تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۲۲۴۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تثبیت هسته اصلی تورم ماهانه ۲ درصدی با حذف ارز ترجیحی/ جمع تورم ماهانه به زیر ۲۰ درصد می‌رسد؟

‌می‌متالز - بررسی آمار تورم ماهانه نشان می‌دهد از اردیبهشت سال گذشته و با حذف ارز ترجیحی، تورم ماهانه هیچ گاه کمتر از ۲ درصد نشده است و سیاست‌های بانک مرکزی حتی با کنترل انتظارات تورمی نیز نتوانسته تورم ماهانه را به زیر ۲ درصد کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، اخیرا آمار تورم ماهانه توسط مرکز آمار ایران منتشر شد. طبق این آمار، تورم ماهانه مهر ماه ۲.۳ درصد بوده که نسبت به تورم ۲ درصدی شهریور ماه ۰.۳ درصد افزایش داشته است. همچنین در مرداد ماه سال جاری تورم ماهانه ۲.۴ درصد و این شاخص برای تیر ماه حدود ۲ درصد بود.

بررسی اعداد تورم ماهانه به خوبی نشان می‌دهد که از خرداد ماه سال ۱۴۰۱، تورم ماهانه هیچگاه اعدادی پایین‌تر از ۲ درصد را به خود ندیده است و به نظر می‌رسد کف ۲ درصدی تورم ماهانه به عوان هسته‌ی اصلی تورم حتی با کنترل انتظارات تورمی نیز کم نخواهد شد.

تثبیت هسته اصلی تورم ماهانه ۲ درصدی با حذف ارز ترجیحی/ جمع تورم ماهانه به زیر ۲۰ درصد می‌رسد؟
همانطور که در نمودار بالا مشخص است تقریبا از اردیبهشت ماه سال گذشته هسته‌ی اصلی تورم در ۲ درصد ثابت شده است و اقدامات مختلف بانک مرکزی هر چند در کنترل تورم موفق عمل کرده است، اما به هیچ وجه قادر به کاهش تورم ماهانه به اعدادی پایین‌تر از ۲ درصد نبوده است.

حذف ارز ترجیحی و تثبیت هسته اصلی تورم ماهانه در ۲ درصد

لازم به ذکر است به نظر می‌رسد بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ و شوک یکباره حاصل از آن به اقتصاد، تورم ماهانه حتی با تخلیه شوک مذکور و کنترل انتظارات تورمی توسط سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی، هرگز نتوانست اعدادی زیر ۲ درصد را ببیند.

گفتنی است تا قبل از سال ۱۴۰۱ و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقدامات ضد تورمی بانک مرکزی که با کنترل انتظارات همراه بود توانست تورم ماهانه را به زیر ۲ درصد کاهش دهد. اما به نظر می‌رسد از اردیبهشت سال گذشته تا امروز و با اجرای سیاست مردمی سازی یارانه‌ها دیگر تورم ماهانه به زیر ۲ دردص نزول پیدا نخواهد کرد.

جمع تورم ماهانه به زیر ۲۰ درصد می‌آید؟

بنابر این اگر بانک مرکزی بخواهد جمع تورم‌های ماهانه را به زیر ۲۰ درصد برساند به نظر می‌رسد باید اقداماتی فراتر از اقدامات فعلی انجام دهد. همچنین در شرایطی که دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی بیشتر از گذشته شده است انتظار می‌رود تا بانک مرکزی به اقادامات ضد تورمی جدی تری را در دستور کار قرار دهد تا بتواند تورم ماهانه را به زیر ۲ درصد کاهش دهد.

تثبیت هسته اصلی تورم ماهانه ۲ درصدی با حذف ارز ترجیحی/ جمع تورم ماهانه به زیر ۲۰ درصد می‌رسد؟

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده