تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۷
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۲۱۴۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
محسن بهزادی مطرح کرد؛

شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس تنها بهره‌بردار مکانیزه زغال سنگ کشور است

‌می‌متالز - محسن بهزادی با اشاره به جایگاه ویژه زغال سنگ در دنیا گفت: زغال‌ سنگ در دنیا جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات و تأمین انرژی دارد.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی تاصیکو، بهزادی گفت: نقش قابل توجه این نوع سوخت در جهان به گونه­‌ای است که از ۴ میلیارد تن سیمان تولید شده دنیا حدوداً ۹۰ درصد آن­ها در کارخانه‌های سیمان با پایه زغال تولید می‌شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد پتروشیمی‌های چین نیز بر پایه زغال بوده و بیش از نیمی از نیروگاه‌های دنیا به این محصول متکی هستند. در این شرایط که چنین صنایع بزرگی با سوخت زغال سنگ فعالیت می‌کنند، می‌توان به اهمیت روز افزون صنعت زغال پی برد.

مدیر پرتفوی هلدینگ صدرتامین تشریح کرد: باتوجه به وجود ذخایر ارزشمند گاز در کشور، به صنعت زغال سنگ کمتر توجه شده است به طوری که حتی نیاز مصرفی کشور در حال حاضر تولید نمی‌شود به طوری ­که متاسفانه شاهدیم ۴ مجموعه تولید کک سازی کشور زیر ظرفیت در حال فعالیت بوده و از طرفی طی چندین سال اخیر هیچ توسعه‌ای از این منظر وجود نداشته است. عدم وجود معادن مکانیزه (به غیر از شرکت زغال سنگ پروده طبس) بهره‌وری این صنعت را متاثر کرده و قیمت‌گذاری دستوری، پیچیدگی و عدم دسترسی به تکنولوژی و عدم امکان صادرات، سرمایه ­گذاری در این حوزه را با ریسک بالا همراه کرده است.

بهزادی بیان کرد: با توجه به ناترازی گازی کشور و زیان قابل توجه از این منظر و از طرفی مساله قطعی برق یا محدودیت‌های اعمالی، صنعت کشور را با مشکل مواجه می‌سازد. در چنین شرایطی، ایران با داشتن ذخایر با اهمیت و استراتژیک زغال سنگ، می‌تواند بخشی از این ناترازی را هم در حوزه گاز بهبود بخشد. زغال‍ سنگ سوختی با آلایندگی بالا بوده، اما بدون شک، این آگاهی وجود دارد که در مقابل سایر سوخت‌های فسیلی همچون مازوت، زغال سنگ از آلایندگی کمتر و یا حداقل برابری برخوردار است. قابل تأمل است که از خاکستر ناشی از سوخت زغال سنگ در نیروگاه‌ها، عناصر نادر نیز قابل استحصال است که با توجه به روند جهانی، ایران نیز ناگریز به این حوزه ورود جدی خواهد داشت. با این وجود زغال سنگ و توسعه مصرف آن در صنایع مختلف به عنوان یک راه حل جهت تأمین پایدار انرژی محسوب می‌شود.

محسن بهزادی با اشاره به جایگاه شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس افزود: شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس از شرکت­‌های زیرمجموعه هلدینگ صدرتامین، به عنوان تنها بهره‌بردار مکانیزه زغال‌ سنگ کشور، با تولید سالیانه ۷۰۰ هزارتن کنسانتره زغال سنگ، با وسعتی بالغ بر ۳۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵/۲ میلیارد تن زغال‌ سنگ کک شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگ‌ترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی هلدینگ صدرتامین گفت: وجود ظرفیت‌­های بالای شرکت زغال سنگ طبس، این امکان را به ما می‌دهد تا با طرح‌های خوب و مطلوبی که قابلیت اجرا در این راستا را دارند، به توسعه ظرفیت‌های بالفعل این مجموعه کمک کنیم. هلدینگ صدرتأمین در نظر دارد با توجه به این ذخایر ارزشمند یک طرح توسعه در فاز اول برای افزایش ظرفیت کنسانتره زغال سنگ به میزان ۴۰۰ هزارتن و طرح توسعه‌­ای دیگر تحت عنوان خرید ست دوم لانگ­وال به منظور جلوگیری از توقف تولید در زمان اورهال برای شرکت انجام دهد. همچنین از برنامه‌های آتی هلدینگ که در حال حاضر در مرحله مذاکره بوده، احداث نیروگاه زغال‌سوز در منطقه طبس می­‌باشد.

مدیر سبد سهام شرکت صدرتامین ادامه داد: شرکت ذوب آهن اصفهان نیز به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی کشور، دچار زیان انباشته بوده و قسمت شایانی از این موضوع مربوط به واردات زغال سنگ مورد نیاز شرکت می‌باشد که با ایجاد طرح‌­های توسعه در شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس علاوه بر تأمین نیاز داخلی کشور، تکمیل زنجیره، بهبود قسمتی از ناترازی انرژی به خصوص حوزه گازی، به سودآوری شرکت ذوب آهن اصفهان نیز کمک شایانی می‌شود.

محسن بهزادی مدیر پرتفو و سبد سهام شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در پایان گفت: به طورکلی، زغال‌ سنگ می‌تواند نقش بارزی در تأمین انرژی و همچنین بهبود ناترازی گازی ایفا نماید و شرکت سرمایه‌گذاری صدرتأمین با برنامه‌های مدون در صدد تکمیل زنجیره زغال‌ سنگ جهت توسعه شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس و همچنین انتفاع ذوب‌آهن در کنار نیروگاه زغال‌سوز و استحصال عناصر نادر در تکمیل این زنجیره است.

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

عناوین برگزیده