شده موجب کاهش سهم خاورمیانه در تامین نفت چین شده است.

به گزارش می‌متالز، چین در ماه سپتامبر ۱۱.۱۸ میلیون بشکه در روز نفت خام از همه کشور‌ها وارد کرد که در مقایسه با اوت ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داشت.

داده‌های رسمی گمرک چین نشان داد که روسیه همچنان بزرگترین تامین‌کننده خارجی نفت چین در ماه سپتامبر باقی مانده است و پس از آن عربستان سعودی و مالزی در رتبه سوم قرار دارند، درست جلوتر از عراق.

واردات نفت خام از روسیه با ۳۵۸۰۰۰ بشکه در روز در مقایسه با آگوست کاهش یافت و به ۲.۱۴ میلیون بشکه در روز در سپتامبر رسید، اما این میزان همچنان ۳۱۲۰۰۰ بشکه در روز بیشتر از سپتامبر ۲۰۲۲ بود و روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده چین پیشتاز خود را حفظ کرد، زیرا واردات از بسیاری از کشور‌های دیگر نیز کاهش یافت.

اختلاف قیمت نفت خام روسیه سیبری شرقی-اقیانوس آرام (اسپو) در حال حاضر پنج ماه متوالی افزایش یافته است، اما اسپو و گرید اورال روسیه ارزان‌ترین گزینه غیرتحریمی برای پالایشگاه‌های چینی هستند.

اسپو در میان پالایشگاه‌های مستقل کوچک‌تر چین که از خرید نفت خام ایران و ونزوئلا نیز راضی هستند، محبوب است؛ بنابراین جای تعجب نیست که واردات نفت خام روسیه از چین به ۲.۱۵ میلیون بشکه در روز در ۹ ماه اول سال جاری رسیده است که ۴۲۲۰۰۰ بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

واردات از مالزی همچنان بالاست

واردات نفت خام چین از مالزی ۸۲۰۰۰ بشکه در روز نسبت به اوت کاهش یافت و به ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز در سپتامبر کاهش یافت، اما نسبت به سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ۲۸۱۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافت.

حمل محموله‌ها از مالزی به چین حدود ۱۰ روز طول می‌کشد، بنابراین بیشتر نفت خام تولید شده در ماه سپتامبر در همان ماه به چین می‌رسد.

مالزی سابقه استفاده به عنوان برچسب برای پنهان کردن نفت خام تولید شده در ایران یا ونزوئلا را دارد. داده‌های رسمی گمرک چین نشان می‌دهد که واردات نفت خام از ایران یا ونزوئلا در ماه سپتامبر صورت نگرفته است.

واردات چین از مالزی به طور رسمی در ۹ ماهه اول سال جاری به ۱.۰۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۵۰۴۰۰۰ بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.

خاورمیانه سهم بازار چین را از دست می‌دهد

افزایش واردات نفت خام روسیه و “مالزی” سهم بازار صادرات نفت خاورمیانه را که معمولاً تامین کنندگان اصلی نفت خام برای پالایشگاه‌های آسیایی در گذشته بودند، کاهش داده است.

سهم روسیه از کل واردات نفت خام چین در ۹ ماهه نخست سال جاری به ۱۸.۸ درصد افزایش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۴ درصد افزایش یافته است.

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که سهم نفت خام “مالزی” از کل واردات در ۹ ماهه نخست سال جاری از ۵.۹ درصد در سال گذشته به ۹.۶ درصد افزایش یافته است و در حالی که واردات رسمی نفت خام خاورمیانه چین از نظر حجم نسبتاً افزایش یافته است، سهم بازار آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

چین در ۹ ماهه نخست سال جاری ۵.۳۵ میلیون بشکه در روز نفت خام از خاورمیانه وارد کرد که ۸۹ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

اما با واردات ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام از همه کشور‌ها در ۹ ماهه نخست سال جاری، سهم بازار مشترک تولیدکنندگان خاورمیانه در چین از ۵۳.۹ درصد در مدت مشابه سال گذشته به ۴۷ درصد کاهش یافت.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده