تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۳۷۶
کد خبر: ۳۲۱۸۸۱
در نخستین همایش بین‌المللی تحول دیجیتال در حوزه فولاد، معدن و صنایع معدنی بررسی شد:

پارامتر‌های هوش مصنوعی برای شرکت‌ها

‌می‌متالز - در نخستین همایش بین‌المللی تحول دیجیتال در حوزه فولاد، معدن و صنایع معدنی، به تحول دیجیتال در زمینه شرکت‌های نوظهور و استارت‌آپ پرداخته شد.

به گزارش می‌متالز، احسان ظفری مدیرعامل بنیان نوآوری هوش مصنوعی در سخنرانی خود عنوان کرد: تحول دیجیتال و بینایی ماشین، جزو مباحثی است که در سال ۲۰۲۳ هدف‌گذاری شده است. در یک بررسی از ۱۲۷۳ شرکت و استارت‌آپ نوظهور اطلاعاتی استخراج شده است که در این شرکت‌ها امنیت سایبری ۲۳ درصد، تعمیرات پیش‌بینانه ۱۴ درصد، بینایی ماشین ۶ درصد روی این استارت‌آپ‌ها تاثیرگذار بوده‌اند. همین اقدام نیز در حوزه فولاد انجام شده است و بررسی کردند که چه ترند‌هایی روی حوزه فولاد اثرگذار بوده است و بررسی کردند که کارخانه‌های هوشمند فولادسازی ۲۴ درصد اثرگذار بودند و آن‌ها روی اتوماسیون اتوماتیک تمرکز کرده‌اند.

پارامتر‌های هوش مصنوعی برای شرکت‌ها

ظفری در ادامه با اشاره به چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی عنوان کرد: واقعیت آن است که چه در زمینه زیرساخت‌ها چه در زمینه دانش این الزام را ایجاد نخواهد کرد که حتماً از هوش مصنوعی استفاده کنیم و باید این پیش‌فرض را نیز داشته باشیم که ممکن است در یک پروژه‌ای شکست بخوریم. در بررسی‌هایی انجام شده این موضوع مورد توجه قرار گرفته که چه پارامتر‌هایی لازم است تا انتقال فناوری در زمینه هوش مصنوعی انجام گیرد؛ مورد اول انجام یک پایلوت هوش مصنوعی نظارت شده است که در این پایلوت هر هدفی را که داریم پیاده‌سازی کنیم. گام بعدی باید شاهد اجرای پایلوت در مجموعه بود و باید اثر گلوله برفی را در سازمان ایجاد کرد و در این صورت نرخ بازگشت پروژه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، از این‌رو برای پروژه‌های آینده بیشتر می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و در نهایت باید یک سیستم‌های یکپارچه در سازمان ایجاد کرد. برای جمع‌آوری داده‌ها نیاز به اینترنت اشیاء و سنسور‌های خاص وجود دارد. نکته دیگر در زمینه بحث‌های فرهنگی است. چین در زمینه AI از سال ۲۰۱۴ به خوبی کار کرده است و چینی‌ها در بخش‌های مختلف و پروژه‌های مختلف حضور داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام این پروژه‌ها، لایه نخست بحث ابزارآلات، لایه دوم شبکه و لایه سوم پردازش داده‌هاست. پس جمع‌آوری داده‌ها باید به سناریوی مورد نظر رسید که این کار را شرکت‌های چینی به خوبی پیاده‌سازی کردند. یک مورد ساده که در کارخانه‌های فولاد کشور می‌توان پیاده‌سازی کرد، استفاده از بینایی ماشین است که می‌توان به سادگی آن را انجام داد.

پارامتر‌های هوش مصنوعی برای شرکت‌ها

وی همچنان میزان تولید فولاد ایران را با شبکه عصبی خودتطبیقی موجک، به عنوان یک دستاورد با به کارگیری هوش مصنوعی مورد نقد و بررسی کرد. در این مدل شبکه عصبی پیش بینی شده است با در نظر گرفتن پارامتر‌های تولید، میزان تولید فولاد ایران در ماه در خوشبینانه‌ترین حالت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است و با در نظر گرفتن شرایط کنونی نباید انتظار تولید بیش از این مقدار را داشت.

همچنین دکتر ظفری اشاره داشت: این مدل به ما نشان می‌دهد، تولید فولاد ایران به جز متغیر‌های تولیدی به متغیر‌های مهم دیگری وابسته است که باید به آن‌ها توجه ویژه شود.

پارامتر‌های هوش مصنوعی برای شرکت‌ها

در پایان، ظفری به اکوسیستم بنیان نوآوری هوش مصنوعی (آی هاب) به عنوان هاب نوآورانه در توانمندسازی و شبکه‌سازی و اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی در صنعت اشاره داشت.

وی عنوان کرد: این اکوسیستم شامل شرکت‌های دانش بنیان داخلی، شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور، اساتید، دانشجویان و نخبگان که سرمایه‌های اصلی کشور هستند حضور فعال دارند و همچنین در اکوسیستم بنیان نوآوری هوش مصنوعی شرکت‌های صاحب فناوری در حوزه صنایع فولادی و معدنی در دنیا نیز به صورت فعالانه با هوش مصنوعی آی هاب در تعامل هستند.

دانلود فایل ارائه دکتر احسان ظفری در نخستین همایش بین‌المللی تحول دیجیتال در حوزه فولاد، معدن و صنایع معدنی

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

پارامتر‌های هوش مصنوعی برای شرکت‌ها

پارامتر‌های هوش مصنوعی برای شرکت‌ها

پارامتر‌های هوش مصنوعی برای شرکت‌ها

عناوین برگزیده