تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۳۲۲۶۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس عنوان کرد:

بازارهای عمده و هدف صادراتی صبا فولاد خلیج فارس در شرق آسیا متمرکز شده‌اند

‌می‌متالز - «احسان دشتیانه» مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس «فصبا» به همراه معاونین این شرکت در حاشیه نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ کیش روز چهارشنبه ۰۳ آبان‌ماه، نشست خبری‌ای با اصحاب رسانه در سالن خوارزمی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار کرد.

به گزارش می‌متالز، «احسان دشتیانه» مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در نشست خبری خود در حاشیه نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ به تشریح برنامه‌های این شرکت پرداخت و در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» که فناوری مدول ۲ چه نوع فناوری است؟ گفت: در این پروژه، ایریتک طرف قرارداد بود و مهندسی و تامین برای شرکت نیز با ایریتک بود و فناوری بریکت‌سازی نیز براساس میدرکس است که غول این فناوری به‌شمار می‌رود.

دشتیانه همچنین در پاسخ به این پرسش «می متالز» که فرضیه خرید صبا فولاد توسط فولاد مبارکه به کجا رسید، گفت: بحث خرید در میان نبود، بلکه موضوع ادغام صبا فولاد و فولاد هرمزگان مطرح بود که به جهت اینکه این شرکت‌ها هم سهامدار عمده و هم سهامدار خرد دارند، این موضوع تا زمانی که نهایی نشود، چندان قابلیت بیان ندارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، با حفظ سهامداران سابق، سبب یک هم‌افزایی برای این شرکت‌ها خواهد شد که اگر منجر به یک سهام مشترک با یک هلدینگ بالاسری شود که بسیار بهتر خواهد بود؛ ولی در کل این موضوع همچنان موضوعی نیست که به نتیجه رسیده یا منتفی شده باشد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که شما اچ‌بی‌آی (HBI) دارید، آیا به سراغ سی‌بی‌آی (CBI) هم خواهید رفت؟ گفت: تولید اصلی ما اچ‌بی‌آی است، البته ممکن است برای فایل بریکت یک ماشین بریکت سرد نیز راه‌اندازی کنیم، اما تولید اصلی ما محسوب نمی‌شود و برای ما چندان این تولید موضوعیت ندارد.

بازارهای عمده و هدف صادراتی صبا فولاد خلیج فارس در شرق آسیا متمرکز شده‌اند

تولید فولاد سبز

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در ادامه درباره تولید فولاد سبز عنوان کرد: تولید فولاد سبز یک بحث فنی دارد. بسیاری از فولادسازان در جهان متعهد شدند که تا سال ۲۰۶۰ میلادی به سمت تولید فولاد سبز پیش بروند. روش تولید فولاد در کشور ما بر پایه احیای مستقیم و گاز طبیعی است، بنابراین نسبت به روش کوره بلند، انتشار گاز کربن کمتری دارد، از همین‌رو ایران در مسیر تولید فولاد سبز در دنیا قرار دارد.

دشتیانه در پاسخ به این پرسش که درباره افزایش سهام خود چه اقداماتی انجام داده‌اید، عنوان کرد: سهم ما کشف نرخ شده است. مجوز سازمان گرفتیم و در فرآیند گشایش سهم هستیم. پس از ثبت افزایش سرمایه، نماد ما گشایش و پذیره‌نویسی انجام خواهد شد.

هدف‌گذاری صادراتی روی کشور‌های شرق آسیا

وی همچنین درباره مشکلات ارزی و صادرات عنوان کرد: برخی مشکلات ارزی برای تمام تولیدکنندگان وجود دارد. مشکل ارز در حوزه صادرات، روی نرخ تثبیتی است. دونرخی بودن ارز و تلاش صادرکنندگان سبب رقابت منفی شده است. شرایط بازار داخلی و صادرات تا حدی با یکدیگر ناهمگون هستند. در نتیجه قیمت‌گذاری دستوری روی محصولات و نرخ ارز برای شرکت‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس «فصبا» درباره بازار هدف صادراتی این شرکت عنوان کرد: بازار‌های عمده هدف ما در شرق آسیا متمرکز شده‌اند.

بازارهای عمده و هدف صادراتی صبا فولاد خلیج فارس در شرق آسیا متمرکز شده‌اند

مدیریت انرژی

دشتیانه درباره مدیریت انرژی نیز عنوان کرد: ما در زمینه انرژی نقش چندانی نداریم و باید تابع سیاست‌های کلان دولت باشیم. البته در این راستا رایزنی‌ها و تلاش‌هایی را انجام می‌دهیم که متحمل کمترین ضرر بشویم. برای تامین برق شرکت یک تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان ایمیدرو امضا کرده است که دو نیروگاه را بهینه‌سازی کند. سهامدار عمده ما دارای نیروگاه است و ما تفاهمی انجام داده‌ایم که آن نیروگاه را بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت بدهیم و از محل این افزایش یک قرارداد خودتامین با ایمیدرو داریم که بتوانیم انرژی خود را تامین کنیم. در زمینه آب نیز مشارکت و سهامدار شرکت زیرساخت هستیم که تصفیه کل پساب بندرعباس و انتقال آن به صنایع غرب را انجام می‌دهیم و در آنجا ۱۴ درصد سهامدار هستیم و تامین آب را برای بلندمدت خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: با توجه به نقش ما در تامین نیاز بازار داخل، به‌صورت مداوم در بورس کالا عرضه داریم.

برنامه‌های توسعه‌ای صبا فولاد

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس همچنین درباره طرح‌های توسعه‌ای این شرکت عنوان کرد: توسعه‌های واحد‌های فولاد در کشور در حال افزایش است. البته نگاه سهامداری و سود بیشتر بر بنگاه‌ها حاکم است. در صبا فولاد نیز طی یک سال و هفت ماه گذشته میزان تولید ما در سال بالای ۸۲۰ هزار تن بوده است. در سال‌جاری میلادی به تولید نزدیک یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن خواهیم رسید. در ۶ ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸ درصد تولید داشته‌ایم. در کل میزان تولید در صبا فولاد افزایش پیدا کرده است. سند چشم‌انداز بلندمدت برای این مجموعه ترسیم کرده‌ایم که در راستای این سند چشم‌انداز دو شاخص مهم اهداف کوتاه‌مدت است که در این مرحله گام اول، پایدارسازی تولید و گام دوم افزایش تولید است که این امر امروز اتفاق افتاده است. هدف دوم مجموعه، اهداف توسعه‌ای است که در گام اول، پروژه فاز دوم ۱.۷ میلیون تنی آهن اسفنجی بریکت است که در سال ۱۴۰۵ راه‌اندازی می‌شود. در این سند چشم‌انداز در سال ۱۴۱۰ به تولیدکننده سه میلیون تنی محصول نهایی تخت با ارزش‌افزوده بالا تبدیل خواهیم شد و سهم قابل‌توجهی در حقوق بازنشستگان خواهیم داشت. پروژه‌های زیرسقفی بسیاری نیز برای اصلاح خط انجام داده و در حال انجام آن هستیم. سرانه‌های خود را در شرکت، از جمله سرانه آموزش نیروی انسانی افزایش داده‌ایم. در سال ۱۴۱۰ پیش‌بینی کرده‌ایم که بهره‌ورترین واحد فولادی در کشور باشیم.

بازارهای عمده و هدف صادراتی صبا فولاد خلیج فارس در شرق آسیا متمرکز شده‌اند

چالش‌های پیشرو طرح‌های توسعه‌ای

دشتیانه درباره چالش‌های پیشرو در راستای طرح‌های توسعه‌ای عنوان کرد: بخشی از چالش‌های ما به دلیل نبود یک نگاه توسعه‌ای است. از سوی دیگر، ما به دلیل تحریم‌ها با چالش تامین مالی روبرو هستیم. البته در شرکت ما مدل سهام – پروژه را پیش برده‌ایم. هرچند از مدل‌های مالی خارجی نیز استفاده می‌کنیم. البته طی سه چهار سال آینده، مشکل بانکی بین‌المللی ما به دلیل تحریم‌ها یا حل خواهد شد یا لبه تیزی آن کمتر می‌شود. البته باید یادآور شد که چالش اصلی ما بورکراسی‌های داخلی و عدم نگاه توسعه‌ای است.

وی درباره تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای عنوان کرد: از تسهیلات داخلی استفاده می‌کنیم و در این زمینه مشکل خاصی نداریم. برای برخی پروژه‌ها به‌دنبال منابع خارجی یوزانس و فاینانس هستیم.

بازارهای عمده و هدف صادراتی صبا فولاد خلیج فارس در شرق آسیا متمرکز شده‌اند

تامین مواد اولیه

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که برنامه شرکت برای تامین مواد اولیه چیست، عنوان کرد: بین اولویت سرمایه‌گذاری در بالادست یا تکمیل زنجیره تا پایین‌دست، سیاست دوم را انتخاب کرده‌ایم، ولی به این معنا نیست که نگاه به بالادست نداشته باشیم. در حال بررسی هستیم تا به حوزه معدن نیز وارد شویم. البته یکی از راهکارها، اتحاد استراتژیک با سهامداران و ذی‌نفعان مشترک مانند سنگ آهن مرکزی است که سهام عمده آن متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد است.

دشتیانه درباره ادغام شرکت‌های فولادی نیز عنوان کرد: ادغام باعث هم‌افزایی و تکمیل زنجیره تولید می‌شود. کل تولید ما ۳۰ میلیون تن است، درحالی‌که در چین ادغام‌های ۲۰ تا ۴۰ میلیون تنی با یکدیگر انجام می‌گیرد. ادغام واحد‌ها بدون شک اقدامی درستی است، اما در ایران با مشکلاتی همراه است، در نتیجه مخالف نیز بسیار دارد.

وی همچنین درباره رکورد تولید در صبا فولاد خلیج‌فارس عنوان کرد: صبا فولاد در سال ۱۴۰۲ سه بار رکورد تولید زده است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس درباره نرخ گاز نیز عنوان کرد: اگر قرار باشد که نرخ گاز دستوری باشد، سبب می‌شود که صنعت برق و گاز توسعه پیدا نکند، به هیچ‌وجه نباید راضی باشیم سود فولاد بیشتر شود، اما برق و گاز توسعه پیدا نکند که آسیب آن متوجه خود ما خواهد شد. نرخ دستوری همان‌گونه که برای فولاد خوب نیست، برای گاز و برق نیز خوب نیست. البته هم‌اکنون نرخ گاز دستوری نیست و قیمت آن به قیمت‌های جهانی نزدیک شده است.

دشتیانه در پایان درباره مسوولیت‌های اجتماعی شرکت گفت: کل فلسفه تشکیل شرکت ما در راستای مسوولیت‌های اجتماعی و تامین حقوق بازنشستگان است.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

بازارهای عمده و هدف صادراتی صبا فولاد خلیج فارس در شرق آسیا متمرکز شده‌اند

عناوین برگزیده