تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۸
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۲۲۵۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج فارس:

تولید بیش از یک میلیون تن در "فصبا" تا پایان سال/ افق ۱۴۱۰، تکمیل زنجیره و تولید محصول تا ۳ میلیون تن

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج فارس گفت: تولید در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، رشد قابل توجهی داشته و علیرغم تعطیلی ۲ ماهه گاز برای سال جاری و تعمیرات اساسی یک میلیون و ۷۰ هزار تن تولید تا پایان سال را خواهیم داشت.

به گزارش می‌متالز، احسان دشتیانه، مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج فارس در آستانه پذیره نویسی "فصبا"در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از بزرگترین افزایش سرمایه‌ها و بزرگترین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه از محل غیربدهی و به روش صرف سهام و سلب حق تقدم انجام می‌شود. نیاز دیدیم که این موضوع روشنگری شود.

وی افزود: منطقه ویژه معدنی و فلزی نزدیک بندر شهید رجایی واقع شده و یک منطقه استراتژیک است. قرار بود ز در همین منطقه به جهت دسترسی به انرژی و آب‌های بین المللی و مزایای بندر برای توسعه صنعت فولاد واقع شود. اما به دلایلی در آن زمان تصمیم گرفته شد که این توسعه آنجا اتفاق نیفتد. در دهه ۸۰ با شروع پروژه‌های فولادی، فولاد هرمزگان، صبافولاد، فولاد کاوه و... صنابع معدنی آنجا قرار گرفتند.

وی بیان کرد: صبا فولاد پروژه‌ای در سال ۸۴ بوده با مشارکت خارجی "اسارهند" که در سال ۸۶ این شرکت خارج می‌شود و تنها سهامدار صبا فولاد، صندوق بازنشستگی کشوری می‌شود. آخرین افزایش سرمایه این شرکت سال ۹۷ بوده است. تست‌های عملکردی در سال ۱۴۰۰ با ۱۲۸۰ هزار تن انجام شده و پس از آن در بازار سرمایه پذیرش شد. در سال ۱۴۰۲، عرضه اولیه شرکت، پذیره نویسی، افزایش سرمایه، انتخاب پیمانکار پروژه و ثبت چند رکورد را داشتیم. ۸۰ درصد سهام صبا فولاد خلیج فارس متعلق به "وصندوق" و ۲۰ درصد به شرکت آتیه صبا بوده که این ترکیب پس از افزایش سرمایه کمی تغییر خواهد کرد و ۱۸ درصد سهم بعد از افزایش سرمایه شناور می‌شود.

دشتیانه ادامه داد: همان طور که می‌دانید تولید در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، رشد قابل توجهی داشته و علیرغم تعطیلی ۲ ماهه گاز برای سال جاری و تعمیرات اساسی یک میلیون و ۷۰ هزار تن تولید تا پایان سال را خواهیم داشت. در بهار و تابستان تولید تقریبا ۶۷۰ هزار تنی را داشتیم و که نرخ تولید به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نرخ تولید سالانه باتوجه به رکورد‌های ماهیانه خواهد بود. با اصلاحاتی این میزان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز می‌رسد.

مدیرعامل "فصبا" درخصوص رشد فروش این شرکت خاطرنشان کرد: رشد فروش در ۹ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰ هزار میلیارد نسبت به کل فروش ۱۴۰۱ که ۹۱۰۰ میلیارد بود. فروش صادراتی با داخل، فروش صادراتی نسبت به داخل کمتر است که دلیل اصلی آن به دلیل عرضه‌های تکلیفی و کمبودی است که در آهن اسفنجی وجود دارد. می‌دانید محصول بریکت مزیت دار و صادراتی است. هرچه واحد‌های احیا در آینده وارد مدار شوند فرصت ما برای صادرات بهتر می‌شود.

وی افزود: نرخ رشد سود نسبت به فروش قابل توجه بوده و تا ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۲، ۳ هزار میلیارد نسبت به ۱۰ هزار میلیارد فروش بوده و سال گذشته سود ۲ هزار میلیارد تومان بوده و امسال ۹ ماهه، ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد گفت: به دنبال افزایش تولید شرکت صبا فولاد، بدون سرمایه گذاری جدید و با استفاده از ظرفیت‌های استفاده نشده قبلی تولید را افزایش دادیم. سرانه سود به ازای هر تن تولید افزایش یافته است.

وی در مقایسه با عملکرد بهار و تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گفت: درآمد‌های عملیاتی ۱۳۸ درصد و سود خالص ۱۹۲ درصد رشد داشته که عدد قابل توجهی است.

دشتیانه درباره اقدامات انجام شده گفت: مهمترین عامل افزایش تولید و بهره وری است. در صنعت ما رکورد نقش مهمی دارد. رکورد سال یعنی تداوم تولید. به عنوان مثال در ۶ ماه اخیر سه بار رکورد تولید ماهیانه را زدیم. رکورد سالانه مهم است. مثلا فروش ما در سال مالی ۱۴۰۰، ۲۳۰ میلیون دلار بود و امروز فروش تا پایان سال مالی به ۳۶۰ میلیون دلار خواهد رسید. رشد دلاری فروش در دو سالی که میانگین قیمت فولاد ثابت بوده نشان دهنده این است که این شرکت استعداد دارد. یا مثلا منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱، ۱۵ شرکت فولادی کاهش سود داشتند، زیرا سالی بود که نسبت به سال ماقبل آن کاهش قیمت جهانی فولاد را داشتیم. وقتی یک شرکت نسبت به متوسط صنعت، افزایش سود دارد، می‌شود پیش بینی کرد که عملکرد آن شرکت چگونه بوده است و سرمایه گذاری در آن شرکت ارزشمند خواهد بود. فعالان بازار سرمایه این مسائل را به خوبی تحلیل می‌کنند. ما رکورد‌های ساعتی، ماهانه و تکرارشونده داشتیم که این نوید خوبی برای افزایش تولید خواهد بود. در فروردین ۱۴۰۰، ما پذیرفتیم که این کارخانه بیش از ۱۶۳ تن نمی‌تواند تولید کند. اما در شهریور ماه که رکورد زدیم، میانگین تولید ما ۱۷۸ تن بوده است. الان روی ۱۸۵ تن ثابت شدیم. رشد‌های میانگینی چند ماه تکرارشونده نوید این را می‌دهد که شرکت استعداد خوبی دارد.

وی درباره اقدامات انجام شده خاطرنشان کرد: سند چشم انداز شرکت را تدوین کردیم. گواهینامه ISO ۹۰۰۱ و ISO ۱۴۰۰۱ و ISO ۱۱۵ را دریافت کردیم. اقدام مهم دیگر سیستم ERP است که در سه ماه آینده راه اندازی و از حالت سنتی خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس درخصوص پروژه‌های مهم "فصبا" گفت: احداث فاز ۲ است که در حال اجرا است. مشارکت در طرح احداث فاضلاب بندرعباس است. ترجیح می‌دهیم در مسئولیت‌های اجتماعی به سمت کار‌های زیرساختی برویم تا برای مردم نیز مفید باشد. در دوسال آینده فاضلاب بندرعباس را تصفیه می‌کنیم. افق ۱۴۱۰، تکمیل زنجیره و محصول تا ۳ میلیون تن است.

دشتیانه همچنین عنوان کرد: احداث واحد سولفورزدایی که بسیار مهم است. این که همین الان ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید را با همین کارخانه فعلی افزایش می‌دهد و سرمایه گذاری محدودی می‌خواهد. می‌دانید که وضعیت آهن اسفنجی بهتر می‌شود. اما گندله که ماده اولیه است همین الان ۱۳ میلیون تن ظرفیت استفاده نشده داریم. یکی از استعداد‌های فاز ۲ این است که در توسعه خود یوتیلیتی‌های مشترک داریم. در نتیجه هم پروژه ما سریعتر انجام می‌شود و هم یکسری گلوگاه نخواهیم داشت.

منبع: بورس نیوز

 

عناوین برگزیده