تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۲۳۱۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با حضور معاون وزیر صمت؛

نشست راهبردی شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تکاب برگزار شد

‌می‌متالز - نشست راهبردی شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تکاب، با حضور معاون وزیر صمت و همچنین مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، نشست راهبردی شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تکاب با حضور «محمدرضا موثقی‌نیا» معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، «عبدالحمید سرتیپی» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی و مدیران این مجموعه برگزار شد.

در این نشست موثقی‌نیا رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در حال حاضر اشتغال‌زایی مستقیم بخش معدن در شهرستان تکاب بیش از ۲۵۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم بین ۳ تا ۴ هزار نفر است که برای رشد هرچه بیشتر اشتغال در این بخش تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در این شرکت توانمندی افزایش تولید سالانه شمش طلا به ۱۵۰۰ کیلوگرم وجود دارد، ادامه داد: بودجه لازم برای فاز ۲ این مجتمع پیش‌بینی و تامین شده است. البته با توجه به اکتشافات صورت گرفته، این شرکت پتانسیل بالایی برای توسعه‌های آتی دارد.

در ادامه این نشست، سرتیپی مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اگر در ایران ۱۰ منطقه مستعد معدنی رو اولویت‌بندی کنیم، قطعاً تکاب جزو ۵ اولویت اول بوده و از قطب‌های معدنی کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طلا در هر کشور چه از نظر اکتشاف، چه از نظر استخراج، چه از نظر فرآوری و چه از نظر فروش، جزء ذخایر استراتژیک بوده و تابع یکسری ضوابط و مقررات است، افزود: معدن طلای زرشوران یک قدمت بیش از صد سال دارد و دارای ذخیره بیش از ۴۳ میلیون تن بوده و در نوع خود یکی از بی‌نظیرترین معادنی است که آینده بسیار روشنی دارد.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی افزود: با عنایت به اینکه اقتصاد تکاب به معدن وابسته است، اگر فعالیت‌های این معدن به‌صورت علمی صورت بگیرد، صد‌ها سال دارای ارزش افزوده ملی خواهد بود.

وی اضافه کرد: یکی از کار‌های بسیار خوبی که در استان آذربایجان‌غربی صورت گرفته است، حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا هلدینگ‌های معدنی اقتصادی در استان بوده که بیش از ۱۲ مورد از این شرکت‌ها اغلب دولتی و یا وابسته به دولت بوده و یا شرکت‌های توانمندی هستند که برابر تفاهم‌نامه‌های تدوین شده در آذربایجان غربی حضور دارند.

برپایه این گزارش، در بخش معدن در استان آذربایجان‌غربی در طی ۲ سال اخیر بالای ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی دریافت شده که این رقم در مقایسه با مجموع ۲سال قبل از آن تقریبا افزایش دو برابری را داشته و ۷۴۰ محدوده معدنی طی این ۲ سال به مزایده گذاشته شده و جنوب استان نیز در برنامه ژئوفیزیک هوایی قرار داده شده است.

گفتنی است، قبل از این نشست موثقی‌نیا از محل معدن و واحد‌های خردایش و همگن سازی، آسیا، اکسیداسیون، فروشویی، الوشن، اتاق طلا و سد باطله بازدید کرد و پروژه توسعه اتاق طلا و نقره و همچنین پروژه سایت پسماند این شرکت با حضور معاون وزیر صمت و مدیرکل صنعت، معدن و‌تجارت آذربایجان غربی افتتاح شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده