تاریخ: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۳۲۳۵۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
نماینده مردم اقلید در مجلس در گفتگو با می‌متالز مطرح کرد:

فاز نخست فولاد اقلید پارس، آهن اسفنجی است

می متالز - فولاد اقلید پارس، در فاز نخست یک واحد احیای مستقیم است که از آغاز این طرح حدود یک سال و نیم گذشته است.

به گزارش می‌متالز، «مسلم صالحی» نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در گفتگو اختصاصی با «می‌متالز» عنوان کرد: سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ امسال از استقبالی پرشوری برخوردار بود و شرکت‌های بزرگ فولادی همگی با آخرین فناوری‌های روز خود در زنجیره فولاد حضور داشتند. جای بسی امیدواری است که هم استقبال از این نمایشگاه بیشتر شده و هم سطح نمایشگاه تخصصی‌تر شده است. حتی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، اتفاق‌های خوبی رخ داده است. امیدواریم دولت بتواند از صنعت فولاد و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه حمایت لازم را به عمل آورد. همچنین مجلس شورای اسلامی درصدد است با تصویب قانون مناسب و اجرای آن، به این صنعت ارزآور کشور کمک کند تا بتواند به حیات خود ادامه بدهد. امیدواریم روزی کشور ما از حالت خام‌فروشی خارج شود، چراکه سودآوری در حوزه محصولات تکمیلی و نهایی است.

فاز نخست فولاد اقلید فارس، آهن اسفنجی است

طرح فولاد اقلید پارس

صالحی در ادامه با اشاره به این موضوع که یکی از پروژه‌هایی که در سطح کشور اجرا می‌شود، فولاد اقلید پارس است، گفت: این پروژه حدود یک سال و نیم است که آغاز شده است؛ در فاز نخست، تولید آهن اسفنجی را خواهد داشت که امیدواریم در فاز‌های بعدی به سایر تولیدات محصولات فولادی برسد. سهامداران عمده این پروژه، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، شرکت ایریتک و شرکت چادرملو هستند.

وی با تاکید بر این موضوع که چنین پروژه‌هایی برای شهرستان‌هایی که محروم هستند، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه باشد، گفت: سهامداران و هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت با وجود تمام تنگنا‌ها و کمبود‌ها تلاش می‌کنند و پروژه به لحاظ مالی حرکت خود را آغاز کرده است و امید داریم که در تاریخ مقرر به بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، درباره تامین آب مورد نیاز این پروژه تصریح کرد: سهامداران از روز اول تعهد دادند که برای این پروژه به هیچ عنوان از آب‌های زیرزمینی استفاده نکنند. با توجه به پساب و فاضلابی که در منطقه وجود دارد، سعی شده که شرکت اقلید پارس از این پساب استفاده کند.

صالحی همچنین درباره هزینه‌های مالی آبرسانی این طرح بیان کرد: هزینه‌های تمام‌شده برآورد شده و مزایده در یک مرحله برگزار شد و تجدید مزایده شده و یکی از مشتری‌های اصلی پساب، شرکت اقلید پارس است. در ازای خرید پساب، شرکت اقلید پارس در تکمیل تصفیه‌خانه شهرستان اقلید کمک خواهد کرد که معامله‌ای برد - برد بین شرکت اقلید پارس و سازمان آبفا باشد؛ بنابراین هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای تامین آب واحد آهن اسفنجی وجود ندارد. برای طرح‌های توسعه‌ای نیز انتقال آب از خلیج‌فارس در برنامه‌های بلندمرتبه انجام خواهد شد.

صالحی در ادامه افزود: این طرح یک بارقه‌ای از امید در دل مردم شهرستان اقلید روشن کرده است، چراکه پروژه‌ای در این وسعت در این شهرستان تاکنون تعریف نشده بود. از این‌رو از سهامداران انتظار داریم که از نظر مالی این پروژه را به موقع تامین کنند تا سرعت آن با کندی همراه نباشد و به موقع به بهره‌برداری برسد. همچنین طرح اگر به یک مرحله خاص رسید، ما سعی خواهیم کرد که سهام آن را وارد بازار سرمایه و فرابورس کنیم تا از طریق این بازار بتوانیم بخشی از منابع مالی آن را تامین کنیم.

وی افزود: از نظر زیرساخت‌ها در تلاش هستیم تا موانع موجود را برطرف کنیم. در زمینه تامین انرژی و برق و تامین گاز درصدد اقداماتی هستیم، تا سرمایه‌گذار را برای سرمایه‌گذاری فاز‌های بعدی راغب کنیم و ما برای گرفتن مجوز‌ها در کنار سرمایه‌گذار‌ها قرار می‌گیریم؛ همان‌گونه که برای گرفتن مجوز‌های فولاد اقلید پارس در کنار سرمایه‌گذاران آن قرار داشتیم.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

فاز نخست فولاد اقلید فارس، آهن اسفنجی است

عناوین برگزیده