تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۳۲۱۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نیمه سرد فروردین یا شکست الگوی سهام؟

دیده‌بان بورس شنبه (17 فروردین)

می متالز - بورس تهران توانست در ایام نوروز عملکرد بهتری در مقایسه با سایر بازارها به ثبت برساند و شاخص کل بر سطح 185 هزار واحدی بایستد. این در شرایطی بود که سال گذشته با وجود رشد حدود 85 درصدی، به جز سپرده‌های بانکی از سایر بازارها عملکردی ضعیف‌تر نشان داد. اکنون اما باید دید الگوی چند سال اخیر سهام در نیمه دوم فروردین تکرار می‌شود یا روند صعودی بورس ادامه می‌یابد.
دیده‌بان بورس شنبه (17 فروردین)

به گزارش می متالز، کسب بازدهی 3.7 درصدی در پنج روز کاری ابتدای سال، بسیاری را نسبت به روند بازار سهام خوش‌بین کرده است. به طوری که نتایج نظرسنجی‌ها برای این هفته نیز به ویژه از سوی کارشناسان روند صعودی را نشان می‌دهد. با این حال، طی سال‌های اخیر عموما نیمه دوم فروردین، البته به دلایل مختلف با افزایش فشار فروش‌ها شاهد روند کاهشی قیمت سهام بوده‌ایم. به عبارت دقیق‌تر، پس از عبور از دوره کاهش عرضه‌ها در ایام نوروز، عموما با یک چاشنی منفی سیاسی یا اقتصادی نیمه دوم فروردین عرضه‌ها تقویت شده و رشدهای سهام به نقطه صفر برمی‌گردد. در این میان باید بازی‌سازهای کنونی بورس تهران را با دقت بیشتری شناسایی کرد.

سهام در گذر بازار جهانی: شاید یکی از مهم‌ترین محرک‌های هفته‌های اخیر بورس تهران، وضعیت مناسب قیمت‌ها در بازار جهانی باشد. پیش‌تر نیز اشاره شده بود که موج تازه در بازار کامودیتی‌ها حداقل در کوتاه‌مدت نشانه‌های مثبتی در خود دارد. بر این اساس، در پایان معاملات هفته گذشته نیز نفت توانست با قدرت از مرز 70 دلار برای هر بشکه برنت عبور کند. پس از سیگنال‌های تضعیف عرضه از سمت اوپک، این بار نوبت طرف تقاضا بود که از نگرانی‌ها بکاهد. بر این اساس، آمار اشتغال آمریکا فراتر از انتظار گزارش شد و هم‌زمان خوش‌بینی‌هایی نسبت به مذاکرات صلح تجاری چین و آمریکا به گوش رسید که هر دو نشانه‌هایی مثبت از تقاضای نفت بودند. این مساله می‌تواند سوخت مهمی برای این روزهای بازار سهام باشد. به ویژه آنکه این روزها نرخ دلار نیز ثبات نسبی را تجربه می‌کند که در صورت تثبیت در این محدوده، هنوز ظرفیت بالایی برای شرکت‌های صادرکننده بورسی  به همراه خواهد داشت که به هیچ عنوان پیش‌خور نشده است.

ریسک‌های سیاسی بازار سهام: فارغ از رویدادهای مثبت فضای اقتصادی، نمی‌توان از ریسک‌های سیاسی سال جاری چشم‌پوشی کرد.  نزدیک شدن دونالد ترامپ به انتخابات دور بعدی، انگیزه‌ای جدی است تا وی که در حوزه سیاست خارجه با وجود وعده‌های فراوان، تقریبا ناکام مانده، دست به اقداماتی مداخله‌جویانه‌تر بزند. این مساله می‌تواند سایه ریسک‌های غیراقتصادی بر سر سهام را از دو منظر حفظ کند. نخست آنکه، در چنین فضایی جذب پول‌های تازه که عموما محرک جدی‌تری برای بورس محسوب می‌شوند را دشوار کند. در واقع ریسک‌گریزی بالا در فضای عمومی اقتصاد کشور مانع از آن می‌شود تا بازاری مثل سهام جذابیت عمومی پیدا کند. دوم به تردیدها در مورد فروش شرکت‌ها برمی‌گردد که البته با تداوم آمارها مناسب از گزارش‌های ماهانه می‌توان از این نگرانی عبور کرد.

محرک‌های داخلی بورس تهران: همان‌طور که اشاره شد، عقب ماندن بورس در سال تورمی 97 پتانسیل مناسبی را همچنان برای سال جاری حفظ کرده است. مناسب بودن قیمت‌ها نسبت به سود شرکت‌ها باعث می‌شود انگیزه کافی برای خرید باقی بماند. به این فضا اضافه کنید نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌های بورسی که با تقسیم سود نقدی، انتظار تعدیل بیشتر این نسبت (P/E) نیز وجود دارد. به ویژه آنکه سودهای سال گذشته قابل توجه بوده و احتمال سیاست تقسیم سود حداکثری نیز برای بسیاری از شرکت‌ها وجود دارد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: نخست وزیر عراق امروز در صدر هیاتی بلندپایه به ایران سفر می‌کند. عادل عبدالمهدی که به دعوت رسمی حسن روحانی عازم تهران می‌شود در این سفر دو روزه علاوه بر رئیس جمهور با برخی مقام‌های کشورمان هم دیدار و درباره گسترش روابط دوجانبه و مهمهترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگو می‌کند. همچنین دیدار هیات‌های عالیرتبه دو کشور و امضای اسناد جدید همکاری و شرکت در نشست تجار و فعالان اقتصادی دو کشور از برنامه‌های عادل عبدالمهدی در سفر به تهران است . در سفر ماه گذشته رئیس جمهوری ایران به عراق ۵ سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک میان مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور به امضا رسید.

در خبر دیگری دادگاه بین‌المللی دادگستری در پی شکایت ایران از امریکا با توجه به اعمال تحریم‌ها و نقض عهدنامه مودت اعلام کرد: مهلت ایران ۱۰ آوریل ۲۰۱۹ برابر با ۲۱ فروردین ماه سال ۹۸ برای ارایه دادخواست است. همچنین تازه‌ترین گزارش‌های تحلیلی نشان می‌دهد با وجود ادعاهای مسئولان امریکایی مبنی بر عدم معافیت تحریم نفتی ایران، امریکا به احتمال زیاد معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران را تمدید می‌کند.  

در همین حال عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی از آغاز اجرای گام دوم سیاست‌های مقاومت اقتصادی خبر داد. مهرداد بائوج لاهوتی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز از بررسی طرح سپرده ارزی در کمیته‌ای ویژه خبر داد. بررسی عملکرد بازار ثانویه نشان می‌دهد، در سه هفته پایانی سال ۹۷ بیش از ۲ میلیارد یورو ارز صادراتی به این بازار تزریق شده و در ۸ ماه از زمان راه اندازی بازار مذکور مجموعا ۱۱.۵ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است. همچنین محمدباقر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه با اشاره به آماده شدن دو برنامه توسعه، تولید، اشتغال و اصلاح ساختار بودجه از رونمایی آن‌ها در روزهای آتی خبر داد.

اخبار حکایت از این دارد سیاست تجاری در سال ۹۸ از تثبیت مجدد طبقات و سقف تعرفه‌های واردات حکایت دارد. براساس مصوبه هیات وزیران در سال‌جاری طبقات تعرفه‌ای همانند سال گذشته ۸ طبقه و حداقل و حداکثر تعرفه دریافتی برای واردات کالا نیز به ترتیب ۵ و ۵۵ درصد تعیین شده است. البته مقایسه تعداد ردیف‌های تعرفه‌‌ای در سال جدید با آنچه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال گذشته درج شده، نشان می‌دهد که ردیف‌های تعرفه‌ای ۴۹۷ مورد کاهش یافته و از ۱۰۲۵ردیف تعرفه به ۵۲۸ ردیف تعرفه تقلیل یافته است.

همچنین ایرج عرب؛ مدیرعامل پرسپولیس می‌گوید: اگر تکلیف ساختمان باشگاه مشخص شود سهام آن در فرابورس عرضه و تصمیمات درباره خصوصی‌سازی هم گرفته می‌شود.

ب) صنایع: فرشاد مقیمی؛ معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعریف بیش از ۱۰۰ پروژه در صنعت خودرو برای سال جاری خبر داد.همچنین عبدالرضا شیخان؛ دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: صنعت سیمان در سال ۹۷ یک روال ثابتی را طی کرد و پیش‌بینی می‌شود این صنعت در سال ۹۸ رونق و توسعه یابد.

ج) شرکت‌ها: شرکت کشت‌ و صنعت شریف‌آباد با سرمایه ۵۲ میلیارد تومان درج شده در بازار دوم معاملات فرابورس، طبق اعلام نماینده سهامدار عمده در فروردین و پس از معرفی توسط مدیران، آماده عرضه اولیه ۱۰درصدی سهام می‌شود.

عناوین برگزیده