تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۳۲۲۲۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«کرومیت» یک قدم به عرضه اولیه نزدیکتر شد

‌می‌متالز - معارفه عرضه اولیه سهام شرکت «توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا» با نماد «کرومیت» در فرابورس برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، سید تورج معراجی نائب رئیس هیات مدیره شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا، در نشست خبری "یک دیدار- یک عرضه" گفت: منابع حاصل از عرضه اولیه سهام شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا تماما صرف توسعه شرکت خواهد شد.

معراجی افزود: شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا در تاریخ ۱۳۹۵/۰۴/۲۳ توسط بخش خصوصی به صورت سهامی خاص تاسیس شد و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ به موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به شرکت سهامی عام تبدیل گردید و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ در فرابورس ایران پذیرفته شد.

وی در مورد موضوع فعالیت شرکت توضیح داد: فعالیت‌های شرکت انجام کلیه عملیات مربوط به اکتشاف، راه اندازی و استخراج معادن، انجام کلیه فعالیت مربوط به فرآوری (کانه‌آرایی) مواد معدنی، ارائه خدمات پشتیبانی، طراحی، نظارت فنی و اجرایی عمرانی و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه معادن را شامل می‌شود.

معراجی ادامه داد: همچنین تولید جهانی کرومیت در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۱ میلیون تن تخمین زده شده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران طی یک دهه اخیر حدود ۵۸ درصد از تولید کرومیت کشور صادر شده است. در حال حاضر چین بزرگترین خریدار و وارد کننده کرومیت ایران است به طوری که نزدیک به ۹۹ درصد کرومیت صادراتی ایران به مقصد این کشور بوده است.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا گفت: ایران در سال‌های اخیر بین ۱۰ کشور برتر تولید کننده کرومیت در جهان بوده است. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در بازه ۱۰ ساله منتهی به ۱۳۹۹ در ایران بطور متوسط سالانه ۳۲۲ هزار تن کرومیت تولید شده است. ذخیره قطعی معادن کرومیت ایران در سال ۱۳۹۹ براساس منابع رسمی ۷.۲ میلیون تن و براساس منابع غیر رسمی تا ۱۶ میلیون تن نیز اعلام شده است.

وی افزود: عالی‌ترین معادن کرومیت ایران در حال حاضر در مناطق فاریاب (هرمزگان)، اسفندقه (کرمان)، فرومند (سبزوار) و خواجه جمالی (فارس) قرار دارند.

تورج معراجی در مورد صادرات تاکید داشت: صادرات از کارخانه فراوری کرومیت را راه‌اندازی کرده‌ایم و عملا به این سمت می‌رویم که خام فروشی را انجام ندهیم. قطعا تارگت بازار فروکروم کشور چین و دیگر کشور‌های اروپایی است. هم اکنون منابع حاصل از عرضه اولیه تماما صرف توسعه خود شرکت مادر و زیر مجموعه خواهد شد.

علیرضا رجبعلی رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه معادن کرومیت در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر نحوه تامین سرمایه تکمیل پروژه فروکروم گفت: هزینه‌هایی که تا زمان بهره‌برداری پروژه پیش‌بینی‌شده است از محل آورده شرکا تامین خواهد شد.

عرضه اولیه کرومیت به زودی در بازار فرابورس

در ادامه این نشست، پیرزادی، مدیر مالی شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگا بنا خاطرنشان کرد: درآمد شرکت از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ را در کدال افشا کردیم که ۶۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۹۹ میلیارد برای سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است. در سال ۱۴۰۱، از محصول دوم یعنی منگنز را از مردادماه آغاز کردیم که از ۹۲ میلیارد تومانی که حاصل شد ۴۸۰۰ میلیارد تومان از منگنز بوده است.

مدیرمالی شرکت کاوندگان بنا در خصوص فروش سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد ۶ درصدی و در سال ۱۴۰۱ رشد ۴۹ درصدی را به دنبال داشت. این می‌تواند نویدی برای سرمایه گذاران باشد.

پیرزادی درباره بهای تمام شده شرکت گفت: بهای تمام شده شرکت ۸۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، ۸۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، ۱۸۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ قیمت تمام شده محصولات است. از آنجایی که این صنعت مواد اولیه ندارد عمده هزینه شرکت بحث حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار است که با رشد ۵۴ درصدی مواجه شد.

وی درباره سود خالص و ناخالص شرکت بیان کرد: سود ناخالص شرکت در سال ۹۹، ۴۹ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰، ۵۳ میلیارد و در سال ۱۴۰۱، ۷۳ میلیارد تومان بوده است. سود خالص در پایان هر سال برای سال ۹۹، ۵۰ میلیارد تومان، برای سال ۱۴۰۰، ۵۱ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱، ۶۹ میلیارد تومان محقق شد. حاشیه سود عملیاتی ۸۲ درصدی این صنعت می‌تواند بستر امنی برای سرمایه گذاران باشد.

مدیرمالی شرکت کاوندگان بنا عنوان کرد: برای ۶ ماهه سال ۱۴۰۲، ۵۸ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۵۰ میلیارد مربوط به فروش کرومیت و ۸ میلیارد مربوط به فروش منگنز بوده است. باتوجه به ظرفیت تولید محصولات کرومیت و منگنز برآورد مان این است که بودجه ۱۳۵ میلیارد تومانی را محقق کنیم.

پیرزادی یادآور شد: شرکت در سال ۱۴۰۰، اقدام به خرید ۴۵ درصد از سهام شرکت بنا ماشین کرد. در سال ۱۴۰۱، ۱۵ درصد دیگر این شرکت را خریداری کردیم که ارزش تمام شده این سرمایه گذاری ۹۷ میلیارد تومان بود. سرمایه این شرکت از یک میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی درباره معافیت مالیاتی این شرکت گفت: از آنجایی که شرکت کاوندگان بنا در منطقه محروم قرار دارد، برای این صنعت معافیت ۲۰ ساله مالیاتی در نظر گرفته شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده