تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۲۳۵۶۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

نوسانات دلاری مسکن / قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ قله ۱۶۰۰ دلاری را فتح کرد!

‌می‌متالز - بررسی قیمت دلاری مسکن در تهران نشان می‌دهد، این نرخ در خردادماه امسال در نقطه اوج خود قرار داشته و به کانال هزار و ۶۰۰ دلار وارد شده است، این در حالی‌ست که در سال ۹۷ این مبلغ حتی تا حدود ۷۰۰ دلار هم کاهش پیدا کرده بود.

به گزارش می‌متالز، هر زمان که نوسانات ارزی شدت یافته و تاثیر آن بر دیگر بازار‌های مالی و سرمایه‌ای پررنگ‌تر می‌شود، محاسبه دلاری قیمت مسکن نیز مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد.

گزارش‌های اخیر بانک مرکزی حاکی از آن است که قیمت مسکن در تهران در تمام سال ۱۴۰۱ و سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بر مدار افزایشی قرار داشته و پس آن در تابستان با تاثیر رکود حاکم بر معاملات، وارد فاز کاهشی شده است.

البته این روند افزایشی محدود به این بازه نیست و بر اساس آمار‌های موجود در این زمینه، نمودار قیمت مسکن دهه‌هاست سوار بر موج افزایش قیمت بوده است. اما با وجود این شرایط در دوره‌های مختلف، قیمت دلاری مسکن چه نوساناتی را تجربه کرده است؟

قیمت دلاری مسکن در دوره‌های مختلف

بررسی قیمت دلاری مسکن در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد رابطه قیمت مسکن و قیمت دلار پیش از سال ۹۷ و در زمان جهش کلی قیمت‌ها به گونه‌ای بوده که هر متر واحد مسکونی در تهران حدود متری هزار و ۲۰۰ دلار برآورد می‌شده است.

با این حال در سال ۹۷ و این مبلغ متاثر از گشایش‌های مالی و کنترل تورم در سال ۱۳۹۶ قیمت دلاری آپارتمان در تهران به زیر متری ۸۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کند، اما پس از بحران‌های اقتصادی ناشی از فسخ یک‌طرفه برجام از سوی ترامپ و بازگشت سیر صعودی تورم و در نتیجه بالا رفتن قیمت ملک و آپارتمان دو سال بعد از آن بار دیگر سقف متعارف مسکن به متری ۱۲۰۰ دلار می‌رسد. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، داده‌های مربوط به سال جاری هم نشان از فتح قله قیمت دلاری مسکن دارد و این نرخ تا متری هزار و ۶۰۹ دلار صعود می‌کند.

البته این روند با کاهش قیمت مسکن در تابستان امسال دوباره بر مدار کاهشی قرار می‌گیرد و کانال هزار و ۵۰۰ دلار را لمس می‌کند. اما سوالی که در این بین پیش می‌آید این است که این جهش قیمت دلاری مسکن در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ ناشی از چه عواملی بوده است؟

عوامل افزایش قیمت دلاری مسکن در سال ۱۴۰۲

بررسی عوامل موثر بر قیمت دلاری مسکن حاکی از آن است که در مجموع آنچه در طول این سال‌ها بر معادله دلاری قیمت مسکن اثرگذار بوده، برآیند نیرو‌های جهت‌دهنده نرخ ارز از یک‌سو و تورم مسکن از سوی دیگر بوده است.

در نیمه اول امسال نیز سه نیرو بر رفتار بازیگران بازار ارز مسلط بود که کاهش نوسان و ثبات نسبی قیمت دلار را به همراه داشته است. دلیل دیگر افزایش قیمت مسکن در خردادماه امسال را می‌توان تداوم خرید‌های سرمایه‌ای ملک در بهار امسال دانست.

البته کارشناسان در این باره معتقد هستند این روند نزولی متوسط قیمت و قیمت دلاری مسکن، آنگونه که تابستان امسال در جریان بود، ادامه‌دار نیست؛ گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت مسکن در مهرماه امسال نیز گواهی بر این امر است.

کارشناسان پیش از این نیز می‌گفتند با بالا رفتن نسبی تعداد معاملات قیمت‌ها دوباره بر مدار افزایشی بازمی‌گردند و در غیر این صورت بازار در رکود تورمی فرو خواهد رفت.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده