تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۰۱
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۲۲۷۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چراغ سبز سنگ‌آهن ۱۲۵ دلاری به ورق سرد

‌می‌متالز - افزایش قیمت سنگ‌آهن و قراضه با واکنش مثبت قیمت‌ها در بازار ورق سرد مواجه شد. پلتس در گزارشی از افزایش قیمت سنگ‌آهن دریای چین تا بالاتر از ۱۲۵ دلار خبر داد. این رشد قیمت پس از وعده حمایتی جدید دولت چین از بخش‌های داخلی به خصوص انبوه‌سازان اتفاق افتاد.

به گزارش می‌متالز، افزایش قیمت سنگ‌آهن و قراضه با واکنش مثبت قیمت‌ها در بازار ورق سرد مواجه شد. پلتس در گزارشی از افزایش قیمت سنگ‌آهن دریای چین تا بالاتر از ۱۲۵ دلار خبر داد. این رشد قیمت پس از وعده حمایتی جدید دولت چین از بخش‌های داخلی به خصوص انبوه‌سازان اتفاق افتاد. دولت چین وعده داد مشکل بدهی در دولت‌های محلی و انبوه‌سازان داخلی را با مکانیسم جدیدی برطرف می‌کند. غول‌های ساخت‌وساز چینی طی سال‌های گذشته با بدهی‌های سنگینی دست و پنجه نرم می‌کردند و به دنبال آن شرکت بزرگ اورگراند ورشکست شد. کانتری گاردن یکی دیگر از شرکت‌های ساخت‌وساز چینی برای پرداخت بدهی‌های خود به مشکل برخورد کرده است. اکنون دولت چین وعده داده تا مشکل پرداخت بدهی این شرکت‌ها را حل خواهد کرد.

از طرفی اخبار منفی بسیاری از استرالیا قطب سنگ‌آهن جهان منتشر می‌شود. رانندگان قطار‌های باری در استرالیای غربی دست به اعتصاب زده‌اند و همین مسئله احتمالا منجر به کاهش عرضه سنگ‌آهن خواهد شد. به همین دلیل چینی‌ها با عطش بیشتری سنگ آهن می‌خرند. قیمت قراضه وارداتی ترکیه نیز به ۳۶۵ دلار به ازای هر تن رسید.

افزایش قیمت سنگ آهن و قراضه بازار محصولات فولادی مانند ورق سرد را متاثر کرد. آخرین گزارش متال اکسپرت نشان می‌دهد قیمت ورق سرد در بسیاری از بنادر به بالاتر از ۶۳۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. قیمت ورق سرد در بعضی از بنادر به صورت جدول زیر است:

چراغ سبز سنگ‌آهن ۱۲۵ دلاری به ورق سرد

فعالان بازار عقیده دارند در صورت صعود بیشتر قیمت سنگ‌آهن و قراضه در بازار‌های جهانی باید منتظر افزایش قیمت محصولات فولادی بود. تا کنون قیمت ورق سرد افزایشی شده است. در بازار شمش فولاد حجم معاملات به شدت کاهش یافته است، ولی در بازار اسلب افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت‌ها در طول هفته‌های گذشته شده است.

بازار میلگرد چشم‌انتظار اقدامات دولت چین

مکانیزم جدید دولت چین برای پرداخت بدهی شرکت‌های ساخت و ساز خبر خوبی برای بازار میلگرد است، زیرا با رکود بخش مسکن به خصوص در کشور چین قیمت میلگرد نزولی شده و با وجود رشد قیمت سنگ‌آهن و سایر محصولات فولادی هنوز واکنش مثبتی از بازار میلگرد دیده نمی‌شود. رکود بخش مسکن در چین تقاضا برای میلگرد را کاهش داده است. ولی اخبار مثبت مانند بسته‌های حمایتی دولت چین منجر به رشد قیمت میلگرد طی یک هفته گذشته شده است. قیمت هر تن میلگرد در معاملات بورس آتی بندر شانگ‌های از ۳ هزار و ۵۸۰ یوآن تا ۳ هزار و ۷۴۰ یوآن افزایش پیدا کرد. با این حال هنوز تا سطح ایده‌آل اختلاف زیادی دارد. در نخستین روز‌های سال ۲۰۲۳ قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن بالاتر از ۷۰۰ دلار بود و امروز کمتر از ۵۷۰ دلار معامله می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده