تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۲۳۳۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تداوم روند صعودی سنگ‌آهن و قراضه

‌می‌متالز - روند صعودی قیمت سنگ‌آهن و قراضه همچنان ادامه دارد. در روز معاملاتی اول هفته هر تن سنگ‌آهن با قیمتی بالاتر از ۱۲۷ دلار معامله شد و قیمت قراضه وارداتی ترکیه نیز با افزایش ۲.۵ دلاری به ۳۷۲ دلار و ۵۰ سنت رسید به دنبال آن قیمت ورق گرم نیز صعودی شد.

به گزارش می‌متالز، روند صعودی قیمت سنگ‌آهن و قراضه همچنان ادامه دارد. در روز معاملاتی اول هفته هر تن سنگ‌آهن با قیمتی بالاتر از ۱۲۷ دلار معامله شد و قیمت قراضه وارداتی ترکیه نیز با افزایش ۲.۵ دلاری به ۳۷۲ دلار و ۵۰ سنت رسید. با وجود رشد قیمت سنگ‌آهن و قراضه طی هفته‌های گذشته، ولی گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد فعالان بازار نسبت به رشد قیمت سنگ‌آهن خوش‌بین نیستند، زیرا افزایش قیمت سنگ‌آهن با حجم پایین معاملات همراه شده است. پلتس در این‌باره طی گزارشی نوشت فولادسازان چینی به دلیل حاشیه زیان و افزایش هزینه‌های تولید، خرید سنگ‌آهن را متوقف کرده‌اند و به دنبال آن سطح تولیدات خود را کاهش داده‌اند. کاهش قیمت محصولات فولادی طی سال جاری حاشیه سود بسیاری از فولادسازان جهان را منفی کرد و حالا با افزایش قیمت سنگ‌آهن زیان تولید محصولاتی مانند میلگرد به شدت افزایش یافته است. با این حال خطرات کاهش عرضه به خصوص از استرالیا و بسته‌های حمایتی جدید دولت چین منجر به رشد قیمت سنگ‌آهن شد.

نشریه متال‌بولتن در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت بسیاری از فعالان بازار در انتظار کاهش قیمت سنگ‌آهن هستند، ولی در مورد قراضه آهن شرایط اینگونه نیست، زیرا فروشندگان قراضه به دنبال افزایش قیمت هستند و محموله‌های خود را با قیمت‌های هفته قبل عرضه نمی‌کنند.. نشریات مدعی‌اند احتمال صعود قیمت قراضه تا کانال ۳۸۵ دلار وجود دارد.

رشد قیمت سنگ‌آهن بازار محصولات فولادی مانند ورق‌های گرم را دست‌خوش تغییراتی کرده‌است. گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت ورق گرم در بسیاری از بنادر دنیا افزایش یافته است. آخرین گزارش متال بولتن نشان می‌دهد قیمت ورق گرم در هفته پیش‌رو تا سقف ۸ درصد نیز رشد کرد. برآورد متال بولتن از قیمت ورق گرم به صورت نمودار زیر است:

تداوم روند صعودی سنگ‌آهن و قراضه

در بازار ورق گرم قیمت ورق دریای سیاه و ورق گرم فوب چین اهمیت زیادی دارد. براساس گزارش متال بولتن قیمت ورق گرم فوب چین با افزایش ۰.۳۶ درصدی بین ۵۳۸ تا ۵۳۹ دلار تعیین شد. ورق گرم فوب دریای سیاه نیز بدون تغییر نسبت به هفته گذشته با قیمتی بین ۵۴۵ تا ۵۶۵ دلار معامله می‌شود. این هفته قیمت ورق گرم وارداتی ترکیه نیز افزایش ۴ درصدی داشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده