تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۳۲۱۲۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش سرعت فولاد مبارکه در توسعه همکاری‌های دانش بنیانی

‌می‌متالز - هلدینگ فولاد مبارکه، بزرگترین تولیدکنندگان فولاد کشور در سال‌های اخیر تلاش خود را بر ارتقای بهره وری متمرکز کرده است. یکی از فاکتور‌های اصلی برای تحقق افزایش بهره وری، ارتقای تکنولوژی و تامین قطعات مورد نیاز آن هم در زمان مشخص است به رغم تحریم‌ها امروز فولاد مبارکه با افزایش سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان‌ها و افزایش همکاری‌ها در این حوزه، توانسته عمده نیاز‌های خود را در داخل کشور تامین و میزان ارز بری را کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، با تشدید تحریم ها، تامین نیاز صنایع مختلف به برخی تکنولوژی ها، قطعات و تجهیزات دشوار و گا‌ها غیر ممکن شده است. صنعت فولاد نیز از این موضوع مستثنی نبود و باید راهی برای فرار از این شرایط پیدا می‌کرد.

رفته رفته با افزایش قیمت ارز نیز، تامین قطعات وارداتی می‌توانست بخش زیادی از درآمد‌ها و سوددهی مجموعه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما نهضت ساخت داخل در چند سال اخیر باعث شد تا بخش زیادی از قطعات مورد نیاز به ویژه در صنعت فولاد بومی شده و صرفه جویی ارزی چشمگیری صورت بگیرد.

ورود دانش بنیان‌ها به میدان

با مطرح شدن این موضوع، شرکت‌های دانش بنیان نیز وارد مرحله جدیدی از فعالیت‌های خود شدند. وضعیت به صورتی تغییر کرد که مجموعه‌های فولادی برای تامین نیاز‌های خود، اعتماد به دانش بنیان‌ها را در اولویت قرار دادند. این موضوع توانست فصل جدیدی از فعالیت دانش بنیان‌ها را به همراه داشته باشد. شرکت‌هایی که عموما از حضور جوانان فارغ التحصیل تشکیل شده بود و تلاش می‌کردند تا با استفاده از روش‌های مختلف تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز را بومی سازی کنند.

با چنین رویکری کم کم شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یار اصلی فولادی‌ها وارد این صنعت شدند. در کنار آن نیز برگزاری نمایشگاه‌ها و رویداد‌های مختلف نیز از مهمترین بستر‌هایی بود که می‌توانست نیاز فولادی‌ها و توانمندی شرکت‌های دانش بنیان را نمایش گذشته و با شکل گیری جلسات B TO B همکاری‌های خوبی انجام شود.

درواقع با چنین نگاهی مسیر جدیدی پیش رو تولیدکنندگان فولاد کشور قرار گرفت.

تغییر نگاه درصنعت فولاد

صنعت فولاد نیز با ایجاد فضای یاد شده تلاش کرد تا عمده نیاز‌های خود را در داخل کشور تامین کند. در این بین شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین هلدینگ فولادی کشور تلاش کرد تا با افزایش ارتباطات خود با شرکت‌های دانش بنیان بتواند به صرفه جویی ارزی بیشتری دست پیدا کرده و وابستگی خود به واردات را کاهش دهد. فولاد مبارکه ۳۴ درصد از تولید فولاد کشور را در اختیار دارد، درنتیجه بومی سازی قطعات و تجهیزات، می‌تواند در سودآوری این مجموعه نقش مهمی ایفا کند.

این مهم باعث شد تا تغییر نگاه در مجموعه فولاد مبارکه شکل بگیرد و با حمایت حداکثری از دانش بنیان‌ها در تلاش است تا نیاز‌های خود را در کنار سرمایه گذاری‌های جدید و اشتغالزایی تامین کند.

فولاد مبارکه در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده است که می‌تواند با تغییر نگاه، خود را به تحولات جهانی نزدیک کند. این موضوع باعث می‌شود تا توسعه پایدار محقق و بهره وری افزایش پیدا کند. به هر حال تامین تکنولوژی و تجهیزات می‌تواند جزیی از اهداف دستیابی به توسعه پایدار باشد.

همین تغییر نگاه باعث شد تا توسعه دانش در اولویت‌های اصلی فولاد مبارکه قرار بگیرد و سرمایه گذاری‌های خود در این بخش را افزایش دهد.

افزایش حمایت مبارکه از دانش بنیان‌ها

فولاد مبارکه سال گذشته با اختصاص ۴۶ میلیارد تومان بودجه به حوزه دانش بنیان، میزان تمرکز خود را در این بخش افزایش داد، اما امسال این بودجه با جهش بسیار بالایی همراه شد و به ۳۷۰ میلیارد تومان رسید. این افزایش نشان می‌دهد فولاد مبارکه بر توسعه دانش متمرکز شده است.

این سیاست باعث می‌شود تا شرکت‌های دانش بنیان نیز با سرعت بیشتری همکاری با فولاد مبارکه را آغاز کنند. این همکاری می‌تواند فولاد مبارکه را به یک مرکز دانش بنیان در حوزه صنعت فولاد تبدیل کند و این موضوع یکه تازی مبارکه در صنعت فولاد را افزایش می‌دهد.

امروز این مجموعه با ۶۵۰ شرکت دانش بنیان در حال همکاری است و نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان عقد قرار داد داشته است. بدون شک با توجه به طرح‌های توسعه و سرمایه گذاری‌های انجام شده این رقم می‌تواند رو به افزایش باشد.

دستاورد دانش بنیان‌ها برای فولاد مبارکه

بدون شک اصلی‌ترین دستاورد این نوع نگاه از سوی فولاد مبارکه، کاهش وابستگی به واردات تجهیزات و تکنولوژی خواهد بود.

فولاد مبارکه با سرمایه گذاری‌های صورت گرفته سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ قطعه را بومی سازی کرده و برای اولین بار در ۱۴۰۱، بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و بومی سازی انجام داده است.

اما ادامه دار شدن این روند باعث شد تا فولاد مبارکه در حوزه نوآوری و فناوری‌های روز به سراغ ثبت شرکت برود و آن را در دستور کار قرار دهد که خوشبختانه مجوز تاسیس یک شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر را دریافت و بودجه‌ای هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته است. در قالب این شرکت طی یک سال و نیم گذشته حدود ۴۴۶ میلیاردتومان از طریق سرمایه گذاری خطرپذیر در ۲۴ شرکت از ۳۰۰ شرکت و طرحی که بررسی شد، سرمایه گذاری شده که باید نتیجه آن را در ارتقای کمی و کیفی تولیدات فولاد مبارکه مشاهده کرد.

درواقع مدیران فولاد مبارکه می‌دانند که امروز سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان‌ها در کنار توسعه واحد تحقیق و توسعه از الزاماتی است که نادیده گرفتن آن هزینه‌های تولید را افزایش خواهد داد. در کنار این موضوع و در بحث شرکت شتابدهنده نیز، فولاد مبارکه در ۸۸ طرح نو در قالب شتابدهی سرمایه گذاری کرده است.

در نهایت و در کنار افزایش اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان، فولاد مبارکه با سرمایه گذاری در این بخش، میزان هزینه‌های تولید و ارزبری را کاهش داده و مبلغ ناشی از این صرفه جویی را راهی طرح‌های توسعه‌ای خود می‌کند. اجرای طرح‌های توسعه‌ای بیشتر در کنار ارتقای تکنولوژی و تامین قطعات منجر به افزایش بهره وری می‌شود که هدف غایی فولاد مبارکه یا هر واحد صنعتی خواهد بود.

از سویی دیگر توسعه فعالیت‌ها در حوزه دانش بنیان‌ها می‌تواند فولاد مبارکه را به مرکز تخصصی تامین قطعات و تکنولوژی‌های صنعت فولاد تبدیل کرده و ارتباط میان این شرکت و سایر تولیدکنندگان فولاد را افزایش دهد. همچنین افزایش مهارت‌ها و سرمایه گذاری در این حوزه می‌تواند منجر به برخی همکاری‌های بین المللی مبارکه با شرکت‌های خارجی در بحث تامین قطعات و فناوری شود.

در نگاه کلی، تغییر رویکرد در این مجموعه می‌تواند فعالیت‌های جدیدی را شکل دهد که علاوه بر افزایش درآمدها، وزن فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور و منطقه را افزایش دهد. شرکت‌های دانش بنیان نیز با انگیزه بیشتری در این گام قدم برداشته و می‌توانند در برخی از موارد به صادرات خدمات فنی و مهندسی روی آورند.

تغییر نگاه در صنعت فولاد و اطمینان به شرکت‌های دانش بنیان دستاورد‌های زیادی برای فعالان این حوزه به همراه داشته که تا به امروز در بخش‌های یاد شده نقش آفرین بوده است.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده