تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۵
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۲۲۱۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم انتظاری مردم آبدانان برای چرخیدن چرخ کارخانه سیمان

‌می‌متالز - کلنگ کارخانه سیمان آبدانان به عنوان یک طرح مهم در راستای توسعه و رونق اقتصادی این منطقه حدود ۱۲ سال پیش بر زمین زده شده و امروز مردم این شهرستان، در انتظار تکمیل آن هستند.

به گزارش می‌متالز، آبدانان یکی از شهرستان‌های محروم جنوب استان ایلام است که از ضعف در حوزه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه راه، رنج می‌برد، این امر باعث شده که هیچ سرمایه گذار بخش خصوصی، رغبتی به سرمایه گذاری در آبدانان نداشته و در گردونه توسعه، از سایر مناطق استان عقب بماند.

شهرستان آبدانان که به واسطه قرار گرفتن در منطقه خاص جغرافیایی در بین ۲ کوه دینار کوه و کبیرکوه محصور مانده است، از دیرباز با محرومیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری، اشتغال، نبود صنایع بزرگ در بخش‌های مختلف و زیرساخت‌های لازم در رنج بوده است.

در سنوات اخیر دولت سیزدهم گام‌های بزرگی برای توسعه این منطقه برداشته است و با تزریق اعتبارات مناسب به برخی طرح‌ها از جمله تونل "کبیرکوه" که نقش مهمی در تحول در زیرساخت‌های این منطقه و استان دارد، نوید روز‌های امیدبخشی را برای مردم این سامان می‌دهد.

اما از سوی دیگر چند طرح بزرگ اقتصادی و عمرانی اشتغالزا برای این شهرستان تعریف شده، اما متاسفانه به دلیل بروکراسی طولانی اداری و تعدد مراجع تصمیم گیری، این طرح‌ها و پروژه‌های نیازمند توجه و حمایت دولت در راستای تسریع در کار و خروج از وقفه‌های طولانی است که از جمله این طرح‌ها می‌توان به کارخانه سیمان آبدانان، احداث ۲ واحد صنعتی بزرگ در شهرک صنعتی، فرودگاه آبدانان، گاوداری صنعتی هزار راسی، سایت گلخانه‌ای و...، اشاره کرد که تاکنون در گیر و دار‌های مختلف، از پیشرفت اندکی برخوردار هستند.

۱۲ سال از ساخت کارخانه سیمان آبدانان گذشت

کارخانه سیمان آبدانان سال ۹۰ در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار در منطقه "آب انار" این شهرستان کلنگ زنی شد، پیمانکار این پروژه تا سال ۹۲ مراحلی از کار را پیش برد، اما بعد از اندکی، این پروژه به حال خود رها شد و هم اکنون به علت عدم تامین منابع ارزی و عدم اختصاص ارز برای خرید ماشین آلات و تجهیزات خط تولید، کار آن متوقف شده است.

در طول این ۱۲ سال مسوولان زیادی از مکان احداث کارخانه سیمان آبدانان بازدید کردند، اما فعلا از آغاز مجدد عملیات اجرایی این کارخانه خبری نیست.

پروژه‌هایی مانند پروژه بزرگ "کارخانه سیمان" در این شهرستان ظرفیت‌های بسیار عالی برای اشتغالزایی و کارآفرینی در منطقه و زمینه صادرات برای کشور‌های منطقه دارد و می‌تواند تحولی بزرگ در این شهرستان ایجاد کند.

چشم انتظاری مردم آبدانان برای چرخیدن چرخ کارخانه سیمان

آخرین وضعیت کارخانه سیمان آبدانان

فرماندار آبدانان اظهار کرد: طبق گفته مدیران کارخانه سیمان آبدانان در حال حاضر خط انتقال آب صنعتی پروژه و همچنین پیمانکار این پروژه نیز انتخاب شده است، مسیر انتقال آب رودخانه نیز تعیین و پیمانکار آن نیز آماده کار است.

"محمد رحمانی" افزود: پیمانکار احتمالا تا هفته آینده در کارگاه مستقر و فعالیت خود را شروع خواهند کرد.

فرماندار آبدانان با بیان اینکه امیدواریم در ادامه این طرح مهم در شهرستان به سرانجام برسد، گفت: در صورت احداث کارخانه سیمان آبدانان ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

وی پیشرفت فیزیکی کارخانه سیمان زاگرس آبدانان را مطلوب دانست و افزود: علاوه بر اعتبار‌های ریالی و تسهیلات تخصیصی، ۹۶ میلیون یورو نیز برای خرید تجهیزات و تهیه قطعات مهم این طرح بزرگ اختصاص یافته است که به تدریج در اختیار مجری آن قرار خواهد گرفت.

فرماندار آبدانان خاطرنشان کرد: تمامی امور زیرساختی کارخانه سیمان در این شهرستان شامل آب، برق، جاده و مجوز‌ها و موافقت‌های اصولی با مساعدت دستگاه‌های متولی و پیگیری مستمر مجریان مهیا شده است.

چشم انتظاری مردم آبدانان برای چرخیدن چرخ کارخانه سیمان

احداث کارخانه سیمان آبدانان مطالبه اصلی مردم در سفر آتی رییس جمهور به ایلام

یکی از شهروندان آبدانانی اظهار کرد: احداث کارخانه سیمان آبدانان سال‌هاست که بلاتکلیف است، زیرساخت‌های این کارخانه به حال خود رها شده و امیدواریم مسوولان در راه اندازی عملیات اجرایی این کارخانه اهتمام داشته باشند.

"رضا عباسی" بیان کرد: بیکاری معضل اصلی جوانان شهرستان آبدانان است، احداث این کارخانه سیمان نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان که بیشتر آن‌ها ناشی از بیکاری است، خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه شهرستان آبدانان دارای طرح‌های بزرگ صنعتی نیست، بیان کرد: مردم شهرستان آبدانان انتظار دارند مانند دیگر مناطق استان به این منطقه از نظر سرمایه گذاری توجه ویژه صورت گیرد.

عباسی افزود: احداث طرح‌های صنعتی و بزرگ در شهرستان آبدانان باعث عدم مهاجرت جوانان به شهر‌های بزرگ می‌شود، متاسفانه در سال‌های اخیر آمار مهاجرت جوانان افزایش پیدا کرده است.

ایجاد مشوق سرمایه گذاری از نیاز‌های اصلی سرمایه گذاری درآبدانان است

یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: لازم است که دولت در مناطق محرومی مثل شهرستان آبدانان که از نبود طرح‌های بزرگ صنعتی و سرمایه گذاری رنج می‌برند، مشوق‌هایی را برای حضور سرمایه گذاران در این مناطق فراهم کند.

"منوچهر عسگری" با اشاره به اینکه تسهیل در صدور مجوز‌های جداگانه از ادارات مختلف از قبیل منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، امور اراضی، میراث فرهنگی، راه و شهر سازی، بنیاد مسکن و شرکت‌های آب، برق، گاز، مخابرات برای حضور سرمایه گذاران در آبدانان باید فراهم شود، گفت: نبود زمین از بزرگترین مشکلات حوزه سرمایه گذاری در آبدانان است و بر همین اساس تهیه زمین مناسب و ارزان برای اجرای طرح‌های صنعتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شرایط سهل و آسان زمین باید در اختیار متقاضیان سرمایه گذاری قرار گیرد.

چشم انتظاری مردم آبدانان برای چرخیدن چرخ کارخانه سیمان

وی با اشاره به لزوم تامین امکانات زیربنایی از قبیل آب، برق، گاز، شبکه فاضلاب و تصفیه خانه برای سرمایه گذاری در شهرستان آبدانان، تصریح کرد: معافیت مالیاتی برای واحد‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آبدانان از دیگر راهکار‌هایی است که سرمایه گذاران راغب به حضور در این شهرستان می‌کند.

لزوم تکمیل تونل کبیرکوه برای خروج آبدانان از بن بست جغرافیایی

یکی از طرح‌های مهم زیرساختی که می‌تواند منجر به خروج شهرستان آبدانان و حضور سرمایه گذاران شود، تکمیل تونل "کبیرکوه" است که هم اکنون بیش از۸۵ درصد پیشرفت دارد و قرار است تا پایان امسال تکمیل شود.

تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگترین پروژه راهسازی در کشور و بزرگترین تونل غرب کشور سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی و سال ۱۳۹۲ عملیلات اجرایی آغاز شد، شهریورماه ۱۳۹۸ عملیات حفاری تونل اصلی به طول چهار هزار و ۷۵۰ متر به اتمام رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در این ارتباط گفت: عملیات راهسازی تونل "کبیرکوه" و راه‌های طرفین تا دهه مبارک فجر تکمیل و امکان عبور وسایل نقلیه از این مسیر فراهم خواهد شد.

"فرشاد دوستی" یادآور شد: هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ و احداث جداول کناری هدایت آب و … آن است.

وی افزود: تاکنون حدود چهار هزار و ۴۰۰ متر از لاینینگ این تونل به انجام رسیده و طبق برنامه ریزی به عمل آمده در شرایط عادی و تأمین اعتبار پیش بینی می‌شود تا دهه مبارک فجر عملیات لاینینگ و زیرسازی و روسازی مسیر تونل اصلی به پایان برسد.

دوستی افزود: هدف از اجرای این تونل علاوه بر تسهیل تردد بین شهرستان‌های دره شهر و آبدانان در استان ایلام، ایجاد یک محور جاده‌ای مناسب برای ارتباط استان‌های مرکزی کشور از طریق مرز‌های بین المللی مهران و در آینده نزدیک مرز چیلات با کشور عراق است.

وی در پایان گفت: با بهره برداری از تونل کبیرکوه بیش از ۲۰۰ پیچ پر خطر و گردنه‌های سخت گذر و برفگیر حذف خواهد شد.

 آبدانان از جمله مناطق محروم استان ایلام به شمار می‌رود، با توجه به وجود خیل عظیمی از جوانان تحصیلکرده بیکار در این شهرستان محروم، لازم است نسبت به رفع موانع طرح‌های مهم شهرستان از جمله کارخانه سیمان اقدام شود.

همچنین تعریف پروژ‌های اقتصادی و عمرانی اشتغالزایی جدید از طریق مقامات کشوری پیگیری شود تا شاهد کلنگ زنی طرح‌های بزرگ صنعتی و عمرانی در سطح شهرستان محروم آبدانان باشیم.

حضور سرمایه گذاران در شهرستان آبدانان منوط به اجرای پروژه‌های زیرساختی مهم مثل تونل "کبیرکوه" است و امیدواریم که با بهره برداری از آن، بخش مهمی از مشکلات این شهرستان تا پایان سال حل شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ایلام

عناوین برگزیده