تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۲۲۰۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رضایی پور تشریح کرد:

سرنخ‌های ماجرای ریزش شدید بورس

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه نباید در بازار سرمایه هیجانی تصمیم گرفت، گفت: ریزش بازار در اولین روز معاملات هفته با توجه به افزایش تنش‌ها در منطقه، افزایش قیمت جهانی طلا و صعودی شدن بازار رمزارز‌ها کاملا منطقی است.

به گزارش می‌متالز، حسن رضایی پور، درباره ریزش امروز بازار، گفت: هیچ تغییر بنیادی در بازار مشاهده نشده است و ریزش بازار در اولین روز معاملات هفته با توجه به افزایش تنش‌ها در منطقه، افزایش قیمت جهانی طلا و صعودی شدن بازار رمزارز‌ها کاملا منطقی است.

وی درباره ارتباط میان نوسانات نرخ ارز و شاخص بورس، افزود: رابطه نرخ ارز و شاخص کل بورس همیشه همسو نیست. در بازار با دو نوع تحلیل مواجه هستیم که نوع اول، بر اساس ارزش ذاتی سهم صورت می‌گیرد که وابستگی زیادی با تورم و نرخ ارز دارد و هرچقدر افزایش داشته باشد بر بازار تاثیرگذار خواهد بود.

رضایی پور ادامه داد: تحلیل نوع دوم ارزشگذاری بر اساس تحلیل جریان‌های نقدی آتی و شاخص‌های سودآوری است. بدین ترتیب، این‌گونه تحلیل‌ها همیشه واقعیت ندارد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در سال گذشته شاهد روند صعودی قیمت ارز بودیم، اما شاخص همسو با قیمت دلار افزایش پیدا نکرد و اگر بخواهیم بر این مبنا بازار را بررسی کنیم، باید شاخص دو برابری را تجربه می‌کردیم؛ بنابراین بسته به زمان و شرایط اقتصادی این رابطه می‌تواند زیر سوال برود. نباید از یک فاکتور برای سنجش وضعیت و توضیح روابط اقتصادی استفاده کرد.

رضایی‌پور در رابطه با تاثیر تنش‌های منطقه‌ای بازار‌های مالی، گفت: باید توجه داشت در هر نقطه از دنیا جنگی رخ می‌دهد بازار‌های مالی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این امر مختص ایران نیست.

وی ادامه داد: تنش‌های منطقه‌ای و خاورمیانه بر همه بازار‌ها از جمله بازار‌های جهانی تاثیر گذاراست، همانطور که شاهد بودیم در شب گذشته نرخ نفت و طلا روند رو به رشد داشت.

کارشناس بازار سرمایه به تدابیری که برای موقعیت‌های به وجو آمده مانند تنش‌های ناشی از جنگ و سایر موضوعات اشاره کرد و گفت: برای موقعیت‌های به وجود آمده از تنش‌های ناشی از جنگ سازوکار‌هایی مانند صندوق تثبیت، صندوق توسعه، صندوق‌های حمایتی تدارک دیده شده است و در کنار این صندوق‌ها، مصوبات صندوق توسعه ملی، فاکتور‌هایی دارد که به منظور کنترل نوسانات بازار سرمایه ایجاد شده است و باید در زمان خود به کار برده شود.

رضایی پور افزود: این اتفاقات در دهه گذشته بار‌ها و بار‌ها رخ داده و توصیه می‌شود که سهامداران و فعالان بازار سرمایه بدون هیجان تصمیم بگیری کنند. در سال ۹۹ در بخش خرید هیجان‌هایی وجود داشت و اکنون این هیجان در بخش فروش است؛ بنابراین دوری از تصمیم‌گیری هیجانی برای حفظ ارزش دارایی و تحلیل با دقت بیشتر برای یک سهامدار الزامی است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده